احترام لازم را برای مردم قائل نیستیم؛ مدیران با ادب رفتار کنند
کد خبر: 4067799
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
خطیب جمعه تهران:

احترام لازم را برای مردم قائل نیستیم؛ مدیران با ادب رفتار کنند

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران یکی از مهمترین حقوق را احترام به مردم عنوان کرد و گفت: خدمت مدیران عرض می‌کنم ما برای مردم احترام لازم را قائل نیستیم. مردم احترام دارند و مدیر و مسئول باید با ادب با مردم رفتار کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، امروز، دهم تیر، در خطبه اول نماز جمعه تهران با دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن تقوای الهی اظهار کرد: موضوع بحث در خطبه نخست فرمان حکومتی امام علی(ع) به مالک اشتر است. ایشان در نهج‌البلاغه به عنوان مهمترین سند حکمرانی در مقام تولید فکر، اندیشه، تبیین مبانی، اصول، سیاست‌ها، روش‌ها و مبانی اخلاقی برای حکمرانی مبتنی بر وحی و عقلانیت اسلامی نکات اساسی را تبیین فرموده‌اند.

وی افزود: حضرت امیرالمومنین(ع) در توضیح هدف آرمانی از تشکیل نظام سیاسی در تراز قرآن فرمودند: «مالک تو را در مقام استانداری و مدیریت کشور مصر قرار دادم تا با هدف بالا در مسیر استصلاح ملت و مردم غیور مصر گام برداری.» یعنی قدرت سیاسی ابزاری است برای پاسخ به تمام نیازهای معنوی و مادی همه انسان‌ها و ابزاری است برای تکامل جامعه انسانی و بشری.

خطیب جمعه تهران گفت: عمران و آبادانی کشور از اهداف کلیدی نظام اسلامی است. در نگاه حضرت امیر(ع) نیروی انسانی عالم، صالح، آراسته به ایمان و عمل صالح بالاترین نقش را در ساخت یک جامعه در تراز قرآن دارد. از این منظر آراستگی مدیران ارشد و میانی در نظام اسلامی به فضایل اخلاقی مهمترین اصل در ساخت یک نظام سیاسی کارآمد و مقتدر و در تراز است. لذا با نگاه به این اصل محوری، مهمترین مسئولیت مالک اشتر در نظام اسلامی تقوا، عبودیت، وظیفه‌شناسی و حرکت در مسیر فرامین الهی بود.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: در نظام دینی رسالت حاکمان و مدیران فهم درست از ارزش‌های دینی و آراستگی به آن و اصلاح رابطه خود با خدای متعال و استفاده از تمام ظرفیت‌های خویشتن و نظام اسلامی در راستای گسترش ارزش‌های اسلامی است و باید در این راه قدم برداشت.

وی بیان کرد: دفاع مقدس ثمره قیام شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران برای دفاع از اسلام و ایران بود که به پیروزی بزرگ ختم شد. پیروزی قهرمانان اسلام بر قدرت‌های استکباری و شیطانی ثمره تکیه بر وعده قطعی الهی است. باید با عقلانیت و با مشورت از توده‌های مردم، کارشناسان و مدیران باتجربه راه را شناخت و در این راه با ثبات قدم گام برداشت تا نصرت قطعی الهی محقق شود. اگر انسان رابطه خود را با خدا اصلاح کند، خداوند هم رابطه خود را با انسان اصلاح خواهد کرد.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه هر انسانی در هر نقطه‌ای و در هر جامعه‌ای به میزان رابطه خود با خدا از اقتدار بهره‌مند است، گفت: آنچه که این ظرفیت را خلق می‌کند آراستگی به علم، ایمان و عمل به دین است. آنهایی که به طهارت آراسته هستند و به ایمان و عمل صالح آراسته هستند به سوی کمال مطلق در حال پروازند.

ابوترابی اضافه کرد: هرچقدر که به تقوا آراسته می‌شویم به همان میزان هم به خدای متعال نزدیک می‌شویم. تنها راه تقرب به خدا عمل صالح است و تنها راه رسیدن به عزت و قدرت هم عمل صالح است. پشتوانه علمی، معرفتی و الهی و انگیزه ناب و ایستادگی در صراط مستقیم و تقرب به خدا از دیگر مراحل دستیابی به عزت محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به تشکیل ناتوی عبری – عربی - آمریکایی گفت: عزت امروز اسلام را با دیروز مقایسه کنید؛ اینکه بعضی به دنبال تشکیل ناتوی عبری- عبری - آمریکایی هستند، چون در برابر قدرت اسلام شکست خورده‌اند. اینها شاهد قدرت ملت‌های مسلمان منطقه هستند و امروز منطقه از اختیار قدرت‌های استکباری خارج شده است. ناتوی مزدوران آمریکا در برابر حرکات اقتدارآفرین کشورهای مسلمان منطقه و مقاومت بی‌اثر است. آیا امروز پیروز میدان نبرد رژیم سعودی است یا قهرمانان یمن؟ آیا امروز پیروز میدان نبرد مبارزان فلسطینی هستند یا مزدوران صهیونیستی؟ منطقه خاورمیانه از مدار اراده آمریکا خارج شده و در مدار اراده ملت های مسلمان و مقتدر و دلباخته به قرآن قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه باید راه را درست شناخت و در انجام وظیفه در چهارچوب اصول و قواعد اخلاقی قدم برداشت، گفت: اگر این گونه حرکت کنیم قطعاً پیروزی و عزت در انتظار ماست.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در بخش دوم خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به آزادسازی شهر مهران گفت: در چنین روزی با فرمان امام راحل که فرمودند مهران باید آزاد شود، این شهر به دست رزمندگان افتخارآفرین اسلام آزاد شد. برای فرماندهان هوشمندی که این پیروزی را آفریدند، رزمندگانی که با حضور خود این اقتدار را خلق کردند، شهدای عالی‌قدر، جانبازان و آزادگان از خداوند متعال علو درجات را مسئلت داریم.

وی افزود: سال 1360 و 1361 سال‌های سختی برای ملت بزرگ ایران در مواجه با دشمنان داخلی و استکبار جهانی و مزدوری به نام صدام بود. در ششم تیر سال 1360 رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مورد سوءقصد قرار گرفتند. در هفتم تیر ماه با انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران مردان بزرگ، شخصیت‌هایی که از تمام توان خویش برای دفاع از ملت ایران بهره می‌گرفتند و در پیشاپیش آنها شهید عالی‌قدر و مرد پارسا و مدیر و مدبر و به بیان زیبای رهبر معظم یکی از ارکان اقتدار ایران اسلامی شهید بهشتی به لقا خدای سبحان نائل شد. درست در همین روز در هفتم تیر سال 1360 شهر سردشت مورد بمباران شیمیایی قرار گرفت، یعنی برادران و خواهران مسلمان و عزیزان اهل سنت ما در کردستان همزمان با مردانی که برای عزت و اقتدار اینها تلاش می‌کردند به مقام رفیع شهادت نائل شدند و بسیاری از این خانواده‌های عزیز جانبازی سخت و بلندمدتی را تحمل کرده‌اند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: در یازدهم تیر سال 61 شهادت شهید محراب آیت‌الله صدوقی این ستاره پرفروغ آسمان ایران اسلامی را داریم. ملت بزرگ ایران از این حوادث سخت براساس وعده قطعی الهی «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم - سوره مبارکه محمد آیه ۷» به پیروزی‌های بزرگ دست یافته‌اند. این حوادث نه‌تنها از عزت و اقتدار ملت ایران نکاست، بلکه هریک در خلق قدرت برای ملت ایران و امت اسلام نقش تعیین‌کننده‌ای داشت.

ابوترابی‌فرد در بخش دیگری از این خطبه با اشاره به روز هفتم تیرماه روز قوه قضائیه گفت: با عنایت به اینکه روز هفتم تیر ماه به عنوان روز قوه قضائیه نام‌گذاری شده است، این قوه در خلق قدرت، اقتدار، عدالت، امنیت و شکوه و عظمت برای ملت عزیز و بزرگوار ایران تأثیرگذار است.

وی با بیان این مطلب که بدون نظام سیاسی در تراز راهی برای توسعه انسانی و تعالی جوامع بشری گشوده نخواهد شد، عنوان کرد: همه انبیاء در اندیشه نظام‌سازی و حکمرانی بوده‌اند و خدای متعال خطاب به حضرت داود(ع) می‌فرماید رسالت تو نظام‌سازی و حکمرانی است. عمود نظام سیاسی در تراز قرآن کریم انسان حق‌مدار، انسان صالح و آراسته به ایمان و عمل صالح است. اساسی‌ترین رکن نظام سیاسی الهی، کارآمد و مقتدر قرار گرفتن انسان‌های صالح و شایسته در رده‌های کلیدی مدیریت است، لذا به همین منظور حضرت داود(ع) مسئولیت حکمرانی در دست دارد یا امام علی(ع) بعد از پیامبر اسلام(ص) مسئولیت مدیریت و رهبری جامعه در دست دارند یا مالک اشتر از سوی حضرت امیرالمؤمنین(ع) مسئول مدیریت کشور مصر است.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: عدالت فردی مقدمه‌ای برای عدالت اجتماعی است. اگر مدیر عادل نباشد نمی‌تواند در مسیر بسط عدالت قدم بردارد. انسان حق‌مدار می‌تواند نقش اساسی در حرکت جامعه به سوی عدالت و قسط ایجاد کند.

