شهرداری درباره فعالیت «مرکز تخصصی نجوم اهواز» شفاف‌سازی کند
کد خبر: 4083187
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵

شهرداری درباره فعالیت «مرکز تخصصی نجوم اهواز» شفاف‌سازی کند

مرکز تخصصی نجوم اهواز، علی‌رغم موفقیت‌های چشم‌گیر علمی در رویدادهای ملی و بین‌المللی در پنج سال گذشته از سوی شهرداری وقت اهواز تعطیل شد و با آمدن شهردار فعلی، امید می‌رود بار دیگر، در این مرکز تخصصی به روی علاقه‌مندان باز شود.

مرکز تخصصی نجوم اهواز

مهمترین سرمایههای هر شهر و منطقهای، نیروی انسانی مستعد آن است، نیروهایی که با تکیه بر توان و تخصص خود قادرند از کمترین امکانات، ظرفیتهایی عظیم برای توسعه فرهنگ، علم و آموزش در شهر خود خلق کنند و زمینهای برای جذب کودکان و نوجوانان فراهم کنند. یکی از این سرمایهها در شهر اهواز، مرکز تخصصی نجوم است، مرکزی که در سال 93 به همت گروهی از جوانان متخصص و علاقهمند به نجوم فعالیت خود را آغاز کرد، زمینه آموزش نوجوانان و دانش آموزان را فراهم کرد و خیلی زود توانست با پرورش نجومآموزان نوجوان، در رویدادهای ملی و بینالمللی نجوم، رتبههای قابل توجهی به دست بیاورد.

نکته غمانگیز ماجرا این است که مسئولان شهر اهواز و خوزستان، نه تنها هیچگاه برای کسب این رتبهها و تلاش نجومآموزان برای بالا بردن نام اهواز و ایران در این رویدادهای علمی ملی و بینالمللی از آنها قدردانی نکردند، بلکه چندسالی است تنها فضای مهیا برای آموزش و پرورش نجوم آموزان را از آنها دریغ کردند. متن زیر گفتوگوی ایکنای خوزستان، با مسئول این مرکز تخصصی است که در ادامه میخوانید: 

امیر امیرکیا، مسئول مرکز تخصصی نجوم اهواز درباره این مرکز و موفقیت‌های آن گفت: با بهره‌برداری از مرکز تخصصی نجوم شهروند اهواز در سال 93 توانستیم دانش‌آموزان و خانواده‌های علاقه‌مند به آموزش، رصد و آسمان مجازی را تشویق کنیم و نجوم‌آموزان بسیاری را در این حیطه پرورش دهیم. این تلاش‌ها باعث شد سه سال پی‌درپی در مسابقات المپیاد نجوم دانشگاه صنعت شریف مقام اول را کسب کنیم.

وی با بیان اینکه قبل از بهره‌برداری مرکز نجوم‌ شهروند اهواز هیچ دوره‌ای وجود نداشت که منجم‌آموزهای ما بتوانند در آن آموزش ببینند و برای مسابقات آمادگی کسب کنند، افزود: افتخار بزرگی است که نجوم‌آموزان استان خوزستان توانستند سه سال پیاپی مقام اول را کسب کنند و حتی در چند روز گذشته موفق شدند در هفتمین جشنواره بین‌المللی ابن‌سینا دو مدال نقره و یک دیپلم افتخار کسب کنند، اما برخلاف تصور، مسئولان به راحتی از پیشرفت‌های آنان چشم‌پوشی کردند.

مسئول مرکز تخصصی نجوم اهواز گفت: زمان شروع فعالیت ما در سال ۹۳ در مرکز نجوم شهروند اهواز تحت نظر سازمان زیباسازی شهرداری بود و با وجود تمام کم‌ و کاستی‌ها موفق شدیم آنجا را افتتاح کنیم.‌ با توجه به اینکه شهروند، یک محیط نا آرامی است توانستیم خیلی از مسائل علمی و فرهنگی را حل کنیم و کارهای بزرگی از جمله آموزش رایگان مناطق محروم، مدارس و دانش‌آموزانی علاقه‌مند را انجام دهیم و برای آن‌ها برنامه‌های علمی و فرهنگی ترتیب دهیم و از طریق انجمن نجوم کشور، توانستیم به عنوان بهترین مرکز نجوم در کشور شناخته شویم.

شهرداری اهواز با «مرکز تخصصی نجوم اهواز» چه کرد

وی بیان کرد: در سال ۹۶ هنگامی که از مسابقات المپیاد آمدیم، متأسفانه شهردار وقت عوض شد و مرکز نجوم شهروند، از زیباسازی به معاونت فرهنگی شهرداری واگذار شد و بعد از آن با مخالفت شهردار وقت با مرکز نجوم شهروند مواجه شدیم. مسئولان وقت بیان کردند که ما به این مرکز نیازی نداریم، چراکه مستلزم هزینه‌های بسیاری است، در صورتی که ما هزینه‌ای نداشتیم و هزینه کارکنان را خود شهرداری پرداخت می‌کرد.

مسئول مرکز تخصصی نجوم اهواز و اولین بهره‌بردار نجوم شهروند شهرداری اهواز تصریح کرد: تمام هزینه‌های رصد مدارس و عموم به حساب شهرداری واریز‌‌ می‌شد و نصف مبلغی که شهرداری برای نیروی‌های نجوم شهروند پرداخت می‌کرد صرف خدمات رفاهی مجموعه می‌شد. پنج سال است که نجوم شهروند اهواز تعطیل است و طی بازدیدی که با سازمان مشارکت‌ها از مجموعه داشتیم، خیلی از وسایلی که با ارزش بودند دیگر کارایی خاصی نداشتند.

امیرکیا گفت: استان خوزستان، ثروت و امکانات بزرگی در زمینه نجوم دارد که با یک مدیریت غلط در حال از بین رفتن است و باید هرچه سریعتر به فکر راه‌اندازی مرکز نجوم شهروند باشند تا مکانی دائمی برای علاقه‌مندان به نجوم باشد.

مسئول مرکز تخصصی نجوم اهواز بیان کرد: در نمایشگاه هفته دولت از شهردار کنونی اهواز آقای امینی این قول را گرفتهایم که مرکز نجوم شهروند اهواز مجددا راهاندازی شود و امید داریم به قولشان‌‌ عمل کنند تا بتوانیم یک پایگاه دائمی برای علاقهمندان نجوم در استان خوزستان داشته باشیم. مجموعه ما آمادگی کامل دارد و تمام تلاشمان را خواهیم کرد که نسبت به سالهای گذشته قویتر فعالیت کنیم.

امیرکیا گفت: در چند سال گذشته که در مرکز شهروند حضور نداشتیم، مجموعه به صورت ثابت در آموزش و پرورش بوده و سیار در بین مدارس و ارگانها فعالیت میکرد. علیرغم، تعطیلی پنج ساله مرکز نجوم شهروند اهواز، نجوم آموزههای ما موفق به کشف سیارک جدید و (بینالمللی) شدند و در تمامی مسابقات کشوری حضور پیدا کردند.

وی افزود: مسئلهای که شهردار اهواز باید به آن توجه کند این است که گروههایی در شهرداری وجود دارند که به دنبال تخریب هستند و مانع از فعالیت مجموعه فرهنگی میشوند و نمیگذارند آنجا به بهرهبرداری برسد.

شهرداری اهواز با «مرکز تخصصی نجوم اهواز» چه کرد

مسئول مرکز تخصصی نجوم اهواز‌ تصریح کرد: مرکز نجوم اهواز سابقه درخشان و نیروهای متخصصی در زمینه نجوم دارد. ما تلاشمان این است که اهواز و استان خوزستان، جایگاه بسیار خوبی در کشور داشته باشد. مجموعه نجوم اهواز، ظرفیت آن را دارد که تمام کشور را پوشش دهد فقط باید اجازه فعالیت در آنجا را بدهند تا در مسابقات بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

امیرکیا با بیان اینکه استقبال مردم از مرکز نجوم شهروند غیرقابل تصور بود، افزود: در آن برهه ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نجوم آموز به صورت ثابت داشتيم. امیدواریم با درایت شهردار کنونی اهواز، مرکز نجوم شهروند تبدیل به یک محیط رفاهی شود و این قول را می‌دهیم اگر شرایط محیطی آن درست شود تبدیل به یکی از بهترین مراکز علمی، فرهنگی و تفریحی در کشور شود.

این گزارش را با ذکر دو نکته خیلی بدیهی به پایان می‌رسانم، یکی از راه‌هایی که می‌تواند باب خداشناسی را به روی انسان باز کند، تفکر در آفرینش پدیده‌های طبیعی و ازجمله آسمان است. یکی از تأکیدات زیبای قرآن، نگاه کردن به آسمان، تأمل در آفرینش جهان و کسب علم از این طریق است. اگر از منظر قرآنی به این موضوع نگاه کنیم، مرکز نجوم اهواز، یک مرکز قرآنی است که با موضوع آیات تکوینی خداوند فعالیت می‌کند و اگر از منظر علمی نگاه کنیم، در اهوازی که متأسفانه فضاهای محدودی برای فعالیت‌های تخصصی و علمی ویژه نوجوانان و کودکان دارد، این مرکز می‌تواند از نقاط امیدبخش کودکان و نوجوانان و جذب و پرورش آنها باشد. کاش شهرداری اهواز و بخش‎های مربوطه آن شفاف بگویند برنامه‌شان برای این مرکز چیست و چرا گروه‌های متخصص را از این مرکز که متعلق به همه مردم است، دور کرده است؟  

 
انتهای پیام
captcha