گزارش تازه نهاد حقوق بشری: نقض حقوق بشر در دوره بن سلمان بی‌سابقه است
کد خبر: 4068608
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰

گزارش تازه نهاد حقوق بشری: نقض حقوق بشر در دوره بن سلمان بی‌سابقه است

مطالعه‌ای که توسط بنیاد حقوق بشری گرانت لیبرتی انجام شده حضور 311 زندانی عقیدتی در زندان‌های عربستان در دوران سلطنت بن سلمان را نشان می‌دهد. همچنین اسناد و شواهد از نقض بی‌سابقه حقوق بشر در دوره ولیعهدی بن سلمان حکایت دارد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از العالم، تحقیقات یک نهاد حقوق بشری نشان داد که دهها زندانی سیاسی در دوران ولیعهدی بن سلمان در زندان‌های این کشور به زندان افتاده‌اند. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارش داد که زندانیان سیاسی که به دلیل مخالفت با دولت سعودی بازداشت شده‌اند در طول دوران زندان مورد قتل، تجاوز جنسی و وحشیگری مطلق قرار می‌گیرند.

این روزنامه به نقل از محققان این سازمان تایید کرد که از میان زندانیان سیاسی عربستان، 53 زندانی شکنجه شدند، در حالی که 6 نفر دیگر مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند و 14 نفر دیگر مجبور به اعتصاب غذا شدند.

این روزنامه خاطرنشان کرد که در این گزارش، مصایب 23 فعال حقوق زنان که 11 نفر از آنها هنوز پشت میله‌های زندان هستند، بررسی شده است و همچنین تصریح شده است که 54 خبرنگار بازداشت هستند.

رژیم سعودی حدود 22 زندانی را به جرم جنایاتی که در دوران کودکی مرتکب شده بودند دستگیر کرده بود که پنج نفر از آنها اعدام شدند؛ چهار نفر در بازداشت جان خود را از دست دادند و 13 نفر دیگر با مجازات اعدام روبرو هستند.

سازمان حقوق بشری سند نیز به نوبه خود از نهادهای بین‌المللی خواست تا با مداخله و فشار بر مقامات پادشاهی، مشکل زندانیان عقیدتی را حل کرده و به رنج زندانیان در بازداشتگاه‌های دولتی پایان دهند.

چند روز پیش، سازمان حقوق بشر القسط اعلام کرد که در دوران ولیعهدی محمد بن سلمان در عربستان سعودی، پنج سال پس از روی کار آمدن او، سرکوب وحشیانه در زندان‌ها همچنان حاکم است.

این سازمان اظهار داشت که پادشاهی عربستان شاهد یک دوره بی‌سابق هسرکوب وحشیانه و نقض گسترده حقوق بشر بوده و هنوز هم هست که این امر با ادعاهای بن سلمان درباره اصلاحات لیبرال در تناقض است.

محمد بن سلمان از زمانی که پدرش در سال 2015 بر تخت سلطنت نشست، بیش از هر زمان دیگری قدرت و نفوذ خود را افزایش داده است. در سال 2015، او به عنوان وزیر دفاع، معاون ولیعهد و رئیس صندوق دارایی دولتی عربستان منصوب شد. در 21 ژوئن 2017، او به عنوان ولیعهد منصوب شد تا حاکم واقعی کشور شود.

نظام سیاسی در عربستان سعودی نزدیک به صد سال است که سلطنت مطلقه بوده است و در زمان سلمان و پسرش محمد اقتدار بیشتری پیدا کرد.

به عنوان مثال، در ژوئیه 2017، پادشاه فرمانی را مبنی بر تشکیل سازمان امنیت کشور صادر کرد که یک دستگاه امنیتی جامع است که هم ضد تروریسم و ​​هم سرویس‌های اطلاعاتی داخلی را تحت یک فرماندهی ادغام می‌کند و مستقیماً بدون مراجعه به وزارت کشور به پادشاه گزارش می‌دهد.

خشونت بی‌سابقه پس از روی کار آمدن بن سلمان

عربستان سعودی قبل از دوره محمد بن سلمان همیشه یک کشور سرکوبگر بوده است، اما دوره پس از به قدرت رسیدن او سرکوب وحشیانه آزادی عقیده و بیان به حد بی‌سابقه‌ای رسیده است.

این سازمان امنیت دولتی به طور خودسرانه صدها مدافع و فعال حقوق بشر را به همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، دانشگاهیان، نویسندگان و هرکسی که از عملکرد حکومت انتقاد می‌کند و یا حتی به دستورات عمومی دولت پایبند نیست، دستگیر کرده است. این دستگیری‌ها حتی شامل مقامات دولتی، بازرگانان و اعضای خانواده حاکم شده است.

این سرکوب با اصلاحات قانونی متحجرانه بیشتر تقویت شده است، از جمله نسخه به روز شده قانون ضد تروریسم تصویب شده در سال 2017، که شدیدتر از قانون قبلی است. زیرا شامل قوانینی است که هر کسی را مستقیم یا غیرمستقیم از پادشاه یا ولیعهد انتقاد کند مجازات می‌کند.

بسیاری از کسانی که هدف قرار گرفته‌اند هنوز در زندان‌های نامشخص بدون هیچ نظارت مستقلی در بازداشت هستند. نقض حقوق زندانیان از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان به سرعت افزایش یافته است؛ از جمله شکنجه‌های وحشیانه در بازداشتگاه‌های غیررسمی، مانند زیرزمین کاخ سلطنتی و مکان نامعلوم دیگری به نام «هتل».

این اقدامات توسط مقامات بلندپایه مانند سعود القحطانی، مشاور نزدیک محمد بن سلمان که در پشت کارزارهای سازماندهی شده برای سرکوب مخالفان در خارج از کشور و در اینترنت نقش دارد، انجام شده است.

قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در اکتبر 2018، دخالت مستقیم ولیعهد را برجسته کرد. اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در مورد اعدام‌های غیرقانونی یا خودسرانه، شواهد معتبری مبنی بر مسئولیت مستقیم محمد بن سلمان در قتل وی یافت. ارزیابی اطلاعاتی آمریکا هم به این نتیجه رسید که محمد بن سلمان ترور خاشقچی را تایید کرده است.

محمد بن سلمان در بحبوحه انتقادهای بین المللی از وضعیت ضعیف حقوق بشر به ویژه پس از قتل خاشقجی تلاش کرد با استناد به چشم انداز 2030 و کلان پروژه هایی مانند شهر نئوم و اعلام برخی اصلاحات اجتماعی محدود وجهه عربستان سعودی را بازسازی کند.  

به عنوان مثال، محکوم کردن مرد جوانی به اعدام که در سنین خردسالی دستگیر شده بود، تلاش‌های مربوط به لغو مجازات اعدام برای خردسالان توسط عربستان سعودی را تضعیف کرد و خلأهای قانونی متعدد را نشان داد.

عربستان سعودی امروز به عنوان یکی از کشورهایی شناخته می‌شود که در اوایل سال جاری بیشترین تعداد اعدام را در جهان از جمله اعدام دسته جمعی 81 نفر در یک روز انجام داده است.

بعلاوه، علیرغم افتخار محمد بن سلمان به حمایت از ایده توانمندسازی زنان، سیستم سرپرستی سرکوبگر همچنان یک مانع برای زنان در عربستان سعودی است. همچنین نباید نقش عربستان در جنگ ویرانگر یمن را نادیده گرفت، جنگی که عربستان سعودی در سال 2015 آغاز کرد، زمانی که محمد بن سلمان سمت وزیر دفاع را بر عهده گرفت؛ جنگی که وارد هشتمین سال خود شده است.

لینا الهذلول، رئیس بخش نظارت و ارتباطات در سازمان حقوق بشر القسط گفت: پنج سال گذشته حکومت محمد بن سلمان با سرکوب وحشیانه و خشن هر شکلی از مخالفت‌ها همراه بوده است که بیشترین موارد حقوق اولیه بشر را نقض کرده است. 

سازمان القسط تاکید کرد که ادامه فشار بین‌المللی بر مقامات سعودی به تنهایی در نهایت منجر به پیشرفت ملموس در جهت احترام کامل به حقوق بشر و آزادی در پادشاهی خواهد شد.

این سازمان، زمانی از جامعه بین‌الملل خواسته بود که به منظور جلوگیری از نقض مکرر و فزاینده حقوق بشر، بر حاکمان و سیاستمداران عربستان سعودی فشار بیاورد.

انتهای پیام
captcha