سیره امام جواد(ع)؛ چراغ راه روشنگری و مقابله با انحرافات
کد خبر: 4067695
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵

سیره امام جواد(ع)؛ چراغ راه روشنگری و مقابله با انحرافات

کارشناس مذهبی سیره  امام جواد(ع) را الگو و چراغ راهی در راستای روشنگری و مقابله با انحرافات دینی، اخلاقی و اجتماعی برای جامعه امروز دانست.

حجت الاسلام هاشمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی رودان

حجت‌الاسلام سید مهدی هاشمی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رودان، در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، ضمن تسلیت شهادت جوادالائمه امام محمدتقی(ع)، اظهار کرد: امام نهم(ع) که نامشان محمد و کنیه ایشان ابوجعفر و لقب ایشان تقی و جواد است، همواره اسوه اهل شیعه و سنت بوده است.

وی افزود: مأمون عباسی با خیال باطل خود چنین می‌پنداشت که امام جواد(ع) نوجوان است و علم آن‌چنانی ندارد و نمی‌دانست که علم و دانش ایشان الهی است. با همین خیال باطل مناظراتی بین آن امام بزرگوار و علمای اهل سنت برگزار می‌کرد تا از این طریق امام جواد(ع) را تحقیر کند. امام جواد(ع) نیز از این فرصت برای رفع شک و شبهه‌ها در باب امامت خودشان و تبیین و اثبات عقاید صحیح بهره برده و با روش‌های مختلفی با این جریانات به مناظره و تعامل پرداختند.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: امام جواد(ع) در این راستا شیوه‌های مختلفی را به کار می‌گرفتند و گاه با استدلال عقلی و گاه با دلایل نقلی و استناد به آیات قرآن و سیره نبوی و گاهی نیز با بهره‌گیری از اعتقادات مخالفان و برخی اوقات نیز با روش‌های ترکیبی به مناظره می‌پرداختند.

وی افزود: در یکی از این مناظرات «یحیی بن اکثم» از علمای اهل سنت وقت، روایت جعلی را به طرح کرد و از امام جواد(ع) پرسید در خصوص این روایت جدت چه می‌گویی که فرموده: «خداوند به پیامبر اسلام(ص) خطاب کرده که از ابوبکر و عمر سال کند که آیا از من خدا راضی است یا خیر؟» امام جواد(ع) فرمودند: «جواب تو را از نگاه قرآن می‌دهم، خداوند در آیه 16 سوره قاف فرموده: « وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ؛ ما انسان را آفریدیم، و هر آنچه در قلب او خطور می‌کند، می‌دانیم، و من از رگ گردن به او نزدیک‌تر هستم».

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: امام جواد(ع) در ادامه فرمودند: «خدایی که همه فکرها و خطورات ذهنی و قلبی انسان را می‌داند و از رگ گردن و یا پلک چشم به او نزدیک‌تر است، آیا نمی‌داند که ابوبکر و عمر از او راضی هستند یا نه؟» یحی ابن اکثم نتوانست جواب دهد و مأمون عباسی به هدف پلید و نامیمون خود نرسید.

هاشمی ادامه داد: یحی بن اکثم دست‌بردار نبود و بازهم سال کرد درباره این روایت جدت چه نظری داری که فرموده: «ابوبکر و عمر پیران اهل بهشت هستند؟» امام جواد(ع) فرمودند: «این روایت از جعلیات معاویه است، اولاً در بهشت پیر نیست و همه جوان هستند و سن بهشتیان بین ۲۵ تا ۳۰سال است، ثانیاً این روایت جعل شده و اصل روایتی که از زبان جدم رسول خدا(ص) بیان شده در شأن اجدادم حسن و حسین(ع) که حسن و حسین سید و آقای جوانان اهل بهشت هستند، چه در حال قیام و مبارزه و یا در حال صلح باشند. بازهم سردمداران عباسی و مخالفین به خواسته باطلشان نرسیدند.

وی بیان کرد: خداوند در آیه ۱۲۴ سوره انعام فرموده: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ؛ خدا بهتر می‌داند که در کجا رسالت خود را مقرر دارد».  بنی‌عباس و مخالفان حضرت خیال می‌کردند یک نوجوان نمی‌تواند جواب عملی آن‌ها را بدهد اما آن امام جواد(ع) این خیال باطل را تبدیل به یک فرصت کردند تا اسلام نام محمدی را احیا کنند.

هاشمی ادامه داد: امام(ع) از این فضا برای ترویج عقاید و باورهای صحیح اسلامی بهره بردند و برای اصلاح انحرافات حضور فعالی داشتند. از این روز سیره آن حضرت در راستای روشنگری و مقابله با انحرافات دینی، اخلاقی و اجتماعی الگو و چراغ راهی برای جامعه امروز است.

انتهای پیام
captcha