تأثیر «نذر تلاوت» در گسترش فرهنگ قرائت قرآن در هیئات مذهبی
کد خبر: 4076171
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶
مجیدی‌مهر بیان کرد:

تأثیر «نذر تلاوت» در گسترش فرهنگ قرائت قرآن در هیئات مذهبی

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه قاریان قرآن ساده‌ترین دعوت‌ها جهت تلاوت در مجالس عزای حسینی را با دل و جان پذیرا باشند، گفت: موضوع نذر تلاوت در مجالس عزای حسینی اقدام مبارکی است و می‌تواند به نشر معارف قرآن در هیئت‌های عزاداری کمک ویژه‌ای کند.

حمید مجیدی‌مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد اهمیت تلاوت قاریان قرآن در مجالس عزای حسینی گفت: همانطور که مورد تأکید بزرگان قرآنی ما نیز بوده و هست، قاریان قرآن باید به گونه‌ای رفتار کنند که اولاً هیئت‌های عزاداری در هنگام دعوت از آنها با کمترین سختی مواجه شوند و در مقابل ساده‌ترین دعوت‌ها جهت تلاوت در مجالس عزای حسینی را با دل و جان پذیرا باشند و اینکه اگر می‌توانند خودشان نزدیکترین هیئت عزاداری محله‌شان را پیدا کنند و پیش قدم در تلاوت قرآن در مجلس عزای حسینی شوند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مورد نقش مسئولان هیئت‌های عزاداری در توسعه معارف قرآن و تلاوت قرآن در بین عزاداران حسینی بیان کرد: در مراسم مختلف عزاداری سیدالشهداء و سایر ائمه معصومین(ع)، هم تلاوت قرآن اهمیت دارد و هم توجه به محتوای عمیق و ژرف آیات نورانی آن و سخنرانان و مداحان در کنار قاریان قرآن تلاش کنند تا این معارف را به مردم منتقل کنند که در این بین نقش مسئولان هیئات مذهبی در پیاده‌سازی این فرهنگ بسیار مهم و محوری است و این عزیزان می‌توانند تلاوت قرآن را به عنوان برنامه اصلی خود در نظر گیرند.

وی تصریح کرد: این موضوع باعث می‌شود در یک افق زمانی میان مدت شاهد ظهور و بروز معارف قرآن و اهل بیت(ع) به‌صورت توأمان در افکار و منش مردم باشیم. البته قاریان قرآن هم در مجالس عزاداری باید در انتخاب درست و دقیق آیات مربوط به استکبارستیزی، دفاع از دین الهی، جهاد فی سبیل الله، ایثار و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر و آیاتی از این دست کوشا باشند.

مجیدی‌مهر در ادامه با تأکید بر اینکه قیام امام حسین(ع)، یک قیام برگرفته از تعالیم قرآنی بوده است، بیان کرد: قیام آن حضرت برای بقای دین اسلام بوده و محور دین اسلام هم قرآن و امامان معصوم(ع) که مفسران حقیقی قرآن بوده‌اند، است، امام رضا(ع) در حدیثی که در کتاب بحارالانوار نقل شده است فرموده‌اند: «هر کسی که یاد مصیبت‌های ما کند پس گریه کند و بگریاند، در روزی که چشم‌ها گریان است چشمان او گریان نخواهد بود و هر کسی که در مجلسی بنشیند که معارف ما در آن مجلس بیان می‌شود در روزی که همان دل‌ها مرده است او دل زنده خواهد بود». پس این نشان می‌دهد ترویج معارف دین و قرآن در مجلس عزاداری اساساً موضوعیت دارد و مورد تأکید ائمه معصومین نیز بوده است و یقیناً یکی از مظاهر در کنار هم بودن قرآن و عترت است، این موضوع باید به سنت حسنه مستمر تبدیل شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: از طرف دیگر باید به نقش قرآن کریم در زندگی امام حسین(ع) نیز اشاره کرد، آنجا که در شب عاشورا حضرت یک شب مهلت خواستند تا در آن شب عبادت کنند و قرآن بخوانند. یعنی اگر یک شب از عمر انسان باقی مانده باشد، انسان تلاش می‌کند تا بهترین کار را انجام دهد و امام فرمود می‌خواهم قرآن بخوانم. نقل است در جریان واقعه کربلا، شخصی از یاران ایشان که قاری قرآن بود در روز عاشورا به شهادت رسید، امام حسین (ع) هنگام شهادت، بر بالین ایشان حاضر شدند و او را در آغوش گرفتند و این کار حضرت نشان می‌دهد که تا چه اندازه به قرآن عنایت و توجه داشتند و در میان شهدا احترام خاصی برای قاریان قرآن قائل بودند.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور اظهار کرد: برخی‌ها گمان می‌کنند قرآن خواندن فقط برای ماه مبارک رمضان، مجالس ختم و به اصطلاح عامیانه مراسم فاتحه‌خوانی است یا اینکه اگر کسی بیمار بود قرآن بر بالینش برای امید به شفا خوانده شود. همه اینها خوب است اما تلاوت قرآن در بسیاری از مواقع و مواضع موضوعیت دارد و کمتر موردی است که امر تلاوت قرآن در آن منع یا اکراه وقوعی داشته باشد.

وی بیان کرد: متأسفانه بحث تلاوت قرآن در عموم مراسم مذهبی و خصوصاً مراسم عزاداری بسیار کم‌رونق و کم‌فروغ است و باید با یک برنامه‌ریزی درست این موضوع را اصلاح کرد. خوشبختانه راه‌اندازی موضوع نذر تلاوت در مجالس عزای حسینی بسیار اقدام مبارکی است که مدتی است راه‌اندازی شده و می‌تواند به نشر معارف قرآن در هیئت‌های عزاداری کمک شایانی نماید.

مجیدی‌مهر در مورد برنامه‌های سازمان اوقاف در نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع) افزود: خوشبختانه ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه در جلسات مختلف به مدیران ستادی و استانی تأکید کرده‌اند، هر کجا مراسمی برای عزای حسینی برقرار است حتماً قرائت قرآن نیز باید اهمیت داده شود. سازمان اوقاف در تلاش است با اجرای طرح‌هایی همچون «شمیم حسینی» و «بصیرت عاشورایی» در بقاع متبرکه و امامزادگان واجب التعظیم در مسیر نشر معارف قرآن و اهل بیت گام بردارد.

انتهای پیام
captcha