جنایات آل‌سعود در منا فراموش نمی‌شود
کد خبر: 4069015
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳

جنایات آل‌سعود در منا فراموش نمی‌شود

ششم ذی‌الحجه در تقویم کشور روز بزرگداشت شهدای حج خونین سال 66 نام‌گذاری شده و آل‌سعود از آن زمان تا به امروز در کارنامه بی‌کفایتی خود جنایات خونین دیگری را ثبت کرده است.

 جمعه خونین مکه

به گزارش ایکنا از البرز، عنوان برائت از مشرکان در آیات متعدد قرآن و در سوره‌هایی مثل نساء، انعام، یونس، حجر، قصص، روم، فصلت، توبه، بینه و احزاب آمده و این عمل ریشه در سنت ابراهیمی دارد. برابر با مفاد آیات سوره ممتحنه برای اولین‌ بار حضرت ابراهیم(ع) بیزاری خود را از مشرکان و بت‌هایی که مورد پرستش قرار می‌دادند، اعلام کرد.
در تاریخ اسلام هم زمانی که مکه از سوی مسلمانان فتح شد، برخی مشرکان پیمان عدم تعرضی را که میان آنان و رسول اکرم(ص) بسته شد نقض کردند. پس از این واقعه بود که سوره برائت نازل شد و حضرت علی‌ بن ابیطالب(ع) به دستور پیغمبر، این آیات را در مراسم حج سال نهم هجری برای حاضران خواندند.

برائت از مشرکان سنتی اصیل و اسلامی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به استناد این سیره علوی طی پیامی، موقعیت خطیر جهان اسلام را متذکر شد و از حجاج بیت‌الله الحرام خواست در این همایش بزرگ مسائل و مشکلات جهان اسلام را بازگو کنند.

از آن پس بود که مراسم برائت از مشرکان از سوی زائران ایرانی همه ساله و پیش از شروع مراسم حج برگزار می‌شد. زائرانی از ایران و دیگر کشورها طی این سال‌ها ضمن برگزاری راهپیمایی آرام و سر دادن شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل به‌عنوان مسببان اصلی تیره‌روزی‌های مسلمانان جهان از محل استقرار خود حرکت می‌کردند و آرام به محل معینی که از قبل تعیین شده بود می‌آمدند و بعد از سخنرانی مدعوین و قرائت بیانیه مراسم، بدون کوچک‌ترین تنشی به محل استقرار خود برمی‌گشتند.

حج خونین سال 66

رژیم آل‌سعود در سال 66 با نیروهای خارجی از جمله آمریکا برنامه‌ریزی کردند که راهپیمایی برائت از مشرکین توسط حجاج ایرانی برپا نشود. ستاد بعثه نیز پیش‌بینی کرده بود که این راهپیمایی در ششم ذی‌الحجه برپا شود. در آن روز بعد از نماز جمعه حدود ساعت 16 تمام کاروان‌های ایرانی و تعدادی از حجاج دیگر کشورهای اسلامی برای شنیدن پیام حضرت امام(ره) درباره‌ حج ابراهیمی در خیابانی جمع شدند. حجاج تعدادی پلاکارد با موضوع برائت از مشرکین در دستشان بود. مدتی بعد پلیس سعودی باتون به دست، حجاج را مورد حمله قرار داد. از ساختمان‌های اطراف هم سنگ و آجر به سمت حجاج پرتاب می‌شد. کمی بعد پلیس سعودی با گازهای سمی و خفه‌کننده و شلیک رگبار، زائران را مورد هدف قرار داد.

در بیانیه رسمی وزارت کشور سعودی در هشتم ذی‌الحجه، آمار تلفات این حادثه 402 کشته اعلام شد که 275 نفر آنان ایرانی و نیمی از آنان زن بودند و 649 زخمی، آمار اعلام‌ شده است که البته از سوی ایران مورد تشکیک واقع شد و منابع ایرانی از کشته شدن 325 نفر با تفکیک 203 زن و 122 مرد خبر دادند.

پیام امام خمینی(ره) در محکومیت جنایت آل‌سعود در سال 66

امام خمینی(ره) در واکنش به این حادثه خونین و برای نشان‌ دادن مظلومیت ملت ایران، آل‌سعود را جهت تصدی امور کعبه و حج‌ بی‌لیاقت دانست و در پیامی که دهم مرداد 1366 مصادف با هفتم ذی‌ا‌لحجه 1407 هجری قمری خطاب به نماینده خود و سرپرست حجاج ایرانی صادر کرد، اعلام کرد: «آن‌ها به دست خود اسباب افتضاح و رسوایی خود را فراهم کردند... ما اگر می‌خواستیم به جهان اسلام ثابت کنیم که کعبه‌داران کنونی لیاقت میزبانی سربازان و مهمانان خدا را ندارند و جز تأمین آمریکا و اسرائیل و تقدیم منافع کشورشان به آن‌ها کاری از دستشان برنمی‌آید، به این خوبی نمی‌توانستیم بیان کنیم... و به این اندازه که کارگزاران‌ بی‌اراده حاکمیت سعودی در این قساوت و بی‌رحمی عمل کردند، موفق نمی‌شدیم.»

نكته دردناک آنجاست كه بسياری از آمار شهدا مربوط به روزهای پس از حادثه است كه مأموران سعودی اجازه مداوای مجروحين حادثه را در بيمارستان‌ها ندادند و برخی از مجروحين كه جراحات حاد داشتند، پس از تحمل رنج و درد بسيار و در حالی كه امكان مداوای آن‌ها بود، به شهادت رسيدند.

تظاهرات اعتراضی مردم کرج به جنایت آل‌سعود

در پی این جنایت در همان ایام مردم در استان‌های مختلف به برپایی تظاهرات پرداختند و این جنایت آل‌سعود را محکوم کردند. در کرج نیز انبوه مردم در حالی که از قتل‌عام زائران بيت‌الله الحرام توسط رژیم آل‌سعود به خشم آمده بودند با شرکت در يک راهپیمایی باشکوه تنفر عمیق خود را از حکام مرتجع سعودی به نمایش گذاشتند. در این راهپیمایی که با شرکت عموم مردم، مسئولین و روحانیون برگزار شد، راهپیمایان در محل دانشکده کشاورزی گرد آمدند و پس از نوحه‌خوانی و سینه‌زنی به سخنان یکی از اعضای جامعه روحانیت تهران گوش دادند، در پایان هم قطعنامه راهپیمایی قرائت شد.

داستان دنباله‌دار بی‌کفایتی آل‌سعود

از بی‌كفايتی آل‌سعود در اداره حج می‌توان به حوادث مختلف سه دهه‌ اخير به‌طور مكرر اشاره كرد. از خدمات و برخوردهای ناشایست با زوار و حاجيان گرفته تا مديريت ناكارآمد كه در حوادثی همچون حادثه رمی جمرات، آتش‌سوزی چادرهای منا، وقايع تأسف‌بار و جنايتكارانه كشتار حجاج مراسم برائت از مشركين گرفته تا سقوط بالابر در خانه خدا و كشته شدن ملت مسلمان در منا به‌دليل سوء‌مديريت رخ داده است.

دهم ذی‌الحجه سال 94 در اثر بی‌تدبیری و یا براساس گفته کارشناسان با مقاصد از پیش‌ تعیین شده در اثر ازدحام جمعیت در منا، هزاران زائر مسلمان جان خود را از دست دادند.

پس از حدود سه هفته از حادثه، آمار رسمی جان‌باختگان را هفت هزار و 477 نفر اعلام کردند. بسته‌ شدن گذرگاه شماره ۲۰۴ و ازدحام جمعیت، دلیل اصلی وقوع این حادثه اعلام شد. براساس آخرین آمار منتشر شده، شمار زائران کشته و زخمی جمهوری اسلامی ایران از همه کشورهای دیگر بیشتر بود. جمهوری اسلامی ایران با ۴۶۴ کشته، بیشترین تلفات را در این فاجعه متحمل شد.

شهادت 8 حاجی البرزی در فاجعه منای سال 94

از آنجا که سابقه تأسیس حج و زیارت البرز حدود یک دهه است و آن زمان زوار کرج همراه با استان تهران در نظر گرفته می‌شدند، آمار دقیقی از شهدای استان البرز در حج سال 66 در دست نیست. اما براساس آمار در فاجعه منای سال 94 این استان هشت شهید داشت كه همسران آنان از مسئولان كشور و مجامع بین‌المللی خواستار احقاق حق شهدای مظلوم این فاجعه و رسیدگی به آن شدند.

حرف آخر:

خداوند در آیه ۱۰۰ سوره نساء فرمودند: «وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَکَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا؛ و هر کس به قصد مهاجرت در راه خدا و پیامبر او از خانه‌‏اش به درآید سپس مرگش فرا رسد پاداش او قطعا بر خداست و خدا آمرزنده مهربان است»، این شهدا هم نیت‌شان قدم‌ برداشتن در راه خدا و رسول خدا(ص) بوده و اجرشان با خدواند است.

منابع:

سایت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

انتهای پیام
captcha