بیان شیوا و اخلاص؛ راز نفوذ کلام آیت‌الله ناصری
کد خبر: 4081793
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۹
مجتبی مصباح یزدی بیان کرد:

بیان شیوا و اخلاص؛ راز نفوذ کلام آیت‌الله ناصری

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه آیت‌الله ناصری به تشکیل مجالس اخلاق و وعظ عمومی اهمیت زیادی می‌دادند، گفت: بیان شیوا و اخلاص عجیب ایشان سبب نفوذ کلام ایشان شده بود.

مجتبی مصباح یزدیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح یزدی، استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، امشب هفتم شهریورماه در مراسم بزرگداشت آیت‌الله ناصری که در جمع شرکت‌کنندگان در طرح ولایت برگزار شد، با اشاره به آیه 33 سوره مبارکه فصلت، گفت: خداوند برای هدایت انسان علاوه بر حجت باطنی که عقل است، پیامبران و انبیاء الهی و اوصیاء ایشان را هم برای انسان فرستاد که این امر، منت و نعمتی برای بندگان است تا راه هدایت را پیدا کنند.

وی افزود: از دیگر نعمت‌های الهی برای هدایت مردم این است که خداوند افرادی را به عنوان الگو در جامعه قرار داد تا انسان‌ها با الگوگیری از رفتار آن‌ها باور کنند که این راه رفتنی است. ممکن است برخی تصور کنند راه هدایت و صراط مستقیم پیمودنی نیست و دشواری زیادی دارد ولی وقتی انسان ببیند عده‌ای این مسیر را طی کرده‌اند، راه برای او آسان خواهد شد. درست مثل اینکه انسان مثلا بخواهد پیاده‌روی اربعین را تنها برود ولی وقتی می‌بیند میلیون‌ها انسان این مسیر را می‌روند، راه بر او آسان می‌شود.

حجت‌الاسلام مصباح یزدی با بیان اینکه الگوهای عملی علاوه بر اینکه دیگران را دعوت به راه درست می‌کنند، خودشان هم پیش‌قدم هستند، گفت: در قرآن کریم آمده است: قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ ...؛ حضرت ابراهیم و یاران ایشان الگوهای خوبی برای شما هستند و می‌توانید از آن‌ها تبعیت کنید. لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا؛ پیامبر(ص) هم الگوی برجسته برای همه بشریت هستند و البته کسانی که به خدا و روز آخرت ایمان دارند و یاد خدا می‌کنند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: اگر سیره و سنت پیامبران، ائمه(ع) و اولیاء نبود، ممکن بود مسیر حق و هدایت پیمودنی تلقی نشود؛ البته ممکن است به ذهنمان برسد که شرایط و موقعیت ائمه(ع) و انبیاء برای ما فرق دارد و یا گاهی گفته می‌شود آیا حضرت صدیقه(س) می‌توانند الگوی برای مردان هم باشند؟، یا اینها برای بیش از هزار سال قبل بوده‌اند و چگونه می‌توانند برای ما الگو باشند؟ بنابراین الگوگیری برای جنبه‌های کلی است و این جنبه‌ها قابل تطبیق بر همه زمان‌ها است.

ویژگی‌های انبیاء و اولیاء برای همه بشریت قابل الگوست

وی افزود: مثلا ایشان اهل انفاق و ساده‌زیستی بودند و امروز هم قابل تطبیق بر زندگی ما هست؛ اینکه انسان چیزی را نیاز داشته باشد و باز ببخشد، قابل انطباق برای زندگی امروز هم هست و البته باید تمرکز داشته باشیم و به ویژگی‌های قابل الگوبرداری توجه کنیم و اسیر برخی حواشی نشویم.

حجت‌الاسلام مصباح یزدی با بیان اینکه انسان‌های عادی و غیرمعصوم هم در زمینه‌های مختلف ورزشی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و... الگو هستند، اظهار کرد: اینکه کسی در شرایط سخت و تنگدستی درس بخواند و به جایی برسد، الگو برای دیگران است تا بهانه کمبود امکانات نیاورند. البته الگوها به خصوص در دنیای امروز ممکن است در برخی زمینه‌ها جهت مثبت داشته باشند ولی برخی ویژگی‌های منفی هم در آن‌ها باشد و طبیعتا الگویی کامل است که در همه جنبه‌ها قابل توجه باشد.

وی اضافه کرد: گاهی یک هنرمند و ورزشکار برای برخی الگو هستند و جوانان تصور می‌کنند می‌توانند در همه زمینه‌ها از آن‌ها تبعیت کنند در صورتی که الگو علاوه بر رشد در تخصص خود، باید از حداقل‌های انسانی برخوردار باشد. از الطاف الهی است شخصیت‌هایی را در جامعه قرار داده که می‌توانند از جهات علمی، اخلاقی و تربیتی الگو باشند و مرحوم آیت‌الله ناصری یکی از نمونه‌های بارز در این زمینه است. متأسفانه وقتی چنین افرادی از دست رفتند، مجلسی برای آن‌ها گرفته و بعد هم فراموش می‌کنیم. این رفتار، از مصادیق کفران الهی است.

آیت‌الله ناصری؛ عالمی ربانی‌

وی افزود: البته همانطور که الگوگیری از پیامبر و اهل بیت(ع) تمام شدنی نیست، الگوگیری از چنین شخصیت‌هایی هم بعد از وفاتشان قابل انجام است و می‌توانیم از آثارشان اعم از سخنان، مکتوبات و ... استفاده کنیم. از ویژگی‌های آیت‌الله ناصری این بود که از جهت علمی، عالمی ربانی بود کما اینکه در پیام رهبر معظم انقلاب برای وفات ایشان مطرح شده است.

حجت‌الاسلام مصباح یزدی با اشاره به بعد اخلاقی در سیره مرحوم آیت‌الله ناصری، گفت: آیت‌الله ناصری در محضر استادان مبرز اخلاق و عرفان تربیت شده بودند و البته خود ایشان هم سالک این مسیر و دنبال تربیت و اخلاقی شدن رفته بود. از دیگر ویژگی‌های ایشان این بود که جنبه‌های اخلاقی در وجودشان به ظهور رسیده بود و دیگران از ایشان استفاده می‌کردند.

وی تصریح کرد: مرحوم ناصری به تشکیل مجالس اخلاق و وعظ عمومی اهمیت زیادی می‌دادند، بیان شیوا و اخلاص عجیب ایشان سبب نفوذ کلام ایشان شده بود و افرادی که پای وعظ او می‌نشستند، تأثیر زیادی می‌گرفتند. ارادت ایشان به شأن امامت و به خصوص حضرت مهدی(عج)، زبانزد بود و وقتی نام اهل بیت(ع) به خصوص حضرت ولی‌عصر(عج) بر زبان می‌آمد، منقلب می‌شدند.

این استاد حوزه با بیان اینکه پیشرفت علمی با اخلاص، در جمع بودن، ارادت ویژه به مقام امامت و ... قابل جمع است، تصریح کرد: گاهی برخی افراد اینها را دارند ولی نسبت به شناخت زمانه خود بصیرت کافی ندارند؛ از برکات وجودی آیت‌الله ناصری این بود که تحولات زمانه خود را می‌شناخت و ارادتی که به نظام اسلامی و مقام معظم رهبری داشتند، نشانه عمق آگاهی و بصیرتشان بود. ایشان بارها تأکید فرمودند رهبری را تنها نگذارید و از ایشان جدا نشوید.

وی افزود: ما امروز مبتلا به فقدان بزرگانی چون ایشان هستیم اما مراقب باشیم بیش از این ناشکری نکرده و از این الگوها بیشتر در زندگی فردی و اجتماعی خود بهره ببریم؛ البته الگوبرداری به این نیست که همه عالم دینی بشوند و منبر بروند، بلکه هر کسی در حد خود می‌تواند مؤثر باشد و در بهسازی خود و جامعه نقش‌آفرین باشد.

انتهای پیام
captcha