امام جواد(ع)؛ الگوی تمام عیار تبدیل‌کننده تهدید به فرصت
کد خبر: 4067641
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴

امام جواد(ع)؛ الگوی تمام عیار تبدیل‌کننده تهدید به فرصت

مدیر اندیشکده تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی طلاب کشور بیان کرد: امام جواد(ع) الگوی تمام عیار تبدیل‌کننده تهدیدها به فرصت‌ها برای شیعیان جهان است.

حجت‌الاسلام مهدی سلطان احمدی، مدیر اندیشکده تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی طلاب کشورحجت‌الاسلام مهدی سلطان‌احمدی، مدیر اندیشکده تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی طلاب کشور در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد:

امام جواد(ع) در شرایط بسیار خاص و با محدودیت‌های بسیار خاص زندگی کردند، دامادی مأمون و احاطه امنیتی دربار بنی عباس، هم‌جواری ظاهری با دختر خلیفه و ... شرایط بسیار خاص و بعضا سختی را برای امام رقم زده بود. علاوه بر این دوری از مرکز استقرار بنی‌هاشم (مدینه منوره) در بسیاری از مواقف زندگی اینها همگی شرایط بسیار محدودی را برای حضرت ایجاد می‌‌کند.

مدیر اندیشکده تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی طلاب کشور  ادامه داد: حضرت افزون بر اینکه در غربت بودند، خواهر و برادری هم نداشتند و از این جهت از پشتیبانی خانواده محروم بودند، اما با وجود تمام این شرایط سخت حکومت ایشان بسیار حکومت طلایی شد و چنان ایشان تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کردند که در طول حیاتش امام تبدیل به یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین ائمه در دوران پس از امام رضا(ع) شدند به‌گونه‌ای که شیعیان به این دوران لقب «ابن الرضا» دادند.

سلطان‌احمدی گفت: دوران حکومت ایشان دوران بسیار خطیری بود چراکه در این دوران مقدمات غیبت حضرت حجت(عج) و همچنین ارتباط با شبکه وکلا در دوران خفا فراهم می‌شد.

وی با اشاره به اینکه امام جواد یکی از معدود امامان شیعه هستند که امامتشان در دوران کودکی رقم می‌خورد و به‌عنوان جوان‌ترین ائمه به شهادت رسید، افزود: این ویژگی نیز یکی دیگر از محدودیت‌های حضرت بود که به خوبی تبدیل به فرصت شد.

مدیر اندیشکده تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی طلاب کشور تأکید کرد: در شرایط کنونی که کشور ما با تهدیدهای بسیاری رو به رو شده است، یکی از موضوعات مهم، بررسی سبک زندگی امام جواد(ع) و چگونگی الگوگیری از تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست.

وی اضافه کرد: از طرفی امروزه ما برخی از تصمیم‌های غلط را به بهانه شرایط سخت و تحریم‌ها توجیه می‌کنیم اما امام جواد(ع) گواه و شاهدی پر مدعا برای ما است که هیچ‌گاه شرایط تلخ و سختی مجوزی برای تصمیمات غلط نیست و هیچ‌گاه انسان نباید به علت درگیر شدن در شرایط سخت اقدام به تصمیم‌های نادرست کند.

سلطان‌احمدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بعد دیگری از زندگی حضرت این است که ایشان از کودکی به امامت می‌رسند و دوران نوجوانی و جوانی بسیار ملکوتی دارند و در جوانی هم به شهادت می‌رسند. وقتی دوران نوجوانی و جوانی ایشان را بررسی می‌کنیم متوجه خواهیم شد که ایشان بسیار عالی توانسته‌اند عقل را بر احساس خود غلبه کنند. این ویژگی الگوی بسیار خوبی برای تمام شیعیان است چرا که نقطه ضعف بسیاری از شیعیان همین عدم غلبه عقل بر احساس در دوران نوجوانی و جوانی است. ایشان مظهر غلبه آگاهی به غفلت جوانی هستند

وی بیان کرد: گرچه ایشان مزین به امامت بودند و از این طریق در دوران کودکی هم ویژگی‌های خاصی داشتند اما هر یک از شیعیان در حد وسعش می‌تواند به ایشان اقتدا کند و نحوه غلبه عقل بر احساس را از این امام بزرگوار الگو بگیرد.

انتهای پیام
captcha