آیین‌های عزاداری اردبیلی‌ها در محرم و صفر با همزیستی کرونا + فیلم
کد خبر: 4075626
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸

آیین‌های عزاداری اردبیلی‌ها در محرم و صفر با همزیستی کرونا + فیلم

محرم و صفر ۱۴٠۱ در اردبیل، این دیار عشاق دلسوخته امام حسین(ع) در شبیخون پسا کرونا، جلوه‌ای متفاوت به خود گرفته است.

محرمبه گزارش ایکنا از اردبیل، محرم و صفر ۱۴٠۱ در اردبیل، این دیار عشاق دلسوخته امام حسین(ع) اگرچه در شبیخون کرونا، جلوه‌ای متفاوت به خود گرفت، اما بازخوانی انبوه آیین‌ها و رسوم آن گواهی است بر قرن‌ها شور و شعور حسینی که هیچ رخدادی را یارای خاموش کردن آن نیست و لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حفظ سلامت مردم باعث شده تا آیین‌های سنتی عزاداری در پایتخت حسینیت بعد از گذشت قرن‌ها با رعایت بیشتر اصول بهداشتی مواجه شود.

تا پیش از ویروس منحوس کرونا در ماه عزای سید و سالار شهیدان مراسم و آیین‌های سنتی از جمله مسلمیه، تاسوعا و عاشورای حسینی، شیرخوارگان حسینی، سه ساله‌های حسینی، دسته‌روی هیئت‌های مذهبی، شبیه‌خوانی(تعذیه) و ... با اجتماع عظیم مردم برپا می‌شد، اما امسال سومین سال متوالی است که در سایه شیوع ویروس کرونا آیین‌ها و سنت‌های عزاداری که خیل عظیم عشاق حسینی در اردبیل را کنار هم جمع می‌کرد، دستخوش تغییر شد.

عزاداری در اردبیل صفای خاص خود را دارد؛ به طوری که دهه نخست ماه محرم به جز روز‌های اول، نهم و جمعه ده روز اول ماه، هر روز به عزاداری یک محله از محله‌های شش‌گانه در سطح شهر شامل سرچشمه، عالی قاپو، گازران، پیرعبدالملک، اوچدکان و طوی اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام
captcha