کتاب «هنر بیان احکام» منتشر شد
کد خبر: 4082045
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹

کتاب «هنر بیان احکام» منتشر شد

انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان کتاب «هنر بیان احکام» تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین امیر صالحی را روانه بازار نشر کرد.

کتاب «هنر بیان احکام»

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین حامد اهتمام با بیان اینکه دین مبین اسلام، سه بخش کلی اعتقادات، اخلاق و احکام دارد، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از معارف دینی، قوانین عملی است که «احکام» یا «فقه» نامیده می‌شود و در حوزه‌های علوم دینی، بخش عمده‌ای از وقت طلبه‌ها به فقه‌آموزی و فراگیری احکام اختصاص می‌یابد. حال اگر بخواهیم مبلغ دین باشیم، باید بخشی از وقتمان صرف تبلیغ و ابلاغ احکام به مردم باشد، همان‌طور که وظیفه ما حوزویان را آیه «نفر» مشخص می‌کند: «فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَـآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ».

وی افزود: طبق این آیه، وظیفه اول، تفقه و وظیفه دوم، ابلاغ و انذار است که دو وظیفه اصلی حوزه‌های علمیه به‌شمار می‌رود؛ البته تفقه، یعنی تعمق و فهم دقیق در تمامی اموری که مربوط به دین است و شامل احکام و فقه اصطلاحی نیز می‌شود. حوزه‌های علوم دینی، عنایت ویژه‌ای به احکام و فقه اصطلاحی دارند و بیشترین انرژی خود را صرف همین بخش می‌کنند. اگر تاریخ حوزه‌های علمیه را مطالعه کنید، می‌بینید زنده‌ترین درس، فقه بوده و آثار بسیار ارزشمندی نیز در این زمینه به‌ یادگار مانده است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: نکته‌ای که در اوضاع امروز باید به آن توجه بیشتری شود، چگونگی بیان احکام است، به‌گونه‌ای که برای مخاطب ما با سنین مختلف و نیازهای گوناگون، احکام جذاب و قابل فهم به نظر برسد تا در مرحله پذیرش و عمل به آن موفق باشد. احکام الهی مانند داروخانه‌ای است که مبلغ دین بسته به نیاز مخاطب خود باید داروهای مناسب او را پیدا کند، وجودش را صفا و جلا دهد، فهم او را کامل گرداند، او را از آسیب‌ها، دل‌زدگی‌ها، تشویش ذهن و وسواس دور کند و حلاوت و شیرینی عمل به ظواهر شرع را به او بچشاند.

وی تصریح کرد: در کتاب «هنر بیان احکام» که حاصل تلاش محقق ارجمند، حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیر صالحی محسوب می‌شود، به‌دلیل همین نیازها، معیارها و شیوه‌های بیان احکام به‌صورت علمی و منضبط بیان شده است.

یادآور می‌شود، چاپ نخست کتاب «هنر بیان احکام» در 160 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 63 هزار تومان از سوی انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان راهی بازار نشر شده است.

انتهای پیام
captcha