همایش «حصن حصین» برگزار شد
کد خبر: 4067730
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
همزمان با سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور؛

همایش «حصن حصین» برگزار شد

رئیس جهاد دانشگاهی نیشابور از برگزاری همایش «حصن حصین» به عنوان یک ویژه برنامه همزمان با سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور خبر داد و گفت: این همایش از ساعت ۱۷ الی ۲۰ امروز پنجشنبه در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد.

همایش «حصن حصین» برگزار شدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، میثم لعل عوض‌پور  رئیس جهاد دانشگاهی نیشابور، در تشریح برنامه‌های همایش «حصن حصین»، اظهار کرد: همایش «حصن حصین» نکوداشت شاه محمود نیشابوری با همکاری جهاد دانشگاهی، آستان قدس رضوی، سازمان فرهنگی شهرداری و تعداد زیادی از دستگاه‌های اجرایی نیشابور برنامه‌ریزی شده و امروز پنجشنبه، ۹ تیر ماه، همزمان با سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور در محل فرهنگسرای سیمرغ برگزار شد.

دبیر این همایش در تشریح برنامه‌های این رویداد عنوان کرد: در ابتدای همایش نشست تخصصی هجرت تاریخ‌ساز با حضور سه تن از پژوهشگران نیشابوری برگزار شده که در آن موضوعات مختلف شامل نیشابور در عصر امام، بررسی جایگاه کتابت و هنر خوشنویسی در خراسان و نیشابور و بررسی آثار شاه محمود نیشابوری به ترتیب توسط دکتر هادی بکائیان، پژوهشگر حوزه تاریخ، دکتر حسین‌آبادی، مدیر امور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دکتر سالم از پژوهشگران حوزه نسخ خطی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در ادامه این نشست از تمثال شاه محمود نیشابوری اثر استاد روکی، از مدرسان جهاد دانشگاهی نیشابور که چهره شاه محمود را تصویرگری کرده است، رونمایی شد. همچنین در این همایش از نشان زرین قلم رونمایی شده و قرار است از این به بعد هر ۲ سال این نشان به کاتبانی که موفق شوند کل قران کریم را به خط نستعلیق کتابت کنند، اعطا شود. علاوه بر آن در این همایش از ماکت یکی از آثار خطی شاه محمود نیشابوری که در آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود نیز رونمایی شد.

رئیس جهاد دانشگاهی نیشابور برگزاری گردهمایی بزرگ خوشنویسان مطرح خراسانی را از جمله برنامه‌های دیگر این همایش ذکر کرد و افزود: در پایان همایش ۱۱۴ خوشنویس خراسانی حدیث سلسلة‌الذهب را هم‌نویسی می‌کنند.

وی در معرفی شخصیت شاه محمود نیشابوری گفت: شاه محمود نیشابوری یکی از شخصیت‌های به نام نیشابوری است که هنر خوشنویسی‌اش بی‌نظیر و اولین کسی است که قرآن را به خط نستعلیق نوشته است. وی که در اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم می‌زیست، از صاحب‌منصبان دوره صفویه بوده و آثار زیادی از او کتاب شده است.

لعل عوض‌پور خاطرنشان کرد: یکی از شاهکارهای بی‌نظیر در رابطه با هنر خوشنویسی شاه محمود نیشابوری این است که خطوط نگارشی این هنرمند در طول سال‌های مختلف دارای عیار و اندازه مشخصی است.

دبیر همایش حصن حصین تصریح کرد: این همایش و نشست‌ها آغازی است برای رویداد بزرگ همایش علمی شاه محمود نیشابوری که قرار است در آینده در نیشابور برگزار شود.

انتهای پیام
captcha