تحریم اقتصادی هند را از توهین به اسلام پشیمان می‌کند + فیلم
کد خبر: 4068077
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
استاد دانشگاه کویت:

تحریم اقتصادی هند را از توهین به اسلام پشیمان می‌کند + فیلم

عبدالله أحمد صفر أبل،‌ استاد دانشگاه کویت یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای ایجاد بازدارندگی در برابر حکومت‌هایی که از اسلام‌ستیزی حمایت می‌کنند، تحریم اقتصادی آنها دانست و تأکید کرد: تحریم، هند را از توهین به اسلام و مسلمانان پشیمان می‌کند.

از سال 2020 اسلام‌هراسی به‌ شکلی بی‌سابقه در مناطق مختلف هند گسترش یافته است. افزایش تبلیغات ضد اسلامی، نفرت علیه مسلمانان، نقض حقوق مسلمانان و متهم کردن آن‌ها به گسترش ویروس کرونا در هند و اقدام پلیس علیه دانشجویان و فعالانی که در تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه اصلاحات بحث‌برانگیز قانون شهروندی شرکت کرده بودند، همه نمونه‌های اسلام‌هراسی در هند در طول سال گذشته هستند. نمونه تازه از موج اسلام‌ستیزی در این کشور انتشار توئیت اهانت‌آمیز سخنگوی رسانه‌ای حزب حاکم هند به پیامبر اکرم(ص) و همسرشان عایشه، بود که با واکنش کشورهای اسلامی همراه بود و کویت نخستین کشور در جهان در محکومیت این اهانت،‌ کالاهای هندی را تحریم کرد. برخی از کشورهای غیر اسلامی نیز برای ابراز همدردی با مسلمانان که به دلیل دینشان در هند مورد آزار و اذیت هستند، این اقدام را همراهی کردند.

براساس آمار رسمی هند، نزدیک به هشت میلیون و 700 هزار نفر از بین 13 میلیون و 500 هزار نفر مهاجر هندی در حوزه خلیج فارس زندگی می‌کنند که بیشتر آن‌ها در امارات(3.4 میلیون)، عربستان(2.5 میلیون) و کویت( نزدیک به یک میلیون) هستند.

در همین راستا، عبدالله أحمد صفر أبل، استاد دانشگاه کویت در گفت‌و‌گو با ایکنا تأکید کرد که کشورها نیاز به رونق اقتصادی دارند و این امری مهم برای دولت‌ها است، وقتی هند به‌واسطه مسلمانان منافع اقتصادی کسب می‌کند، کشورهای اسلامی باید این کشور را تا وقت فیصله یافتن آزار و اذیت شهروندان مسلمانان تحریم کند.


بیشتر بخوانید:


این چهره فرهیخته کویتی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ایکنا به موضوع اسلام‌ستیزی در هند و توهین برخی مقامات هندی به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) پرداخت که با واکنش خشم در داخل این کشور و همچنین از سوی کشورهای عربی و اسلامی روبه‌رو شد.

متن کامل این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

ایکنا ـ پشت پرده توهین به ساحت مقدس پیامبر از سوی اعضای حزب حاکم هند چیست؟

اسلام به‌طور کلی در طول تاریخ با هجمه‌هایی برای تحقیر و تعرض نسبت به نمادهای آن روبه‌رو بوده و این امر دغدغه کسانی است که از صلح، هماهنگی و ارتباط با دیگران خوششان نمی‌آید.

این کسانی که به اسلام و ساحت مقدس پیامبر(ص) در هند یا برخی کشورهای غربی توهین می‌کنند، همه آنها به دنبال تحقیر این دین  هستند که اندیشه‌های آن در سطح وسیعی گسترش یافته و روابط خوبی با دیگر ادیان دارد.

اگر منابع خبری را دنبال کنیم، متوجه می‌شویم که در سال‌های اخیر بیشترین رشد متعلق به دین اسلام بوده است، اگرچه مسیحیت تعداد پیروان بیشتری دارد، اما اکنون در سال‌های اخیر رایج‌ترین دین، اسلام است. زیرا این دین بزرگی که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده و قانون اساسی آن قرآن کریم است، برای همه زمان‌ها و مکان‌ها کاربرد دارد و از همین رو می‌بینیم کسانی که اسلام را دوست ندارند و نمی‌خواهند این دین گسترش پیدا کند، اقدام به چنین توهین‌ها یا رسم کاریکاتورها برای تعرض به ساحت اسلام و پیامبر آن می‌کنند.

آزار و اذیت مسلمانان توسط دولت افراطی هند مایه تأسف است، به‌ویژه بانوان دانشجوی مسلمان که به دلیل داشتن حجاب، برای جلوگیری از ورود آن‌ها به دانشگاه‌ها با آزار و اذیت جدی مواجه هستند؛ موضوعی که در اصول عقاید اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و با عزت و صیانت از مقدسات اسلامی مرتبط است.

باید به تفاوت‌ها احترام گذاشته شود؛ همان طور که مسلمانان هم با پیروی از قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) با پیروان دیگر ادیان خوش برخورد هستند. امام علی(ع) می‌فرماید: «الناس صنفان إمّا أخ لك فی الدّین أو نظیرٌ لك فی الخَلق: مردم دو دسته‌اند: یا برادر دینی تو هستند یا انسانی مثل تو».
بنابراین هدف از توهین به اسلام تلاش برای ترساندن مردم از ورود به این دین بزرگ است که کامل‌ترین دین خدا محسوب می‌شود.

ایکنا ـ نظر شما درباره شیوه برخورد با موهنان به ساحت پیامبر(ص) چیست؟ آیا باید به دور از خشونت و به‌شیوه‌ای علمی و تحلیلی انجام شود؟

ما ویدئوهای زیادی از برخورد وحشیانه پلیس هند با معترضان مسلمان را مشاهده کردیم که این نشانه ظلم به مسلمانان این کشور و نبود هیچ تغییری در برخورد آنها با معترضان است. از همین رو باید در خصوص این کشور از بعد اقتصادی ورود کنیم؛ البته شیوه علمی و تحلیلی هم درست است و مانعی ندارد. خداوند در قرآن کریم آیه 46 سوره عنکبوت می‌فرماید: «وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ: و با اهل كتاب جز به شيوه‏‌اى كه بهتر است مجادله مكنيد.»

خداوند در آیه 125 سوره نحل می‌فرماید: «ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ: با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به شيوه‏‌اى كه نيكوتر است مجادله نماى در حقيقت پروردگار تو به حال كسى كه از راه او منحرف شده داناتر و او به حال راه‏يافتگان نیز داناتر است». این ها به معنای ضرورت دادن پاسخ علمی و فکری به چنین توهین‌هایی است.

ایکنا ـ این اظهارات موهن به حضرت رسول(ص) موجب خشم دیگر ملت‌ها و کشورهای اسلامی شد به نحوی که شماری از کشورهای اسلامی سفرای هند را فراخواندند؛ به نظر شما آیا این پاسخ‌ها مؤثر و کارساز است؟

در بسیاری از مواقع توهین با این هدف انجام می‌شود که واکنش مسلمانان سنجیده شود و وقتی که با واکنش ضعیف آنها مواجه شوند توهین و تعرض به آنها را بیشتر می‌کنند؛ اما اگر پاسخی آشکار و قوی وجود داشته باشد گستاخ نمی‌شوند.
در مورد توهین‌هایی که برخی مقامات حزب حاکم هند و دولت هند به اسلام داشتند ما واکنش‌هایی در سطح کشورهای اسلامی و عربی شاهد بودیم. کویت، قطر، افغانستان، مالزی و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ایران، لیبی و پاکستان سفرای هند را فراخواندند.

عبدالله احمد صفر ابل، استاد دانشگاه کویت و فعال امور دینی و قرآنی

این اعتراضات موجب شد که دولت هند از برخی اظهارات عقب‌نشینی کرده و برخی سفرا هم اعلام کردند که اظهارات موهن برخی سیاسیون کشورشان بیانگر دیدگاه حکومتشان نیست.

در سطحی دیگر، کشورهای اسلامی مراودات مهمی با هند دارند و 15 درصد تجارت هند با کشورهای حوزه خلیج (فارس) است و هند به اضافه 10 میلیون هندی برای کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) کار می‌کنند،  هند سوخت را از کشورهای حوزه خلیج (فارس) تأمین می‌کند. بنابراین هنگامی که کشورهای خلیج (فارس) و کشورهای عربی و اسلامی این موضع سختگیرانه را اتخاذ می‌کنند، در اینجا این باعث می‌شود آنها احساس خطر کنند و رفتار خود را تغییر خواهد کرد؛ اما اگر همه چیز به همین شکل باقی بماند آنها مسلمانان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند، همان طور که در برخی مقاطع شاهد هستیم.

دولت هند می‌گوید که قانون اساسی این کشور به حقوق اقلیت‌های دینی احترام می‌گذارد؛ اما ما شاهد ادامه ظلم به مسلمانان این کشور هستیم. چرا چنین ظلم نظام‌مندی به مسلمانان در این کشور می‌شود؟

دولت هند و اعضای حزب حاکم آن از حقوق، تسامح و دیگر ارزش‌ها سخن می‌گوید؛ اما در واقع ما شاهد ظلم نظام‌مند هندوها به مسلمانان و رفتارهای افراطی آنها با پشتیبانی نیروهای پلیس این کشور علیه مسلمانان هستیم.

در رمضان سال گذشته هندوها جشن سالانه خود را که همزمان با ماه رمضان بود برگزار کردند که در جریان آن جمعیت زیادی از هندوها با شمشیر به خیلی از شهرهای اسلامی هند حمله کردند و فعالانی از حزب حاکم این کشور هم در جمع آنها بودند. آنها آشکارا خواهان تخریب مساجد و تجاوز به زنان مسلمان و کشتار مردان شدند. این امر با واکنش مسلمانان روبرو شد؛ اما همین واکنش طبیعی مسلمانان هم مأموران دولت هند را به تخریب املاک آنها واداشت و خیلی از شهروندان مسلمان هندی هم بازداشت شدند و به آنها اتهام توطئه‌چینی و آشوبگری زده شد.

ایکنا ـ هند به کثرت‌گرایی قومی و دینی معروف است و مسلمانان در این کشور تاریخ دیرینه‌ای دارند، چرا اخیراً شاهد ظلم و ستم به مسلمانان در این کشور هستیم؟

برخی عقاید در تعصب و نژادپرستی ریشه دارد و مجالی برای دیگر عقاید نمی‌گذارد و همین امر موجب بروز چنین جفا و ستم‌هایی شده است.

آنچه در هندوستان در مورد آزار و اذیت مسلمانان مشاهده می‌کنیم از سال‌های دور بوده است و این رابطه بد و تخریب مساجد از زمانی بوده که غیر مسلمانان در هند حکومت کردند.

گفت‌گوی ایکنا با عبدالله احمد ابل

مغولان پس از مسلمان شدن، هندوستان را فتح و دین اسلام را به شکل صحیح در آنجا عرضه کردند و زمانی که هند تحت حکومت مسلمانان بود، مسلمانان آنجا به پیروان ادیان دیگر احترام می‌گذاشتند، بر خلاف کشورهای دیگر که مسلمانان در آن مورد آزار و اذیت بودند. مانند آزار و اذیتی که رومی‌ها در اندلس بر مسلمانان روا می‌داشتند، اما مغول‌ها با غیر مسلمانان جز با عدالت و انصاف برخورد نمی‌کردند. خیلی از نویسندگان میانه‌رو در آثار خود بیان کرده‌اند که اسلام در هند چه نقش مثبتی در ارتقای این کشور و ملت آن داشته است اما وقتی حکومت در هند به دست غیرمسلمانان افتاد، شاهد این افراط‌گرایی و ظلم بودیم.

ایکنا ـ ما تجربه مسلمانان در میانمار را داشته‌ایم. به نظر شما کشورهای عربی و اسلامی و نهادهای اسلامی چگونه می‌توانند مانع تکرار این دست جرایم علیه مسلمانان شوند؟

مسئله اقتصادی موضوع بسیار مهمی است، زیرا همه کشورها بر محور اقتصاد تکیه دارند تا ملت آنها در امنیت و آرامش زندگی کنند.
وقتی در کشوری ظلمی علیه مسلمانان اتفاق می‌افتد، همان‌طور که برای مسلمانان میانمار اتفاق افتاد، باید آن کشور را از نظر اقتصادی تحریم کرد تا کاملاً احساس درماندگی کرد و خدا را شکر می‌کنیم که بیشتر کشورهای اسلامی کشورهای توانا و توانمند هستند و نقش مهمی دارند.

در دهه هفتاد که ابتکاری برای قطع نفت آمریکا و کشورهای اروپایی مطرح شد، دیدیم که این کشورهای اسلامی چه تأثیری داشتند؛ بنابراین طبیعی است که تحریم تأثیر داشته باشد، چه بسا تحریم، یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین دلایلی باشد که این کشورها را مجبور به توقف حمله به مسلمانان بی‌دفاع می‌کند. 

خبرنگار: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha