دولت سیزدهم برنامه تحول فرهنگی خود را ارائه دهد + صوت
کد خبر: 4083334
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
حمیدرضا ترقی:

دولت سیزدهم برنامه تحول فرهنگی خود را ارائه دهد + صوت

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درباره عملکرد یک ساله دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ گفت: دولت فعلا برنامه تحول فرهنگی خود را ارائه نداده و آنچه بیشتر در این حوزه دنبال کرده، مسائل مورد تأکید مقام معظم رهبری در حوزه‌هایی مانند جمعیت، فرزندآوری، سبک زندگی و اجرای قانون عفاف و حجاب بوده است.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره کلیت عملکرد یک ساله دولت سیزدهم و نقاط قوت و ضعف آن گفت: از جمله مهمترین موفقیت‌های دولت به تعبیر مقام معظم رهبری بازسازی اعتماد مردم به نظام، افزایش سرمایه اجتماعی، رفتار مردمی دولتمردان و حضور بین مردم، تلاش در جهت تأمین امنیت غذایی، صیانت از سلامت مردم با واکسیناسیون گسترده، حرکت در جهت رفع موانع تولید و افزایش 9 برابری یارانه پرداختی به مردم است.

وی افزود: مشی و منش مردمی دولت به ویژه حضور سریع رئیس‌جمهور و سایر وزرا در بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه و تلاش ویژه برای برطرف کردن چالش‌های جدی در حوزه آب نیز از جمله دیگر موفقیت‌های دولت در یک سال اخیر در عرصه داخلی بوده است.


بیشتر بخوانید:


ترقی اظهار کرد: در عرصه خارجی نیز دولت سیزدهم رفع تنش و توسعه روابط اقتصادی و تجاری با همسایگان و انعقاد قراردادهای درازمدت با هدف خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا و شکستن تحریم فروش نفت و عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی و در نهایت حفظ اقتدار در جهت تأمین نافع ملی در مذاکرات برجام را در دستور کار قرار داد که منجر به دستاوردهای مثبتی در این یک ساله شده است.

تغییر مقصران وضع موجود

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه در خصوص نقاط ضعف دولت در این مدت گفت: آنچه می‌توان بیشتر به عنوان نقد عملکرد دولت از سوی جریان‌های انقلابی مطرح کرد تغییر نکردن مقصران وضع موجود در برخی دستگاه‌‌ها و وزارتخانه‌هاست که مردم و نیروهای انقلاب را نگران کرده است، زیرا این عدم تغییر موجب کارشکنی، تأخیر در انجام برنامه‌ها و عدم تحقق سیاست‌های دولت در بدنه اجرایی کشور می‌شود.

وی ابراز کرد: نظارت بر وضعیت بازار و اقتصاد کشور از جمله نظارت بر افزایش بی‌رویه قیمت‌ها از جمله مطالبات و گله‌های مردم است که تقویت و گسترده‌تر شدن نظارت‌ها را از سوی دولت می‌طلبد.

ترقی افزود: نقد دیگر به عملکرد دولت سیزدهم نیز این است که نیروهای منصوب شده در برخی سمت‌ها کارآیی یک نیروی انقلابی مورد انتظار مردم را ندارند و دولت باید از ظرفیت عظیم جبهه انقلاب در جامعه به نحو بهتری استفاده کند. در این راستا دولت باید از مشورت نخبگان و کارشناسان مختلف برای غلبه بر مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بهره بیشتری ببرد.

تحول در مرحله دوم سفرهای استانی

ترقی درباره اینکه سفرهای استانی به عنوان نماد مردمی بودن دولت در دور دوم باید چه تغییراتی بکند، گفت: سفرهای مرحله دوم بیشتر باید معطوف به پیگیری وعده‌ها و مصوبات سفرهای استانی مرحله اول باشد. طبیعی است اگر وعده‌ها پیگیری نشود و نحوه تحقق آن مورد ارزیابی دولت قرار نگیرد، ممکن است این سفرها موجب ناامیدی مردم شود اما اگر دولت پیگیری جدی بر روی تصمیمات و وعده‌ها انجام دهد و پیشرفت فیزیکی مصوبات مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد و ضعف‌ها و نقایص در روند کارها بررسی و برطرف شود، امید و اعتماد مردم به رویکرد مردمی دولت افزایش یافته و سفرهای استانی موجب افزاش کارآمدی دولت و دستگاه‌های اجرایی می‌شود.

عدم ارائه برنامه تحول فرهنگی 

این کارشناس مسائل سیاسی درباره ا‌رزیابی خود از رویکرد و عملکرد دولت سیزدهم در حوزه فرهنگی به ویژه فرهنگ دینی گفت: دولت سیزدهم فعلا برنامه تحولی فرهنگی خود را ارائه نداده و آنچه که دولت در حوزه فرهنگ دنبال کرده، محورهای مورد تأکید مقام معظم رهبری در حوزه‌هایی مانند جمعیت، فرزندآوری، سبک زندگی و اجرای قانون عفاف و حجاب بوده است.

ترقی اظهار کرد: در واقع دولت در حوزه فرهنگ بیشتر به دنبال اجرایی کردن دستورات و تأکیدات مقام معظم رهبری و اولویت دادن به آنها بوده که اینها مسایل موردی است اما هنوز شاهد یک تحرک خاص و اقدام ویژه در حوزه فرهنگ عمومی و اصلاح سبک زندگی از سوی دولت نبوده‌ایم.

بی‌مهری به احزاب

ترقی درباره رویکرد دولت سیزدهم به احزاب و رابطه دولت و احزاب در یک سال اخیر گفت: یکی از دلایلی که باعث عدم شناخت دولت از نیروهای کارآمد برای بخش‌های مختلف اجرایی مدنظر خود شده، عدم وابستگی به احزاب، به ویژه احزاب همسو و همراه با دولت، و استفاده درست نکردن از ظرفیت احزاب است.

وی تصریح کرد: این احزاب کاملا آمادگی لازم را برای کمک به دولت در جهت برنامه‌ریزی، اجرا و معرفی نیروهای کارآمد و مناسب دارند. از طرفی استفاده از ظرفیت احزاب یکی از نشانه‌های مشورت با نخبگان است که رهبر معظم انقلاب در همین دیدار اخیر با هیئت دولت این مسئله را مورد تأکید قرار دادند.

نقش احزاب در مشارکت فراگیر

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با بیان اینکه یکی از نقش‌ها و اقدامات مهم احزاب، مشارکت دادن مردم در عرصه‌های مختلف است، گفت: دولت نباید تصور کند مشارکت مردم فقط در عرصه انتخابات است و به سایر عرصه‌های مشارکت مردم توجهی نکند. نظر رهبر معظم انقلاب نیز مشارکت فراگیر مردم در همه عرصه‌ها و فراهم کردن زمینه این مشارکت است. مردم آمادگی دارند فراتراز عرصه سیاسی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هم مشارکت کنند و احزاب هم که از قشرهای مختلف جامعه شکل گرفته‌اند آمادگی این را دارند که در بخش‌های مختلف برای اداره بهتر و مطلوب‌تر کشور و حل معضلات و مشکلات فعالیت مؤثر داشته باشند.

ترقی یادآور شد: متأسفانه دولت‌ها علیرغم اینکه بخشی از آرای خود را با تکیه بر سرمایه اجتماعی احزاب کسب می‌کنند اما پس از رأی آوردن احزاب را فراموش کرده و از ظرفیت آنها استفاده نمی‌کنند و متهم به عدم توجه به دموکراسی در کشور می‌شوند و این اتهام برای نظام مردمسالاری دینی جمهوری اسلامی که متکی به رأی و خواست مردم است، چندان مناسب نیست.

وی بیان کرد: دولت در بعد مردم‌سالاری و مشارکت‌پذیری مردم در صحنه‌های مختلف نه تنها پیشگام باشد بلکه باید رفتارش در این حوزه برجستگی خاصی داشته باشد تا کسی چنین تصور نکند که دولت‌ها تنها در هنگام انتخابات، به احزاب و ظرفیت آنها بها می‌دهند و پس از آن هیچ بهایی برای احزاب قائل نیستند.

ترقی با اشاره به اقدام دولت در حذف ارز ترجیحی و نقشی که احزاب می‌توانستند در اقناع افکار عمومی ایفا کنند، گفت: رهبر معظم انقلاب همواره توصیه کرده‌اند که قبل از اجرای هر طرحی، برای اقناع افکار عمومی تلاش کنید. اقناع افکار عمومی نیز برخلاف تصور دولت‌ها تنها با یک یا چند مصاحبه تلویزیونی انجام نمی‌شود و اگر آگاه‌سازی مردم نسبت به اجرای طرح‌های مهم به صورت تشکیلاتی در سطح کشور انجام شود اقناع امکان‌پذیرتر می‌شود.

کد

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان اظهار کرد: وقتی بخشی از جامعه نسبت به تصمیمی اقناع نشود، ناراضی شده و امکان مشارکتش پایین می‌آید که حتی ممکن است منجر به اعتراضات هزینه‌ساز برای دولت و نظام شود و لذا دولت با کمک و همفکری احزاب به صورت مطلوب‌تری می‌تواند اقناع افکار عمومی را انجام دهد.

انتهای پیام
captcha