ساختار دولتی صنعت چاپ مهمترین مشکل نشر است
کد خبر: 4070653
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
سخنرانی‌های دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر/ ۷

ساختار دولتی صنعت چاپ مهمترین مشکل نشر است

قاسم آزادی احمدآبادی، سخنران اول از نشست دوم در دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر با عنوان «مروری بر برنامه‌ها و سیاست‌های قلمرو نشر در ایران» بود.

پنجشنبه//// مهمترین مشکل مدیریتی حوزه نشر نامتناسب بودن ساختار دولتی صنعت چاپ است

دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر چهارشنبه ۲۲ تیر، به همت انتشارات جهاددانشگاهی در سالن ایرج افشار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران افتتاح شد. در این کنفرانس در مجموع 17 سخنرانی ارائه می‌شود که خبرگزاری ایکنا گزارش مشروح آنها را به ترتیب ارائه کرده است.

پنل دوم دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر با عنوان «سیاستگذاری نشر و کتب درسی» در سالن دکتر ایرج افشار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

«مروری بر برنامه‌ها و سیاست‌های قلمرو نشر در ایران» عنوان سخنرانی قاسم آزادی احمدآبادی، استادیار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، سخنران اول، پنل دوم در دومین کنفرانس پژوهش‌های نشر بود.

آزادی احمدآبادی در این نشست گفت: نشر منابع اطلاعاتی به طور عام و نشر کتاب به طور خاص از مهمترین مؤلفه‌های توسعه فرهنگی به شمار می‌روند. ظهور فناوری‌های جدید و اینترنت از محرک‌های تغییر در فرایند تولید، توزیع، بازاریابی و ترویج کتاب بوده است.

وی ادامه داد: دخالت دولت در حوزه فرهنگ امری پذیرفته شده است و در بسیاری از کشورها اتفاق می‌افتد؛ سیاست‌های این حوزه شامل سه سطح سیاست‌های نظارتی، سیاست‌های مالی و سیاست‌های ترویجی است.

آزادی احمدآبادی با اشاره به اهمیت صنعت چاپ و نشر، اظهار کرد: به همین علت ما سراغ برنامه‌ها و سیاست‌های حوزه چاپ و نشر رفتیم تا ببینیم چه نگاهی به این حوزه بوده است و بررسی مقوله جایگاه چاپ و نشر در سیاست‌های بالادستی و شناسایی نهادهای متولی در این حوزه را به عنوان موضوع خود برگزیدیم.

وی اضافه کرد: در بررسی اسناد بالادستی تنها سه سند پیدا کردیم که به حوزه چاپ و نشر پرداخته بودند. قانون برنامه پنج‌ ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی کاملترین سندی بود که پیدا کردیم. در گام بعدی نهادهای متولی و نقش هریک را ارزیابی کردیم که در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد و وزارت صمت، سازمان اسناد و کتابخانه ملی و ... از مهمترین نهادهای این حوزه بودند.

این پژوهشگر تصریح کرد: مهمترین قوانین و مقررات این حوزه را دسته‌بندی کردیم؛ مهمترین آنها قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان است که با ۱۵ مورد دیگر در دسته قوانین تنظیمی قرار می‌گیرند. دو مورد در حوزه سیاست‌های مالی و دو مورد نیز در حوزه سیاست‌های ترویجی قرار می‌گیرند.

وی مهمترین مشکلات و چالش‌های مدیریتی حوزه چاپ و نشر را نامتناسب بودن ساختار دولتی صنعت چاپ ذکر کرد و گفت: تشکیل شورای ملی کتاب به منظور مدیریت همه‌جانبه مسائل چاپ و نشر از سیاستگذاری‌های ضروری در این عرصه است.

انتهای پیام
captcha