محکومیت اظهارات فتنه‌انگیزانه رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان
کد خبر: 4078441
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
از سوی احزاب الجزائری انجام شد؛

محکومیت اظهارات فتنه‌انگیزانه رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان

الجزائری‌ها و بخصوص احزاب اسلام‌گرا در این کشور اظهارات اخیر رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان درباره آمادگی‌ مراکشی‌ها برای جهاد در الجزائر را لغزشی فتنه‌انگیز بین ملت‌های مسلمان خوانده و خواستار تبرئه علمای مسلمان از این مواضع شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از الشروق، اظهارات اخیر احمد الریسونی، رئیس مراکشی اتحادیه جهانی علمای مسلمان درباره مسائل اختلافی بین مراکش و الجزائر  با موج محکومیت از سوی الجزائری‌ها و بخصوص احزاب اسلام گرای این کشور روبه‌رو شده است.

جنبش جامعه صلح که بزرگترین حزب اپوزیسیون در پارلمان الجزائر است در بیانیه‌ای گفته که با تمام حیرت و تعجب اظهارات رسانه‌ای و رسمی احمد الریسونی را دنبال کرده که در آن از آمادگی ملت، علما و وعاظ در مراکش برای جهاد با مال و جان و گسیل میلیون‌ها نفر به تندوف الجزائر(ایالت هم مرز با مراکش) خبر داده و موجودیت کشور موریتانی را هم زیر سؤال برده است.

این جنبش تحت رهبری عبدالرزاق مقری در الجزائر تأکید کرد: این اظهارات الریسونی لغرش اشتباهی از سوی یکی از علمای مسلمانان است که می‌بایست به موازین شرعی و ارزش‌های اسلامی احترام گذارد، نه اینکه تحت عنوان جهاد با مال و جان به فتنه و درگیری بین مسلمانان دعوت کند.

جنبش جامعه صلح با بیان اینکه الریسونی مسئولیت عواقب اظهارات خود را در شرایط متشنج بین‌المللی و منطقه‌ای که تحمل چنین خشم‌هایی که آتش فتنه را شعله‌ور می‌کند بر عهده دارد، تأکید کرد: رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان لازم بود به برپایی راهپیمایی‌های گسترده در شهرهای مختلف مراکش علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و لغو ائتلاف راهبردی بین کشورش و رژیم اشغالگر فلسطین دعوت می‌کرد به‌خصوص که حزب الریسونی یکی از پدرخوانده‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

این جنبش با دعوت از علمای امت اسلامی برای تبرئه جستن از این موضع خطرناک که موجب بروز فتنه میان کشورها و ملت‌ها می‌شود، تأکید کرد که حضور فردی در جایگاه ریاست اتحادیه علمای مسلمان که به نظر می‌رسد با اظهارات خود آنجا را به عرصه فتنه و درگیری بین مسلمانان تبدیل کرده، درست نیست.

جنبش سازندگی ملی که از احزاب حاضر در کابینه الجزائر است نیز اظهارات الریسونی را توهین‌آمیز، غیر مسئولانه و موجب فتنه میان ملت‌ها و لطمه به احساسات الجزائری‌ها و مردم  منطقه صحرای آفریقا خواند.

این جنبش افزود: یقین پیدا کردیم که ریاست چنین شخصیتی بر نهاد علمای مسلمانان به اعتبار آن نزد ما لطمه می‌زند و علمای ما باید چنین شخصیت‌هایی که نمی‌فهمند چه می‌گویند و مسئولیت فتنه‌انگیزی را برعهده نمی‌گیرند از این نهاد اخراج شوند.

اظهارات الریسونی با خشم موریتانی‌ها نیز همراه شده و آنها خواهان عذرخواهی او شدند. رئیسونی در گفت‌و‌گو با سایت «بلانکا پرس» گفته بود  که وجود آنچه موریتانی نامیده می‌شود اشتباه است و مسئله صحرای غربی و موریتانی ساخته دست استعمار است.

احمد الریسونی 69 ساله، روحانی سرشناس مراکشی در آبان ماه 1397 شمسی به عنوان رئیس جدید اتحادیه جهانی علمای مسلمان انتخاب و جانشین یوسف القرضاوی، روحانی سرشناس و ۹۲ ساله مصری شد که از بدو تأسیس اتحادیه در سال ۲۰۰۴ در قطر تاکنون ریاست آن را بر عهده داشت.

انتهای پیام
captcha