تبیین آثار زیان‌بار تحریم‌های ظالمانه بر مردم ایران در سازمان ملل + صوت
کد خبر: 4086573
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲
اکبری بیان کرد:

تبیین آثار زیان‌بار تحریم‌های ظالمانه بر مردم ایران در سازمان ملل + صوت

مدیرعامل مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران حضور رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل را فرصتی مناسب برای تبیین و تشریح آثار زیان‌بار انسانی، اجتماعی و اقتصادی تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران ارزیابی کرد.

عابد اکبری

عابد اکبری، مدیرعامل مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: این سفر از یک منظر فرصت خوبی برای ایران است تا دیدگاه‌های رسمی جمهوری اسلامی از سوی رئیس‌جمهور نسبت به مخاطرات بین‌المللی و منطقه‌ای تشریح شده و ایده‌های ایران با جهانیان به اشتراک گذاشته شود.

اکبری درباره مهمترین مخاطرات جهانی اظهار کرد: امروز دو چالش و مخاطره مهم بین‌المللی وجود دارد که با فراگیری زیاد کشورهای بسیاری را با خود درگیر کرده‌ که شامل تغییرات اقلیمی و بیماری‌های فراگیر است. شاید کرونا به منزله یک بیماری فراگیر جهانی تا حدی فروکش کرده اما نشانه‌های قوی در این چند سال مشاهده شده که بیانگر آن است که جهان هر لحظه می‌تواند با چالش مشابهی درگیر شود و پیامدهای بسیار زیاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به دنبال داشته باشد و پاندمی کرونا و آثار گسترده آن در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی تقریبا با هیچ یک از اتفاقات دیگر برابری نمی‌کرد و آثار منفی آن گسترده‌تر بود.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: از سوی دیگر چالش تغییرات اقلیمی همه مناطق زمین از جمله اروپا، آفریقا و آسیای شرقی و غربی را در برگرفته و بحران سیل یا خشکسالی حتی در برخی کشورها مانند آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز مشاهده شده است و برخی گزارش‌ها در خصوص وضعیت اقلیمی 30 سال آینده آلمان بسیار نگران‌کننده است. این چالش‌ها پیامدهای زیادی به همراه خواهد داشت و با چالش‌های دیگری مانند مهاجرت و امنیت غذایی ارتباط پیدا خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی ابراز کرد: ایران در این دو حوزه چالشی دارای گفتمان قوی است و در آموزه‌های اسلامی بر روی این مفاهیم تأکید زیادی شده و از طرفی جمهوری اسلامی ایران در حوزه علوم و فناوری‌های نوین مربوط به بیماری‌ها و تولید واکسن جایگاه بالایی کسب کرده و در حوزه تغییرات اقلیمی نیز ایران ایده‌های مطلوبی می‌تواند ارائه دهد ولذا رئیس‌جمهور می‌تواند از این فرصت برای طرح ایده‌های ایران برای جلب مشارکت جهانی و همکاری‌های جمعی برای حل این دو چالش بهره مطلوبی ببرد.

تبیین آثار تحریم بر مردم 

اکبری در ادامه به وجود یک سری نگرانی‌ها و چالش‌های مربوط به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: تبیین این مسائل از تریبون سازمان ملل یک فرصت بسیار خوب است که نمونه بارز آن گزارش هفته گذشته خانم النا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل، درباره آثار انسانی و اجتماعی تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران است یا اینکه علیرغم تبلیغات رسانه‌ای درباره ارسال یک محموله کوچک از جانب دولت سوئد برای بیماران پروانه‌ای اما کماکان دولت سوئد، کارخانه سوئدی و سایر کارخانه‌های تولیدکننده چسب‌‌های مخصوص بیماران پروانه‌ای از ارسال آن به جمهوری اسلامی ایران خودداری می‌کنند و تعداد بسیار زیادی از بیماران پروانه‌ای و بیماران دیگری که داروهای آنها به واسطه تحریم به کشور ارسال نمی‌شود در رنج هستند و هر روز یکی یکی از پسران و دختران سرزمین خود را به واسطه این تحریم‌های ظالمانه از دست می‌دهیم.

وی تصریح کرد: به نظر می‌ر‌سد تریبون سازمان ملل فرصتی برای رئیس‌جمهور است تا مجددا با صدایی رساتر این ظلم فاحش به ملت ایران را در این مجموعه بین‌ا‌لمللی و جامعه جهانی تبیین کرده و فریاد بزند.

توجه به ارتباط با جهان عرب

اکبری درباره توجه به ائتلاف‌های منطقه‌ای در این سفر از جمله گسترش روابط با کشورهای عربی و اسلامی به موازات توسعه روابط همسایگان و کشورهای شرقی گفت: به اعتقاد من دولت سیزدهم در یکسال گذشته در حوزه سیاست خارجی در خصوص توجه به ائتلاف‌ها و اتحادهای منطقه‌ای خوب عمل کرد که نمونه آن پیگیری‌های انجام گرفته برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای، بریکس و اوراسیا است که این پیگیری‌ها می‌تواند در حاشیه اجلاس سازمان ملل برای تحقق ائتلاف‌های منطقه‌ای ادامه پیدا کند اما مسئله‌ای که ضرورت داشته و دارد و از دولت آقای رئیسی انتظار می‌رود با جدیت بیشتری در زمینه سیاست خارجی دنبال شود ارتباط ایران با جهان عرب است که سازمان ملل و حاشیه آن فرصت مناسبی برای این کار است.

وی با تأکید بر ارتباط تنگاتنگ دینی و فرهنگی ایران و جهان عرب گفت: در طی سال‌های گذشته، بیشتر به دلیل دخالت کنشگران فرامنطقه‌ای، فاصله و شکافی بین ایران و جهان عرب ایجاد شده است در حالی که ایران و دنیای عرب به تعامل و ارتباط با همدیگر نیاز دارند و ایران می‌تواند با ارائه ابتکاراتی رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای خود را با کشورهای عربی افزایش دهد.

اکبری بیان کرد: به نظر می‌رسد اگر وزارت امور خارجه این فرصت را برای رئیس‌جمهور در طول این سفر فراهم کنند که ملاقات‌ها و مذاکرات زیادی با سران کشورهای عربی منطقه داشته باشد دستاوردهای بسیار زیادی خواهد داشت. ایران هرچقدر هم که به شرق یا غرب متمایل شود بالاخره در جغرافیایی به نام غرب آسیا زندگی می‌کند و سیاست همزیستی مسالمت‌آمیز و سیاست همسایگی جزو سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است و ایران می‌تواند در جهت رفع نگرانی‌های دوجانبه میان ایران و جهان عرب پیشگام شود و این یک فرصت کلیدی برای گفت‌وگو در خصوص تنش‌های منطقه‌ای با سران و مقامات کشورهای عربی منطقه است.

گفت‌وگو با اروپایی‌ها

مدیرعامل مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران درباره جایگاه گفت‌وگو با کشورهای غربی به ویژه به واسطه موضوع برجام در این سفر گفت:‌ درباره برجام باید گفت امروز به معنای واقعی کلمه توپ در زمین آمریکایی‌ها است و این ایران نیست که برجام را متوقف کرده بلکه آمریکا در پیشبرد برجام توقف ایجاد کرده و لذا در خصوص برجام گفت‌وگوی جدیدی را نمی‌توان متصور بود.

کد

وی ابراز کرد: از طرفی درست است که اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم رابطه با همسایگان، کشورهای شرقی و کشورهایی است که در دولت‌های قبل کمتر به آنها توجه شده اما این اصلا به معنای نفی رابطه با کشورهای اروپایی است. ایران و اروپا شاید الان به طور مستقیم به یکدیگر احساس نیاز نکنند اما به طور قطع عدم تعامل دوجانبه میان ایران و اروپا آثار و پیامدهای منفی برای هر دو طرف به همراه خواهد داشت. ایران به منزله یک بازیگر جدی امنیت‌ساز در منطقه غرب آسیا می‌تواند نقش مثبتی در عدم تسری بحران مهاجرت به اروپا ایفا کند تا دولت‌های غربی با چالش‌های کمتری مواجه شوند و این موضوعی است که دولتمردان غربی باید فهم درستی از آن داشته باشند و در مقابل ایران در حوزه اقتصادی می‌تواند از ظرفیت‌های کشورهای اروپایی، هر چند به صورت محدود و موردی، استفاده کند و اینها موضوعاتی است که می‌تواند محور گفت‌وگوهای ایران با کشورهای اروپایی در حاشیه اجلاس سازمان ملل قرار گیرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha