شب شعر عاشورایی شاعران ادیان در پیشاور + عکس
کد خبر: 4079343
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

شب شعر عاشورایی شاعران ادیان در پیشاور + عکس

شب شعر شاعران ادیان به مناسبت ماه محرم به منظور تبیین فلسفه قیام امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورایی در خانه فرهنگ ایران در پیشاور برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت ماه محرم، به همت خانه فرهنگ ایران در پیشاور و با مشارکت انجمن ادبی کاروان حوا، شورای ادبی اباسین، بزم بهار ادب و آکادمی ادبی حمزه بابا، محفل شعری به زبان‌های مختلف از جمله اردو، پشتو، هندکو، پنجابی و فارسی با هدف تبیین فلسفه قیام امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورایی در سالن کتابخانه ادیب پیشاوری خانه فرهنگ کشورمان، برگزار شد.

مهران اسکندریان، رئیس خانه فرهنگ ایران در پیشاور در سخنانی، اظهار کرد: به راستی که واقعه کربلا ظهور آیه شریفه «ن والقلم مایسطرون؛ سوگند به قلم و آنچه می‌نویسد» بود.

وی افزود: شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش، شعری جاودانه با مفاهیم بلند ایثار، فداکاری، عزت و شرف، ظلم‌ستیزی تا ابد است.

اسکندریان بیان کرد: حضرت زینب(س) پس از واقعه کربلا با حضور در دربار یزید و فرمایش آسمانی «ما رایت الا جمیلا» ناشر و اشاعه‌دهنده پیام و فلسفه قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا بوده و این بانوی بزرگ اسلام الگویی بی همتا برای زنان آزاده و وارسته جهان است.

لزوم توصیف عاشورا با زبان شعر

وی در ادامه سخنانش، تأکید کرد: پرداختن به موضوع حادثه غم‌انگیز عاشورا به عنوان بزرگترین تراژدی تاریخ بشریت با زبان شعر، وظیفه‌ای سنگین را بر دوش شعرای متعهد نهاده و به حرمت و قداست قلم، باید قلم‌زنان و شعرای راستگو و عدالت‌پیشه در ماندگاری و جاودانگی واقعه عاشورا نقش‌آفرینی کنند.

مسئول خانه فرهنگ کشورمان در پیشاور افزود: نگارش ابیات حقیقت و روایتگری حقانیت راستین رویدادهای تاریخ از سوی صاحبان قلم، عبادت و اجری بی شمار دارد.

وی گفت: بی شک شما شاعران متعهد به صداقت قلم می‌دانید، پرداختن به فلسفه و نقش عزاداری در سوگ اهل بیت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)، آلودگی گناه و غبار دل را می‌زداید و قلم‌فرسایی در راه حقیقت‌جویی را می‌گستراند.

بشری فرخ، رئیس انجمن ادبی کاروان حوا نیز در سخنرانی خود، بیان کرد: خانه فرهنگ ‌‌ایران در پیشاور با اهتمام ویژه به مقوله فرهنگ و ادب و ایجاد شرایط و فرصت‌های ارزشمند برای ظهور و بروز شعرا و نویسندگان و علاقه‌مندان به فرهنگ دو کشور، با برگزاری مجالس و محافل مختلف در حفظ وحدت شیعه و سنی و ارتباط و هماهنگی با دیگر ادیان و مذاهب از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

پس از آن، شاعران با شعرخوانی حماسی و سرشار از عشق، محبت و ارادت به اهل بیت اطهار(ع)، به قرائت سروده‌های خود در وصف شجاعت، فداکاری، عزت و شرافت، دین‌داری، مقاومت در برابر ظلم ظالمان و تسلیم در برابر مشیت الهی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و رشادت‌ها و فداکاری‌های حضرت زینب(س) و شهدای کربلا پرداختند.

قیام حسینی؛ نماد رهایی بشریت

شاعران مسیحی و هندو در اشعار خود، قیام امام حسین(ع) را نماد رهایی بشریت از سیطره ظلم و بی‌عدالتی در جهان دانسته و حضرت سیدالشهدا(ع) را محور وحدت ادیان و مذاهب در تاریخ بشریت خواندند.

شاعران مسیحی همچنین در اشعار خود با مقایسه شهادت حضرت عیسی مسیح و حضرت امام حسین(ع) و ذکر صفات عالیه امام سوم شیعیان، این امام بزرگوار را پرچمدار عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و نجات‌دهنده بشریت اعلام کردند.

همچنین، شعرای اهل سنت نیز در اشعار خود با بیان فضائل و مناقب حضرت سید و سالار شهیدان و ذکر مصائب حادثه کربلا، عشق و محبت به ساحت مقدس امام حسین(ع) را جزو ایمان هر مسلمان بیان کردند.  

در ادامه این محفل شعر، کتاب «رویداد عشق» که روایتگری سفرنامه «تابنده فرخ»، نگارنده کتاب از زیارت اماکن مقدس در کشورهای ایران اسلامی و عراق است، رونمایی شد. نویسنده در این کتاب به بیان نحوه تشرف و خاطرات خود پرداخته است.

 

انتهای پیام
captcha