قدیمی‌ترین نسخه‌‌های خطی قرآن در مسجد چینی + عکس
کد خبر: 4079338
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰

قدیمی‌ترین نسخه‌‌های خطی قرآن در مسجد چینی + عکس

مسجدی در شمال غرب چین در کنار نسخه‌های دست‌نویسی که با ویژگی‌های خوشنویسی سنتی چینی در هم آمیخته، یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی قرآن کریم را در دل خود جای داده است.

قدیمی‌ترین نسخه‌ قرآن چین

به گزارش ایکنا به نقل از الیوم السابع، قدیمی‌ترین نسخه خطی از قرآن کریم که تاکنون در چین کشف شده و یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی قرآن در جهان نیز به‌شمار می‌رود در حال حاضر در مسجد جی‌یِزی(Jiezi mosque) در استان چینگ‌های در شمال غرب چین، نگهداری می‌شود.

جلد این نسخه خطی قرآن 867 صفحه‌ای که در 30 جزء تقسیم شده از چرم کرگدن ساخته شده و هر جلد آن با حریر آبی صحافی شده است.

بر اساس بررسی‌های دانشگاهیان و پژوهشگران، تاریخ نگارش این نسخه از قرآن کریم با خط تأیید شده به قرن‌های هشتم تا سیزدهم بعد از میلاد مسیح برمی‌گردد. این نسخه قرآن را اجداد قوم سالار ـ‌ از اقوام ترک ساکن ایالت گانسو چین ـ که حدود 800 سال پیش از آسیای مرکزی کوچ کردند و در این استان ساکن شدند به چین آورده‌اند.

نگهداری از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی قرآن در چین

در سال 2007، چین با اختصاص بودجه‌ای متخصصان را در زمینه ترمیم آثار باستانی کاغذی برای مرمت این نسخه خطی به‌کار گرفت و در سال 2009، این نسخه از قرآن در فهرست آثار گرانبهای باستانی ملی قرار گرفت.

نگهداری از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی قرآن در چین

در همان سال موزه مخصوصی برای آن در مسجد جی‌یزی تأسیس شد که در آن نسخه قرآنی در محفظه شیشه‌ای مخصوصی که دارای سیستم کنترل سطح اکسیژن، دما و رطوبت برای حفظ است، قرار داده شد.

نگهداری از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی قرآن در چین

مسجد فوق همچنین چندین نسخه از قرآن را که بعداً در استان چینگ‌های نوشته و چاپ شد، به نمایش گذاشته است که بسیاری از آن‌ها با ویژگی‌های خوشنویسی سنتی چینی متمایز شده‌اند.

انتهای پیام
captcha