مراسم «هروله طویریج» در کربلا برگزار شد + عکس و فیلم
کد خبر: 4077137
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲

مراسم «هروله طویریج» در کربلا برگزار شد + عکس و فیلم

آیین بزرگ «هروله طویریج» با حضور صدها هزار زائری که ندای «لبیک یا حسین» سرمی‌دادند پس از برگزاری نماز ظهر و عصر در کربلا برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الکفیل، عزاداران حسینی در این آیین باشکوه و حماسی به نشانه بیعت با اباعبدالله الحسین(ع)، سراسیمه به سمت حرم حسینی می‌دوند و با شعار «یا حسین(ع)» با اباعبدالله الحسین تجدید بیعت می‌کنند.

 

 

 

 

مردم عزادار در مراسم ویژه ظهر عاشورا موسوم به «رکضة طويريج» علاوه بر پرچم‌های یاحسین، پرچم الحشد الشعبی را نیز برافراشته کردند.

هروله طويريج چیست 

کانال تلگرامی دلنوشته‌های یک عراقی درباره هروله طویریج می‌نویسد: یکی از شعائر حسینی که در طول سالیان متمادی شهرت یافته «رکضة طويريج» يا همان هروله طويريج است كه ظهر روز عاشورا در كربلای معلی برگزار می‌شود.

چند سالی است که این سنت حسنه تبدیل شده به یک تجمع میلیونی حسینی.

اصل هروله بدین شکل است: حوالی سال ۱۲۶۳ شمسی در شهر طویریج ( واقع در ۲۲ کیلومتری کربلا) و در منزل خاندان سادات قزوینی مقتل حسینی از سوی مرحوم سید صالح قزوینی طبق سنت هر ساله قرائت می‌شد.
در پایان مقتل‌خوانی، چنان مردم متأثر شدند که از سید قزوینی درخواست می‌کنند هروله‌کنان به سوی حرم مطهر امام حسین(ع) بروند و ظهر عاشورا را در حرم عزاداری کنند.
سیدصالح قزوینی سوار بر اسب در مقدمه هروله‌کنان قرار می‌گیرد و در طول مسیر دیگر عزاداران ملحق می‌شوند و تا کربلا و حرم هروله‌کنان حرکت می‌کنند.
و چنین شد که از حوالی ۱۴۰ سال این سنت با قوت ادامه دارد. (به جز سال‌های رژیم بعثی صدام)
البته در سال‌های اخیر، هروله از منطقه «قنطرة السلام» در ۵ کیلومتری شهر کربلا، آغاز می‌شود.

انتهای پیام
captcha