پرهیز از نگاه حداقلی به دین در ساحت تربیت
کد خبر: 4086386
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد:

پرهیز از نگاه حداقلی به دین در ساحت تربیت

استاد جامعةالمصطفی العالمیه گفت: در ساحت تربیت نباید نگاه حداقلی به دین داشته باشیم و با تکیه بر آموزه‌های اسلام ناب می‌توانیم سکولاریسم را به چالش بکشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا صادق زاده قمصری، استاد حوزه ودانشگاه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا صادق‌زاده قمصری، استاد حوزه و دانشگاه، ۲۷ شهریور در دهمین پیش نشست علمی همایش بین‌المللی فقه و تربیت با موضوع «تبیین اصل دین‌محوری و جایگاه فقه تربیتی در تحقق نظام تربیت اسلامی» که در مدرسه علوم انسانی خواهران نمایندگی خراسان با همکاری دبیرخانه همایش بین‌المللی فقه و تربیت جامعةالمصطفی برگزار شد، به تبیین اصل دین‌محوری با نگاه خاص به حوزه تعلیم و تربیت پرداخت.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده در این نشست اظهار کرد: درباره رابطه دین و تربیت دینی دو دیدگاه وجود دارد. معنای رایج آن، در واقع تربیت دینی یعنی تلاش برای متدین شدن افراد، به بیان دیگر، تربیت برای دینداری و معنای مورد نظر در اصل دین‌محوری، تربیت بر اساس دین است.

وی ادامه داد: معنای اول حتی در جوامع سکولار رایج و پذیرفته شده است، اما معنای دوم که در آن دین، تأثیرگذاری آشکار و پنهان در فرایند تربیت دارد، با مخالفت جدی سکولاریسم مواجه شده و متأسفانه در جمهوری اسلامی ایران تاکنون مغفول مانده است. در این کاربرد، مبانی، غایات، اهداف، چارچوب و اصول تربیت بر اساس دین تعیین می‌شوند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: فلسفه تربیت، عهده‌دار تعیین مبانی و غایات است و فقه تربیتی چارچوب را تعیین می‌کند؛ بنابراین فقه تربیتی به دنبال مشخص کردن اصول و ضوابط فرایند تربیت است. نکته مهم آن است که در ساحت تربیت نباید نگاه حداقلی به دین داشته باشیم و با تکیه بر آموزه‌های اسلام ناب می‌توانیم سکولاریسم را به چالش بکشیم.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده در تببین اصل دین‌محوری، گفت: دین به مثابه آیین حیات طیبه بر همه شئون و سازوکار‌های فردی و اجتماعی انسان تأثیر می‌گذارد. فرآیند تربیت رسمی و عمومی یکی از سازوکار‌های اجتماعی است که زمینه‌ساز تحقق حیات طیبه است. از این رو به طریق اولی ضرورت دارد با مبانی و ارزش‌های اساسی دین متناسب، هماهنگ و منطبق باشد، سازگاری سیاست‌ها و برنامه‌ها و روش‌های تربیت رسمی و عمومی با نظام معیار اسلامی از مصادیق این اصل است.

وی بیان کرد: تربیت اسلامی فرایندی تعاملی به شمار می‌رود که زمینه‌ساز تکوینی هویت متربیان است و به صورت یکپارچه و مبتنی بر معیار نظام اسلامی، به منظور هدایت افراد در مسیر آماده شدن، جهت تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد به کار گرفته می‌شود.

انتهای پیام
captcha