«بی‌ثبات‌ساز» جلوه دادن ایران؛ دلیل محوری حملات رژیم صهیونیستی به سوریه + صوت
کد خبر: 4084431
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
حسین آجرلو تشریح کرد:

«بی‌ثبات‌ساز» جلوه دادن ایران؛ دلیل محوری حملات رژیم صهیونیستی به سوریه + صوت

کارشناس مسائل غرب آسیا با تشریح دلایل امنیتی و سیاسی حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: اسرائیل با حمله به فرودگاه‌ها این پیام را می‌دهد که جنگ او با ایران است نه سوریه، لذا با این کار بهبود روابط سوریه با کشورهای منطقه و بازسازی داخلی این کشور را منوط به کاهش حضور ایران کرده و به غرب نیز هشدار می‌دهد که در حال توافق با یک دولت‌ «بی‌ثبات‌ساز» است.

حسین آجرلو، کارشناس مسائل غرب آسیا

حسین آجرلو، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره شدت گرفتن حملات رژیم صهیونیستی به سوریه به ویژه حمله به فرودگاه‌های حلب و دمشق و اهداف این حملات در نسبت با ایران گفت: به نظر می‌رسد بخشی از اهداف این حملات تداوم راهبرد همیشگی صهیونیست‌ها مبنی بر جلوگیری از هرنوع انباشت تسلیحاتی است که علیه او به کار گرفته می‌شود. در واقع این حملات با هدف کاهش تهدیدات انجام می‌گیرد و این حملات را با دو ویژگی کنترل‌شده و مبتنی بر سیاست ابهام و بدون اعلام رسمی انجام می‌دهد.

دلایل نظامی حملات

وی افزود: حملات جدید به ویژه به فرودگاه‌های حلب و دمشق را ابتدا براساس عوامل نظامی اینگونه می‌توان تحلیل کرد: اول اینکه درک نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی از تهدید قدرت محور مقاومت؛ گروه‌های مقاومت، دولت سوریه و جمهوری اسلامی ایران افزایش پیدا کرده و لذا باید این قدرت را کنترل کرد. عامل دوم این است که رژیم صهیونیستی این را درک کرده که روند تقویت نیروهای محور مقاومت تشدید شده و اگر چرخه‌ تسلیحاتی و موشکی محور مقاومت تکمیل شود، بازدارندگی رژیم صهیونیستی را به خطر می‌اندازد.

آجرلو اظهار کرد: عامل سوم نیز این است که رژیم صهیونیستی به این دریافت رسیده که دولت سوریه، ‌با کاهش همکاری روس‌ها و ضعف ارتش و دلایل دیگر، توان گذشته خود را از دست داده و قدرت مقابله ندارد، لذا فضا برای تحرک بیشتر آنها در سوریه فراهم شده است؛ اینها سه عامل حملات اخیر در چارچوب مؤلفه‌های نظامی و امنیتی است.

دلایل سیاسی حملات

آجرلو درباره عوامل سیاسی حملات اخیر صهیونیست‌ها گفت: صهیونیست‌ها احساس می‌کنند توافق هسته‌ای ایران با غرب نزدیک است و آنها بارها اعلام کرده‌اند و بر کسی هم دیگر پوشیده نیست که با این توافق به علت تقابل امنیتی و نظامی ایران با آنها مشکل دارند. براین اساس رژیم صهیونیستی به دنبال این است با تشدید عملیات‌های پر سر و صدایی مانند حمله به فرودگاه‌ها این پیام را به دنیا و به خصوص غرب بدهد که جمهوری اسلامی ایران با تسلیح محور مقاومت می‌خواهد در منطقه علیه اسرائیل ماجراجویی کند و غرب در حال توافق با یک دولت «بی‌ثبات‌ساز» است.

این کارشناس مسائل منطقه ابراز کرد:‌ در حقیقت اسرائیل برای غرب در حال این تصویرسازی است که حملات ما به خاطر تهدیدات ایران است و شما؛ غربی‌ها، در این وضعیت می‌خواهید با توافق برجام به این بازیگر برهم زننده صلح منطقه پول بیشتر برسانید و این ادبیات صهیونیست‌هاست و کمپین‌ها و کارزارهای دیپلماتیک در این راستا هم راه انداخته‌اند.

وی بیان کرد: عامل دوم سیاسی این است که در دو سه سال اخیر بحران داخلی سوریه از حالت امنیتی به حالت سیاسی تبدیل شده و نظام و دولت سوریه به دنبال بازسازی کشور است، لذا سعی دارد مسائل و پرونده‌های خود را با آمریکا، ترکیه و دیگران به صورت غیر امنیتی حل و فصل کند. در این فضا که دولت سوریه در پی بازسازی است رژیم صهیونیستی با این حملات به نام حمله به منافع ایران، به نوعی می‌خواهد بین سوریه با ایران و روسیه فاصله بیندازد.

آجرلو اظهار کرد: به عبارتی یک جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی در حال انجام است تا ایران و محور مقاومت از سوی سوریه و روسیه تحت فشار قرار بگیرد و پس از آن حملات اسرائیل هم کاهش پیدا کند.

جنگ با ایران، نه سوریه

آجرلو در پاسخ به این سؤال که آیا تناقضی میان این حملات اسرائیل با افزایش روابط برخی کشورهای عربی با سوریه ندارد، گفت: نقطه مرکزی مسئله همین است؛ به این معنا که دولت سوریه الان به دنبال جذب سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاری هم بیشتر از ناحیه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله امارات انجام می‌گیرد که یک صندوق چند تریلیون دلاری دارد و امروز امارات تنها کشور منطقه است که حتی پول بیشتری از عربستان دارد. همچنین ترکیه دارای توان اقتصادی و صنعتی برای بازسازی سوریه است و دولت سوریه هم برای بازسازی کشور به رفع موانع در روابط خارجی و بهبود روابط با کشورهای منطقه نیاز دارد.

وی اضافه کرد:‌ الان صهیونیست‌ها در حال تبلیغ این مسئله هستند که حملات به سوریه تقابل اسرائیل با دولت سوریه نیست بلکه تقابل با ایران است و با این کار این پیام را به سوریه می‌دهند که اگر می‌خواهید حملات و تهدیدها کاهش پیدا کرده و سرمایه‌گذاری در سوریه افزایش پیدا کند، باید سطح حضور ایران در این کشور کم شود و این کار تبلیغاتی را به شدت پیگیری می‌کنند. برای نمونه امارات به سوریه اعلام می‌کند به شرطی امنیت این کشور برقرار باشد حاضر است ده میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند و یکباره اسرائیل با یک حمله این امنیت را به نام حضور ایران، زیر سؤال می‌برد و امکان سرمایه‌گذاری در سوریه را منتفی می‌کند.

آجرلو ادامه داد:‌ در واقع رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حال تقابل با بازیگری محور مقاومت در سوریه است. راهبرد صهیونیست‌ها که در اسناد بالادستی امنیتی آنها هم آمده این است که به زعم خودشان مسئولیت گروه‌های غیر مسئول در کشورهایی مانند لبنان و سوریه کاهش پیدا کند و دولت‌ها مسئولیت کامل را برعهده بگیرند و این گروه‌ها در بدنه دولت وارد شوند. این باعث می‌شود دولت مرکزی جلوی این گروه‌ها را برای انجام عملیات‌ ضد اسرائیل بگیرد.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: از نظر صهیونیست‌ها هم هر چقدر رابطه دولت سوریه با کشورهای منطقه افزایش پیدا کند، سطح تقابل آن با اسرائیل کمتر می‌شود، لذا صهیونیست‌ها با حمله به فرودگاه‌ها و عدم حمله به پادگان‌ها و مراکز نظامی سوریه اعلام می‌کنند با سوریه جنگ ندارند و مناطقی را مورد حمله قرار می‌دهند که گروه‌های مقاومت دیگر نتوانند در آنجا حضور پیدا کنند.

کد

آجرلو در پایان تصریح کرد: همه این حملات در عین حال ثابت می‌کند راهبردهای محور مقاومت موفق بوده و صهیونیست‌ها با تشدید حملات در پی جبران عدم موفقیت‌های خود هستند. در حقیقت در صحنه عمل مقاومت هر روز در سوریه قوی‌تر شده، روابط مقاومت با سوریه و روسیه تقویت شده و اسرائیل به لحاظ سیاسی و نظامی با چالش مواجه شده و این تلاش‌های اسرائیل برای این است که این موضع برتر محور مقاومت تغییر پیدا کند که فعلا ناموفق بوده است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha