مشکلات راهپیمایی اربعین بدون بزرگنمایی رصد و برطرف شود
کد خبر: 4085936
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
خطیب جمعه تهران:

مشکلات راهپیمایی اربعین بدون بزرگنمایی رصد و برطرف شود

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به برگزاری راهپیمایی اربعین گفت: شایسته است با پرهیز از بزرگنمایی ضعف‌ها در برگزاری این حماسه بزرگ، به رصد دقیق مشکلات پرداخت و با استفاده از تجارب به‌ دست‌ آمده و برنامه‌ریزی دقیق، امکان استفاده بهتر از این آیین پرشکوه و باعظمت عبادی، سیاسی و فرهنگی را فراهم آورد.

ابوترابی فرد

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امروز، 25 شهریور در خطبه‌ نخست نماز جمعه این هفته تهران با دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن تقوای الهی گفت: تقوا حقیقت نهضت عاشوار و حضور در مدرسه تعالی بشری است.

وی افزود: امام حسین(ع) فرموده‌اند حاکمی که ستم می‌کند منکر بزرگ محسوب شده و باید جامعه اسلامی با قلب و زبان در برابر او حرکتی بزرگ شکل دهند و اگر فرد مسلمان با قلب و زبان مقابل او نایستد در ظلم و این منکر شریک شده و همچنین اگر با او بیعت کند و دست در دست او بگذارد، مرتکب منکر بزرگی شده است.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: امام حسین(ع) هرگز حاضر نشدند با مظهر پلیدی‌ها و ظلم بیعت کنند و همچنین اجازه نداند کسی از اطرافیانشان با او بیعت کنند. ایشان مظهر نور و پاکی بودند و گفتند کسانی که در صف حق قرار دارند هرگز با هیچ حاکم ستمگری بیعت نخواهند کرد.

ابوترابی‌فرد گفت: جامعه اسلامی با وجود صحابه پیامبر(ص) و کسانی که به حقانیت اهل بیت(ع) باور داشتند اما در برابر رعب و وحشت و تطمیع حکومت یزید سکوت کردند و دست به منکر بزرگ زدند. یزید به ابن عباس نامه می‌نویسد و می‌گوید که تو بزرگ خاندان هستی و حسین بن علی(ع) را از ایستادگی در برابر حکومت من بازدار و ابن عباس هم در این راستا تلاش می‌کند. این منکر بزرگی است اما آن کسانی که دست به مقابله با حکومت یزید زدند به معروف مبادرت ورزیدند.

وی بیان کرد: در مدسه حق و امامت، منکر جایی ندارد و معروف جای دارد. اسلام در خم و راست شدن خلاصه نمی‌شود، بلکه اسلام آمده است که با رهبری و زعامت پیشوایان صالح راه را برای تحول عظیم و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی هموار کند و این مهم در سایه مدیریت و رهبری و زعامت و حکومت امام عادل و صالح تحقق می‌یابد.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه در زمان معاویه سنت پیامبر اسلام(ص) از بین رفته بود، گفت: در آن زمان بدعت‌ها آشکار شدند. چه بدعتی بدتر از اینکه معاویه فرزند خود را به عنوان خلیفه پیامبر بگمارد. در تار و پود صفحات واقعه انسان‌ساز و تمدن‌ساز عاشورا برای رویارویی با این منکرات بر ایستادگی در برابر حکومت طاغوت و تلاش برای اقامه حق تأکید شده است.

ابوترابی تأکید کرد: عاشورا مکتبی است که امروز رزمندگان فلسطینی با تأسی از مدرسه عاشورا مقابل رژیم صهیونیستی می‌ایستند. حزب‌الله لبنان و حشد الشعبی عراق و مقاومت یمن هم به تأسی از مدرسه انسان‌ساز عاشورا به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه باید منکر و معروف را شناخت، گفت: هرچقدر معروف را در جامعه بگسترانیم به دستاوردهای بزرگتری دست پیدا خواهیم کرد و امروز هر دستاوردی که در جامعه اسلامی رقم خورده به خاطر مکتب عاشورا و مدرسه عاشورا و شناخت منکرات و گسترش معروفات است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران گفت: آیین باشکوه اربعین حسینی در قامت رزمایش ظهور امام عصر(عج) در افقی جهانی و فراملتی با نقش‌آفرینی مردان و زنان و جوانان هوشمند و مهمان‌نواز عراقی به شایستگی برگزار شد. این میزبانی شایسته از زائران اباعبدالله الحسین(ع)، ملت و دولت عراق را در جایگاهی فاخر از شکوه و عظمت قرار داده است.

وی افزود: اربعین میعادگاه دلباختگان به مکتب عاشورا و مدرسه انسان‌ساز حسینی است. در این میعادگاه عاشقان اباعبدالله حسین(ع) پیوندهای دینی، عاطفی، تاریخی و فرهنگی خویش را مستحکم می‌کنند و ادبیات سیاسی جدیدی را حول گزاره «ایران و العراق لایمکن الفراق» سامان داده‌اند.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه این آیین فرهنگ‌ساز و جامعه‌پرداز به مثابه یک رزمایش و اردوی معنوی، سیاسی و اجتماعی است، عنوان کرد: این آیین امت واحده اسلامی را در مدار شخصیت ملکوتی و توحیدی اباعبدالله حسین(ع) و مدرسه انسان‌ساز عاشورا سامان داده است. اربعین نماد ابراز عشق گسترده دوستداران عدالت و انسانیت به محبوب همه آزادی‌خواهان عالم، یعنی حسین(ع) است.

ابوترابی‌فرد گفت: شایسته است با پرهیز از بزرگنمایی ضعف‌ها در برگزاری این حماسه بزرگ، به رصد دقیق مشکلات پرداخت و با استفاده از تجارب به‌دست‌آمده و برنامه‌ریزی دقیق، امکان استفاده بهتر از این آیین پرشکوه و باعظمت عبادی، سیاسی و فرهنگی را فراهم آورد و راه را برای تحکیم همبستگی و پیوند امت اسلامی به‌ویژه دو دولت و ملت ایران و عراق را هموار ساخت.

وی در بخش دیگری از خطبه دوم به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم از سوی رهبر انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: در سیاست‌های کلی ابلاغی در چند حوزه و در چند اصل تأکید شده است. در حوزه اقتصادی عملاً بر پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت تأکید شده آن هم با رشد متوسط هشت درصد در طول برنامه. این هدفگذاری، هدفگذاری بسیار مهم و کلیدی است. اگر بگوییم در پایان برنامه ما این شاخص را مدنظر قرار دهیم، برای فهم چگونگی اجرای برنامه و تحقق اهداف تعریف‌شده به تنهایی کافی است. این مهم تحقق نخواهد یافت مگر در حوزه‌های گوناگون مدیریتی کشور با یک تحول و تغییر روبه‌رو شویم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: بدون یک نگاه تحول‌آفرین با حفظ شرایط موجود در نظام بودجه‌ریزی، در نظام مالیاتی کشور، در نظام اداری کشور، در حوزه بهره‌وری منابع انسانی، سرمایه فناوری و مدیریت و کل عوامل تولید هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.

وی تصریح کرد: در چله دوم انقلاب نیازمند یک نظام‌سازی در حوزه‌های مختلف هستیم. 

خطیب جمعه تهران در پایان چند دقیقه‌ای به زبان عربی با ملت شریف عراق؛ میزبانان زائران اباعبدالله الحسین(ع) سخن گفت.

انتهای پیام
captcha