رئیس‌جمهور دلایل تضمین‌خواهی ایران از آمریکا را تشریح کند + صوت
کد خبر: 4086782
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۱
محمدجواد جمالی نوبندگانی:

رئیس‌جمهور دلایل تضمین‌خواهی ایران از آمریکا را تشریح کند + صوت

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آمریکا تا قبل از انتخابات کنگره آمادگی مذاکره واقعی و به سرانجام رساندن برجام را ندارد، گفت: این مسئله فرصت خوبی برای رئیس‌جمهور است که در مجمع عمومی سازمان ملل مسیر طی شده در برجام از سوی ایران و طرف‌های مقابل را تشریح کرده و دلایل پافشاری ایران بر گرفتن یک تضمین محکم از آمریکا برای عدم خروج مجدد از برجام را تبیین کند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی

محمدجواد جمالی نوبندگانی، کارشناس مسائل سیاسی و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سازمان ملل متحد رسمی‌ترین و بزرگترین سازمان بین‌المللی است که دارای نهادهای مختلفی است و به خصوص بازوی اجرایی آن، شورای امنیت، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و هر چند ایران به حق وتو و نظامات حاکم بر این شورا معترض است اما بالاخره تصمیمات شورای امنیت یا حتی برخی مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل لازم‌الاجراست به نحوی که رعایت آن از طرف کشورهای دوست ایران هم الزامی است، و لذا برای ایران هم اهمیت زیادی خواهد داشت.

وی افزود:‌ نشست‌های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به دلیل حضور اکثریت قریب به اتفاق مقامات عالی و ارشد کشورهای جهان و استماع مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران یک امتیاز مثبت تلقی می‌شود چون در شرایط دیگر نمی‌توان برای سفر به حدود 200 کشور جهان هزینه و وقت صرف کرد اما در این مکان به طور یکجا می‌توان با یک نطق دیدگاه خود را به مقامات اکثر کشورهای جهان ارائه داد.


بیشتر بخوانید:


جمالی نوبندگانی اظهار کرد: همچنین در حاشیه اجلاس مجمع عمومی جلسات مختلفی از جمله اجلاس غیرمتعهدها و گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه برگزار می‌شود که فرصت خوبی در اختیار هیئت جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد که البته لازمه آن این است که هیئت اعزامی کارشناسانه انتخاب شده و افراد مؤثر و دارای تجارب دیپلماتیک و حقوقدانان عالم در عرصه بین‌الملل در این هیئت حضور داشته باشند. متأسفانه هر سال آمریکا و رژیم صهیونیستی برنامه‌هایی را علیه ایران طراحی می‌کنند و بایستی این برنامه‌ها را بی‌جواب نگذاشت و پاسخ‌های لازم را ارائه داد.

استفاده از ظرفیت رسانه‌های مشهور 

این کارشناس مسائل سیاسی مزیت دیگر حضور در این اجلاس سالیانه را استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مشهور بین‌المللی دانست و گفت: البته باید دانست که آنها بسیار حرفه‌ای بوده و به دنبال نقد و به چالش کشیدن هیئت ایرانی و رئیس‌جمهور و استفاده از آن به نفع خود هستند و باید با تسلط کامل در این گفت‌وگوهای رسانه‌ای حضور پیدا کرد.

وی ادامه داد: حضور در مجامع علمی، نخبگانی و سیاسی از دیگر اتفاقات مثبت و مهم در حاشیه این اجلاس سالیانه است هرچند متأسفانه دولت آمریکا به رغم تمام شعارهای حقوق بشری و طرفداری از آزادی بیان، محدودیت‌هایی از چند سال گذشته برای تردد هیئت ایرانی در نیویورک ایجاد کرده تا جمهوری اسلامی ایران نتواند از ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه کند. البته احتمالا تیم آقای رئیسی مشمول این تحریم‌ها و محدودیت‌ها نیستند و شاید بتوانند این استفاده مطلوب را انجام بدهند.

جمالی نوبندگانی یادآور شد: در مجموع اگر برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد و تیم همراه رئیس‌جمهور در هر موضوعی تخصص کافی داشته باشد این سفر می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد، به ویژه اینکه این سفر به دنبال عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای بوده و ایران می‌تواند از یک موضع برتر و مقتدرتر وارد این صحنه مهم بین‌المللی شود.

تنوع‌بخشی به روابط خارجی

جمالی نوبندگانی درباره استفاده از فرصت این اجلاس برای گفت‌وگو مذاکره با کشورهای منطقه، آفریقا، جنوب شرقی آسیا و آمریکای لاتین گفت: قطعا تنوع‌بخشی به روابط خارجی از اصول بدیهی و واضحات عقلی سیاست خارجی است و نباید تمام تخم مرغ‌های روابط خارجی را در یک سبد، شرق یا غرب، گذاشت. از نظر عقلانیت دیپلماتیک نیز بایستی با همسایگان روابط گسترده و عمیقی برقرار شود و حتی اگر این روابط، اقتصادی باشد بالاخره به نفوذ سیاسی هم منجر می‌شود و قیمت تمام‌شده کالاها را که بخش اعظم آن هزینه حمل و نقل است، به شدت کاهش خواهد داد و همین ارتباطات بیشتر می‌تواند روابط را تعمیق کرده و اختلافات را به حداقل برساند و نفوذ دیگران به عنوان کشور ثالث و مؤثر را کاهش دهد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم ابراز کرد: مسئله بعد این است که ایران سال‌هاست در تحریم به سر می‌برد ولذا تنوع‌بخشی به روابط خارجی در کم اثر کردن تحریم‌ها و دور زدن آنها به شدت مؤثر بوده و خواهد بود کما اینکه هیئت حاکمه فعلی آمریکا اعتراف کردند فشار حداکثری آمریکا در دوره ترامپ بر ایران شکست خورده که البته این به معنای عدم تأثیر این فشارها و تحریم‌ها بر اقتصاد ایران نیست اما آمریکا به اهداف مدنظرش از این فشارها نرسید و منجر به فروپاشی اقتصادی و مستأصل کردن ایران و وادار کردن آن به امضای هر قرارداد و توافقی نشد

وی تأکید کرد: ایران باید حتما با کشورهایی که به دنبال سلطه نیستند ارتباطات خود را توسعه دهد و از ظرفیت‌های ژئوپلیتیک خود به خوبی استفاده کند که نمونه بارز آن مسیر شمال ـ جنوب و نقش ایران در تسهیل این مسیر؛ از چابهار تا اوراسیا، است و دولت باید تمام توان خود را برای عملیاتی شدن این مسیر بگذارد تا بندر مهم چابهار از شرق و جنوب شرق آسیا تا اروپا و روسیه متصل شود که هم حق ترانزیت برای ایران ایجاد می‌کند و هم با افزایش قدرت ملی به وابستگی‌هایی در سایر کشورها منجر می‌شود که می‌تواند در عرصه‌‌های بین‌المللی توان چانه‌زنی ایران را بالاتر ببرد.

جمالی نوبندگانی اظهار کرد: کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا که به دنبال خروج از سلطه آمریکا هستند تشنه توسعه روابط با ایران و استفاده از ظرفیت‌های ایران به ویژه در حوزه فنی و مهندسی هستند و به خصوص در شرق آفریقا روابط سنتی دیرینه‌ای میان ایران و کشورهای این بخش وجود دارد که باید تعمیق پیدا کند. از طرفی عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای و حضور در اتحادیه اوراسیا نشانه‌های این تنوع‌بخشی در روابط خارجی است که با حفظ منافع ملی و استقلال ملی می‌تواند باعث پیشرفت اقتصادی و سیاسی ایران شود و انزوای ایران را به منزله یکی از اهداف اصلی آمریکا ناکام بگذارد.

تبیین تضمین‌خواهی از آمریکا

جمالی نوبندگانی درباره مهمترین اولویت و دستورکار رئیس‌جمهور و هیئت ایرانی در این اجلاس گفت: به نظر من از آنجا که آمریکایی‌ها تا قبل از انتخابات اکتبر آمادگی مذاکره واقعی در خصوص برجام و به نتیجه رساندن آن را ندارند، این بهترین فرصت برای رئیس‌جمهور است که برای جامعه جهانی تبیین کند که جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کرد و مورد تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اروپایی‌ها قرار گرفت و این آمریکا بود که از برجام خارج شد و اروپایی‌ها هم به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند اما آنها امروز طلبکارانه رفتار می‌کنند.

وی ابراز کرد: رئیس‌جمهور باید مسیر طی‌شده در برجام را برای اعضای سازمان ملل کالبدشکافی کرده و معنای تضمین مدنظر ایران و چرایی پافشاری بر این مسئله را به خوبی برای آنها تشریح کند. آمریکایی‌ها با یک امضا به برجام وارد و با یک امضا از آن خارج شدند در حالی که ایران برای اجرای تعهداتش باید میلیون‌ها دلار هزینه کند تا سطح غنی‌سازی را کاهش و نوع سانتریفیو‌ژها را تغییر دهد و لذا تضمین‌ها برای ما از این جهت اهمیت دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد:‌ همچنین باید صبر استراتژیک 18 ماهه ایران پس از خروج ترامپ از برجام و باقی ماندن در برجام را نیز برای جامعه جهانی توضیح داد و این مسئله را روشن کرد که ایران فرصت لازم را به طرف‌های مقابل برای بازگشت به برجام و انجام تعهدات داد و آنها نه تنها اقدامی نکردند بلکه تحریم‌های قبل را فعال  و تحریم‌های جدیدی اعمال کردند.

کد

وی در پایان بیان کرد:‌ در حوزه منطقه‌ای نیز رئیس‌جمهور باید مسئله بحران سوریه، یمن و عراق را تشریح کرده و ماهیت واقعی ایجادکنندگان داعش، برای ناامن سازی منطقه و تجزیه کشورهای غرب آسیا به نفع رژیم صهیونیستی، را با استناد به سخنان مقامات آمریکایی بیان کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha