جریان‌های معاند به دنبال تحریک حساسیت‌های ضد ایرانی و ضد شیعی در عراق هستند + صوت
کد خبر: 4083119
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵
صباح زنگنه:

جریان‌های معاند به دنبال تحریک حساسیت‌های ضد ایرانی و ضد شیعی در عراق هستند + صوت

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سوءاستفاده برخی جریان‌ها در عراق از حساسیت مردم این کشور به حضور و نفوذ خارجی‌ها گفت: در ایام اربعین نباید از حضور این نیروهای ایدئولوژیک، ضد ایرانی، ضد شیعی و مخالف وحدت غافل شد که در بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و به راحتی می‌توانند فضاسازی کرده و جمعیت زیاد ایرانی‌ها در عراق را یک تهدید معرفی و تبلیغ کنند. ‌

صباح زنگنه، کارشناس مسائل منطقه

صباح زنگنه، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تحولات اخیر عراق با محوریت مقتدی صدر و پیام احتمالی این اتفاقات به ایران گفت: هر اتفاق و تحولی در عراق تأثیرات مثبت یا منفی بر ایران خواهد گذاشت. از طرف دیگر جنگ قدرتی که در عراق به راه افتاده عملا نشان می‌دهد هیچ یک از گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی این کشور نمی‌توانند سخن آخر را در این تحولات بیان کنند و ناگزیرند با سایر احزاب و گروه‌ها هماهنگ شوند و به توافق برسند و عراق را به صورت توافقی و ائتلافی اداره کنند مگر اینکه ساز و کارها تغییر کند که مهمترین آنها، قانون اساسی و قانون انتخابات است.

وی اظهار کرد: البته مشکل مهم این است که در عراق قانون احزاب توسط پارلمان تصویب نشده و لذا تا زمانی که این خلأها و کمبودها به صورت قانونی و روشمند حل نشود این مشکلات وجود خواهد داشت. برای نمونه هنوز احزاب و جریان‌های سیاسی مکلف نیستند که درآمدها و منابع مالی خود را به طور علنی اعلام یا به نهادهای نظارتی ارائه کنند و در این وضعیت هر حزب و گروهی که توان مالی بیشتری داشته باشد می‌تواند در عرصه سیاسی عراق میدان‌داری کند.


بیشتر بخوانید:


زنگنه ادامه داد:‌ به طور طبیعی در چنین شرایط غیر شفافی احزاب و جریان‌ها همدیگر را به متهم به همکاری با نیروهای بیرونی می‌کنند. حال یک یا چند جریان نیروهای چارچوب هماهنگی را به نزدیکی با ایران متهم می‌کنند و چارچوب هماهنگی هم سایر نیروها را متهم به ارتباط با عربستان، امارات، ترکیه و آمریکا می‌کند. در واقع در جایی که ابعاد اهداف و برنامه‌های احزاب علنی نیست و مردم از این برنامه‌ها به طور شفاف آگاه نیستند هر نوع فضاسازی علیه هر کشوری از جمله ایران امکان‌پذیر است.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همچنان باید نگران پستی و بلندی‌های تحولات عراق باشد، گفت: ایران باید رابطه خود را با همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی عراق حفظ کرده و در عین حال ارتباط بی‌طرفانه خود را به همه آنها نشان دهد.

اقدامات ضد ایرانی عثمانی و صدام

زنگنه درباره تقارن ناآرامی‌های اخیر عراق با مراسم راهپیمایی اربعین و احتمال شکل‌گیری ناآرامی‌های جدید در عراق در این مراسم با طراحی توطئه‌های اختلاف‌افکنانه ناسیونالیستی و مذهبی گفت:‌ در فضای عراق از چند قرن پیش این تقابل وجود داشته و از زمان حاکمیت عثمانی‌ها بر عراق همواره تبلیغات عثمانی‌ها و تلاش‌های عملی آنها در این راستا بود که حضور و نفوذ ایران را حتی در سطح مردم عادی در قالب مجاور و زائر عتبات، تحمل نکنند و علیه ایران تبلیغ کنند و کتاب‌های زیادی می‌توان در خصوص عبارات‌ توهین‌آمیز نسبت به ایرانی‌ها، فارس‌ها و سایر اقوام غیر عرب‌ حاضر در عراق نوشت که این نشان‌دهنده فرهنگ تنفر‌آمیزی است که از سوی عثمانی‌ها نسبت به ایرانی‌ها ترویج می‌شده است.

وی یادآور شد: در دوران حکومت صدام نیز این قضیه شدت بیشتری پیدا کرد و یکی از برنامه‌های اصلی صدام در ارتباط با ایران این بود که از حضور ایرانی‌ها در عراق به عنوان کارگر، مهندس، متخصص، زائر، تاجر و ... جلوگیری کند یا این حضور را به حداقل برساند. همچنین صدام در قالب برنامه‌های سیاسی حزب بعث به دنبال ایجاد یک دشمن فرضی نزدیک و تبلیغ علیه آن؛ ایران، بود و در این جهت برنامه‌های زیادی را هم طراحی کردند و به اجرا گذاشتند که از جمله آنها ممنوعیت گذاشتن اسامی ایرانی بر روی عراقی‌ها، ممانعت از ثبت این اسامی، ممانعت از ثبت حضور تاریخی ایرانی‌ها در عراق و سایر برنامه‌ها بود که در نهایت منجر به اخراج ایرانی‌ها و تعطیلی حوزه‌های علمیه شد.

زنگنه اظهار کرد: چنین روحیه‌ای همچنان در عراق حاضر است و با کمترین تلاش علیه ایران و ایرانی تحریک می‌شود و با توجه به فضاسازی تاریخی علیه ایران به سرعت اوج می‌گیرد. البته هر از گاهی هم که ایران به یک سری پیروزی‌ها و توفیقات نائل می‌شود جریانی در عراق این توفیقات را ناچیز می‌شمارند و ضد ایران تبلیغ می‌کنند. از طرفی حساس بودن مردم عراق به دلایل تاریخی، سیاسی و اجتماعی از شکست‌های جامعه عراق از اشغال‌های متعدد خارجی آثار سوئی به جا گذاشته و مقاومتی را در آنها نسبت به حضور خارجی‌ها ایجاد کرده است ولذا به محض اینکه به صورت دروغین مطرح می‌شود ایران به دنبال سلطه بر عراق است، در ذهن عامه مردم سریع جا می‌افتد و حساسیت ایجاد می‌شود.

حساسیت‌های مراسم اربعین

وی تأکید کرد: البته زمانی که به اربعین می‌رسیم و جمعیت میلیونی وارد عراق می‌شوند، اغلب مردم عراق از زائران استقبال می‌کنند و با محبت و کرامت و فداکاری به زوار خدمت می‌کنند اما نباید در این وضعیت از حضور نیروهای ایدئولوژیک، ضد ایرانی، ضد شیعی و مخالف وحدت غافل شد که همچنان در عراق حضور دارند و در بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و به راحتی می‌توانند فضاسازی کرده و جمعیت زیاد ایرانی‌ها در عراق را یک تهدید معرفی و تبلیغ کنند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: متأسفانه برخی رسانه‌های داخلی و تبلیغات آنها نیز به این وضعیت دامن می‌زند و من خودم هم شاهد بودم و هم شنیدم که حتی برخی نمایندگان شیعه پارلمان عراق، نخبگان و روشنفکران این کشور به شدت با کلیت این مراسم و هزینه‌های انجام گرفته در آن مخالف هستند و حضور ایرانی‌ها با این جمعیت عظیم را یک نوع هزینه‌مند کردن جامعه عراق تلقی و تبلیغ می‌کنند. در حالی که واقع امر این است که اغلب زائران ایرانی همراه خودشان مواد غذایی زیادی می‌برند و هرچند مردم عراق طبق رسوم قدیمی خودشان از هیچ کرامت و بذل و بخششی ابا نداشته و ندارند اما این نوع رسانه‌ها این مراسم را به عنوان هزینه‌مندسازی مردم عراق تبلیغ می‌کنند و اینگونه بیان می‌کنند که ایرانی‌ها آمده‌اند غذای شما را بخورند و به جیب و درآمد شما لطمه بزنند.

توجه به حرمت میزبان

زنگنه تصریح کرد: لازم است مراقبت‌های جدی از سوی زائران ایرانی صورت گیرد و مراعات‌‌های لازم انجام شود تا این حرکت عظیم تاریخی که خیلی از قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی و حتی در داخل عراق می‌خواستند و می‌خواهند آن را منحرف کرده و از بین ببرند، همچنان در دوران معاصر پابرجا بماند و به آثار منفی و سوء گرفتار نشود.

کد

وی در ادامه با تأکید بر جدی گرفتن حساسیت‌های مردم عراق و احترام گذاشتن به آنها از سوی زائران برای جلوگیری از تحریکات نیروهای مخالف این مراسم گفت: باید حرمت مردم میزبان را در نظر گرفت و نباید فراموش کرد که ممکن است عوامل نفوذی در عراق، ایران، ایرانی‌‌‌نماهای ساکن در برخی کشورها و حتی عواملی از ترکیه و جمهوری آذربایجان و نقاط مختلف با حضور در این مراسم، بخواهند حضور پرشکوه مردم را تخریب کنند و لذا باید مراقبت‌ها و دقت‌های لازم و جدی را انجام داد و ضروری است در این شرایط خطیر سخنرانان، مداحان و تریبون‌داران وارد حوزه‌های حساسیت‌ برانگیز نشوند زیرا اصلا نیازی نیست که این گونه سخنان در خصوص حوزه نفوذ ایران گفته شود چون نه تنها چیزی را به ما اضافه نمی‌کند بلکه دیگران را هم علیه ما تحریک می‌سازد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha