ولایت‌پذیری را در عمل نشان دهیم
کد خبر: 4077604
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰

ولایت‌پذیری را در عمل نشان دهیم

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه در محاسبه نفس، اول جانب ولایت را توجه کنیم و ببینیم در ولایت‌پذیری کجا هستیم، گفت: باید در عمل و رفتار ولایت‌پذیری خود را نشان دهیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 21 مردادماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به آیه 18 سوره حشر «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ» گفت: در یک آیه خدای متعال دوبار به ما دستور مراعات تقوا را می‌دهد و درسی در زمینه مراعات تقوا دارد.

وی افزود: عبارت میانی آیه «وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ» یعنی هر کس بررسی کند ببیند برای فردای قیامت خودش چه چیزی را فرستاده است که بگوید این را برای روز قیامت دارم. پیش فرستادن تعبیر قرآنی است؛ ببینیم برای فردای خودمان چیزی داریم. این فراز از آیه شریفه بحثی را در روایات و متون اخلاقی ما که علمای بزرگ نوشتند باز کرده است به نام محاسبه؛ یعنی انسان خودش بررسی کند و ببیند چه دارد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه تعارف‌هایی که با خودمان داریم گاهی اوقات اجازه نمی‌دهد بدانیم فردا چه چیزی مقابل خود داریم و چه چیزی برای فردای قیامت داریم، گفت: گاهی اوقات که انسان عزیزی را از دست می‌دهد همان موقع به فکر خودمان هم بیفتیم، بقیه آن را تعارف می‌کنیم. ان‌شاء‌الله عقیده و قبول داریم قیامت است اما عملاً پای این مسائل ایستادن خیر. انسان‌ها بنا دارند که غافل باشند و این انگار یک تصمیم عمومی است «اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ» بخواهیم هم بگوییم خیلی‌ها رویگردان می‌شوند ‌و می‌گویند بگذارید خوش باشیم. با این خوش باشیم‌ها عمر تمام می‌شود و می‌بیند قیامت چیزی ندارد.

امام جمعه شیراز یادآور شد: در نگاه اولیای خدا هر چه هم که کار خوب می‌کردند، باز می‌گفتند دستمان خالی است. آنان تعارف نمی‌کردند برای اینکه هر چه تحصیل می‌کنیم در مدت اندک است اما مسیر قیامت بسیار طولانی است و در این مسیر طولانی هر چه با خود ببریم کم است. اولیاءالله برای سفر آخرت می‌گفتند بیش از این نیاز است و برای همین همیشه می‌گفتند دستمان خالی است اما وقتی سلمان فارسی فوت کرد، امیرالمؤمنین(ع) یک نقطه امید بیان کردند و آن اینکه برای سفر آخرت دو چیز می‌خواهیم حسنات در نامه عمل باشد و قلب سلیم داشته باشیم. برای سلمان با آن عظمت گفتند این دستش خالی است لذا ما باید حساب کار خود کنیم، چیزی با خودمان ببریم. امید است هر جا دستمان خالی شد قرضمان بدهند و آن ولایت امام علی(ع) و اولاد ایشان است؛ بقیه همه گرفتار خواهند ماند.

عزاداری محرم را فرض مستحبی نکنیم

وی با تأکید بر اینکه کسی که اهل ولایت است، هر جا کم می‌آورد، ولی آن‌ها عنایت می‌کند، گفت: عزاداری محرم را فرض مستحبی نکنیم چون از بُعد اظهار ولایت به اهل بیت(ع) واجب است هر چند عزاداری یک فعل مستحب است لذا مجالس عزا را قدر بدانیم چون به ما کمک می‌دهد روزی که مال و فرزندان به کار نیاید.

آیت‌الله دژکام در ادامه با بیان روایتی از پیامبر(ص) برای محاسبه نفس نسبت به ولایتی که خدا برای ما قرار داده است، گفت: مگر نگفتند  اگر ولایت و محبت نباشد بقیه موارد دردی دوا نمی‌کند پس در محاسبه نفس، اول جانب ولایت را توجه کنیم و ببینیم در ولایت‌پذیری کجا هستیم و باید دائم از هم بپرسیم و به هم کمک کنیم تا در اطاعت امام زمان(عج) خود باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه باید در عمل و رفتار ولایت‌پذیری خود را نشان دهیم، گفت: خداوند به دلیل وجود اهل بیت(ع) روزی به خلائق می‌دهد. آن‌ها هدف آفرینش هستند اینکه خداوند فرموده است بیهوده نیافریدم چون امام علی(ع) و امام حسین(ع) خلق شدند و اهل بیت(ع) بیهودگی عالم را تبدیل به معناداری می‌کنند. مغضوب علیهم کسانی هستند که مقام امام علی(ع) و افضلیت نسبت به بقیه انکار کنند، این مورد غضب الهی است.

وی با یادآوری اینکه جبرئیل از جانب خدا به پیامبر گرامی اسلام مقام علی‌بن ابیطالب را گزارش کرده و فرمود هرکس با علی(ع) دشمنی کند و ولایت او را نداشته باشد خدا فرموده که لعنت من بر کسی که چنین حالی دارد و غضب خدا بر کسی که اهل ولایت نباشد، گفت: تمام این‌ها برای آخرت است؛ تفضیل دادن علی(ع) و محبت ایشان برای روز قیامت به درد می‌خورد. اگر این را داشته باشید اول نامه عمل با محبت علی(ع) باشد خدا تا آخرش کمک می‌کند و این مهم‌ترین مسئله در باب محاسبه است.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه بحث‌های اخلاقی از روح اصیل دینی دور شده است، گفت: با این نگاه اخلاق در وسط زندگی اجتماعی و محور حکومت خود را نشان می‌دهد. اینکه دین را از حکومت جدا می‌کند از همین جا ناشی شد که محور دین‌داری و عدالت از امام علی(ع) دور کردند و شد جدایی دین از سیاست و تا امروز همان بساط ادامه پیدا می‌کند لذا بشریت راه به جایی نمی‌برد.

ولایت علی(ع) و اولاد ایشان نقطه اجتماع است

امام جمعه شیراز تأکید کرد: ولایت علی(ع) و اولاد ایشان نقطه اجتماع است و بین کمالات فردی نفسانی و اوج گرفتن و ارتقای جامعه انسانی به هدف رسیدن در دنیا که عزت و عظمت در دنیاست و در آخرت که بهشت جایگاه شما می‌شود، جمع می‌کند. همه در این محور جمع است که شد صراط الذین انعمت علیهم، پس این راه را باید جلو رفت زیرا دیگر مسیرها بشریت را نجات نمی‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از حضور باشکوه مردم در ایام عزای امام حسین(ع) و ادای وظیفه هیئات مذهبی استان فارس قدردانی کرد و گفت: گاهی حس می‌شود درباره روضه‌خوانی امام حسین(ع) کم توجهی کرده‌ایم. روز عاشورا امام حسین(ع) شهید شده است اما سه روز و سه شب بدن نازنینش بر روی زمین بوده است. ۱۳ محرم روز دفن شهدا است. وقتی عزیزی از ما فوت شود مراسم از زمان دفن است لذا نسبت به اولاد پیغمبر(ع) هم این باید مراعات شود. روز گذشته در شیراز هیئات متعدد حرکت کردند و مسیر بین حرم شاهچراغ(ع) و ابراهیم‌بن موسی (ع) را سینه‌زنی کردند لذا روز دفن شهدا باید یادآوری این مسئله کنیم.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه در صفه تربت قبرستان دارالسلام شیراز 400 خروار خاک کربلا ریخته شده است، گفت:  شیراز مسائلی درون خود دارد که جزو فرهنگ شیراز است و باید هیئات و منبری‌ها و صاحبان مجالس و محافل این نکات را یادآوری کنند و عزاداری روز ۱۳ محرم که روز دفن شهدای کربلاست، باید به صورت سنت هر سال ادامه پیدا کند و نباید ترک شود زیرا امام فرمود محرم و صفر اسلام را نگه داشته است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به وقایعی که در عاشورای امسال در نقاط مختلف دنیا به وجود آمد، افزود: در این روز در برخی نقاط دنیا مانع نیجریه و بحرین برای عزاداری موانعی ایجاد کردند لذا وظیفه ما در این رابطه زیاد می‌شود تا این مقر تشیع که ایران اسلامی را محکم نگه داریم و از نظام اسلامی و کسانی که در این نظام زحمت می‌کشند حمایت کنیم و این واجب دینی است. اگر محوریت ایران لطمه‌ای خورد سر بقیه چه بلایی می‌آید. شما عمود قدرت اسلام و تشیع هستید و این را با جدیت باید حفظ کنید.

اهانت‌کنندگان به شهدای مدافع حرم همدست داعش شده‌اند

وی همچنین به حماسه پرشکوه مردم شیراز در تجلیل و تشییع پیکر سردار بی سر، شهید اسکندری اشاره و آن را یک حماسه ارزشمند جاودان توصیف کرد و گفت: اگر کسی برای دفاع از حرم و تشیع به میدان رفته باشد، ۸ سال که جای خود دارد ۸۰ سال هم که بگذرد علاقه این مردان بزرگ هیچگاه از دل ما بیرون نخواهد رفت. ما ضمن احترام به تمام شهدای مدافع حرم که مایه عزت اسلام و سربلندی جبهه مقاومت شدند به کسانی که می‌خواهند شأن این عزیزان را زیر سؤال ببرند، می‌گوییم شما همدست داعش شدید و افتخاری برای خود کسب نکردید.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: مسلماً کسانی که دلشان می‌خواهد با این نوع حرف‌ها که خودشان می‌دانند دروغ می‌گویند و فریب می‌دهند، بدانند جامعه با بصیرت و آگاهی و با حضور در میدان روز عاشورا پاسخ دندان‌شکنی خواهند شنید و سرجای خود خواهند نشست.

امام جمعه شیراز با اشاره به در پیش رو بودن روز مقاومت اسلامی، شهدای مدافع حرم را شهدای این جبهه دانست و گفت: قدرتمندی جبهه مقاومت اسلامی در این ایامی که گذشت، اثبات شد. اسرائیل مدعی شده بود در این حمله اخیر نه‌کاری به کرانه غربی دارم و نه نوار غزه و فقط گروه جهاد اسلامی را می‌خواهیم بزنیم. بقیه هم انگار ابتدائا سکوتی داشتند. خود جهاد اسلامی به تنهایی وسط میدان آمد و یک گروه در بین گروه‌های مبارز فلسطینی ۳ روز جنگید. اسرائیل گفت آتش بس یعنی مقابل یک گروه هم نتوانست بایستد. بی‌عرضه‌هایی هستند که خدا در قرآن خبر داده است که اینان بسیار ترسو هستند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری، امام خامنه‌ای در پیامی که برای رئیس جهاد اسلامی نوشتند فرمودند مقاومت اثبات کرد که هر بخش از جبهه مقاومت امروز انقدر قدرتمند شده است که به تنهایی می‌تواند بینی اسرائیل را به خاک بکشد. این قدرتمندی در مجموعه مقاومت ایجاد شده است و امیدواریم که به نابودی اسرائیل و پیروزی مسلمانان بینجامد.

انتهای پیام
captcha