ابوترابی با اشاره به هدف حکمرانی گفت: هدف از حکمرانی و قضاوت قصد عدالت است. عدالت‌ورزی یک تکلیف قطعی الهی است و همه ما بدون استثناء موظفیم اولاً برای آراستگی خود به سمت عدالت قدم برداریم و ثانیاً از تمام ظرفیت خود برای بسط عدالت در جامعه تلاش کنیم و این معنای امر به معروف و نهی از منکر است. اگر جامعه اسلامی به این خصیصه آراسته شود شاهد یک تحول عظیم در دنیا اسلام و کشور اسلامی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در حوزه تحقق عدالت باید اول حق را شناخت تا آراسته به حق شویم، تأکید کرد: یعنی اول باید معروف را بشناسیم تا آمر به معروف شویم و باید منکر را بشناسیم تا از منکر خویشتن را دور نگاه داریم. برادران و خواهران عزیز و بزرگوار شناخت حق یعنی شناخت وظیفه در همه سطوح حیات فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی بسیار مهم است. انسان‌هایی می‌توانند در مسیر بسط عدالت قدم بردارند که حق را بشناسند و آراسته به حق باشند و بعد از شناخت حق در مسیر مقدس دفاع از حق و گسترش حق قدم بردارند. در نگاه اسلام برخلاف نظریه‌پردازان غربی عدالت حول قراردادهای اجتماعی تحلیل و تبیین فلسفی نمی‌شود و ساخته دست بشر نیست. عدالت میوه شیرین اجرای حق است و حق برآمده از نظام هستی، ایمان به معاد، فهم نیازهای فطری انسان و معارف وحیانی، عقلانی و علمی است.

امام جمعه موقت تهران با ضروری دانستن شناخت حق گفت: منشأ حق ذات اقدس احدیت است و خداوند به همه پدیده‌های زنده و دارای حیات حق بقا، حق بهره‌مندی از نعمات مادی و معنوی و حق رشد را اعطا کرده است. نظام اسلامی باید این حقوق را بشناسد، مدیر اسلامی باید این حقوق را بشناسد و در راه تحقق این حقوق و دستیابی افراد، آحاد جامعه اعم از مسلمان و غیرمسلمان تلاش کند و در نظام اسلامی تفاوتی میان افراد جامعه برای دستیابی به حق وجود ندارد.

ابوترابی‌فرد یکی از مهمترین حقوق را احترام به مردم عنوان کرد و در همین رابطه گفت: خدمت مدیران عرض می‌کنم ما برای مردم احترام لازم را قائل نیستیم. مردم احترام دارند و مدیر و مسئول باید با ادب با مردم رفتار کند. از نگاه امام علی(ع) و از نگاه قرآن رابطه معناداری بین علم، اخلاق، معنویت و سیاست‌ورزی و حکمرانی وجود دارد. اول باید از همه توان برای خودسازی و تربیت خویش استفاده کرد و سپس برای ساخت جامعه تلاش کرد. این امام بزرگوار است که جامعه‌پرداز است، زیرا عمر خود را در راه تربیت و اصلاح خویش صرف کرده است. این رهبر معظم انقلاب اسلامی است که تحول را در دنیای اسلام خلق کرده است، زیرا دغدغه اساسی او خویشتن، اصلاح خویش و تقرب به خدا و مراقبه از اعمال و رفتار خویشتن است. این باید دغدغه نخست ما باشد و باید چنین انسان‌هایی در مسند حکمرانی قرار گیرند. رسالت نظام اسلامی فراهم آوردن زمینه حضور شایستگان و انسان‌های آراسته به علم و عمل صالح در موقعیت‌ها و منصب‌های کلان و میانی و حتی خرد است.

وی با بیان اینکه مسئولیت دستگاه قضایی در این عرصه بسیار خطیر است، افزود: بدون دانش و قانون؛ قانونمداری، اقتدار و رضایتمندی مردم دست نایافتنی است. به هر میزان دانش قضایی ارتقا پیدا کند و هر میزان سطح تقوا و خودسازی مسئولان و کارکنان قضایی ارتقا پیدا کند، کارآمدی این دستگاه افزایش خواهد یافت. عمل بدون دانش و پشتوانه علمی فسادزاست و باید تقوا و سطح دانش را ارتقا بخشید.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان کارنامه یکساله آقای اژ‌ه‌ای قابل دفاع است، گفت: ثمره این حضور نگاه به تحول است. با اینکه قدم‌های اصولی برداشته شده است، اما رهبر انقلاب مهمترین اقدام در قوه قضائیه را اجرا شدن سند تحول قوه قضائیه دانستند و مقام معظم رهبری تأکید کردند که یک کادر مقتدر و هوشمند آَشناه به تار و پود دستگاه پیچیده و مهم قوه قضائیه باید شکل گیرد و دومین مورد مبارزه با فساد چه در درون و چه در بیرون دستگاه قضایی باید اتفاق بیفتد و همچنین باید ریشه فسادها خشک شود و همچنین باید این ریشه‌ها رصد شود.

ابوترابی فرد بیان کرد: تنقیح قوانین از مهمترین اقدامات برای اصلاح روند قضاوت و مدیریت در کشور است و موجب کارآمدتر شدن دستگاه‌ها می‌شود و متأسفانه بر قوانین کشور پیوسته اضافه می‌شود که این آفات مدیریت کشور است.

خطیب نماز جمعه تهران در پایان گفت: بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و کارایی باشد و دستگاه قضایی بودجه‌ریزی خود را براساس عملکرد و کارایی انجام دهد و همچنین اصلاح قوانین نقش بسیار مهم در کارآمدتر شدن دستگاه قضا خواهد شد. اگر این موارد اتفاق بیفتد دستگاه قضا مقتدرتر و کارآمدتر خواهد شد و امید در بین مردم افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha