عدالت جهانی؛ مهمترین مسئله مورد توجه رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل + صوت
کد خبر: 4086975
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
لاسجردی بیان کرد:

عدالت جهانی؛ مهمترین مسئله مورد توجه رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل + صوت

کارشناس مسائل بین‌الملل «عدالت جهانی» را مهمترین شعار و مسئله مورد توجه رئیس‌جمهور در دیدارها و به ویژه در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل دانست و گفت: با توجه به سابقه قضایی طولانی ایشان شاید به جا هم باشد که جامعه جهانی را به عدالت، برابری و رعایت حقوق انسان‌ها دعوت کنند و به نظر من این شعار به فضای ذهنی ایشان و دولت سیزدهم نزدیک‌تر است.

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و فرصت‌‌های حضور در سازمان ملل برای کشورمان گفت: این اولین سفر رئیس‌جمهور به سازمان ملل است و معمولا اعضای سازمان ملل منتظرند دیدگاه‌ها و نظرات رئیس‌جمهور جدید را بشنوند و این بر اهمیت آن می‌افزاید. از طرفی خاستگاه سیاسی رئیس‌جمهور اصولگرایی است و به طور حتم با توجه به نوع نگاه این جریان فکری به مناسبات جهانی ترسیم افق‌های روابط ایران با سازمان‌های بین‌المللی و کشورها و نحوه برخورد با حوادث و اتفاقات می‌تواند مورد توجه کشورهای جهان باشد.

وی درباره مهمترین محورها و نکات مورد تأکید رئیس‌جمهور در این دیدارها به ویژه در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل گفت: هر رئیس دولتی که در مجمع عمومی حضور پیدا می‌کند با توجه به افق مدنظر نظام سیاسی و ضرورت‌های تشخیصی دولت خودش سعی می‌کند یک درخواست جهانی مطرح کند و با توجه به مجموعه دیدگاه‌ها و سخنان رئیس‌جمهور در یکسال گذشته می‌توان گفت بیشترین توجه ایشان بر موضوع «عدالت جهانی» خواهد بود.


بیشتر بخوانید:


لاسجردی اظهار کرد: به عبارتی با توجه به سابقه قضایی طولانی ایشان شاید به جا هم باشد که جامعه جهانی را به عدالت، برابری و رعایت حقوق انسان‌ها دعوت کنند و به نظر من این شعار در میان همه مسائل سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی و امنیتی به فضای ذهنی ایشان و دولت سیزدهم نزدیک‌تر است.

آمادگی مواجهه با شیطنت‌های رسانه‌ای

لاسجردی در خصوص احتمال بالای سوءاستفاده رسانه‌های بین‌المللی از درگذشت مرحومه «مهسا امینی» برای تحت‌الشعاع قرار دادن حضور رئیس‌جمهور و به چالش کشیدن ایشان در نشست‌های خبری در قالب حقوق بشر و حقوق و آزادی‌های زنان گفت: رئیس‌جمهور یک شخصیت باتجربه است و تجربه لازم را برای مواجهه با بحران‌ها دارد. البته این یک اتفاق تلخ بود و رئیس‌جمهور هم با خانواده این مرحومه تماس تلفنی داشتند و دستور تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب را برای بررسی دقیق این حادثه صادر کرده و به نوعی تلاش کردند قبل از سفر به نیویورک یک زمینه‌سازی مناسب روانی در جهت حل بحران انجام دهند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی بیان کرد: در عین حال نوع مواجهه با فشارها و شیطنت‌های رسانه‌ها در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور بستگی به ظرافت و ذکاوت پاسخ‌های داده شده خواهد داشت و اگر رئیس‌جمهور بتواند در مجموعه دیدارها و نشست‌های خبری و رسانه‌ای به درستی موضوع را تبیین کنند آثار شیطنت‌ها خنثی خواهد شد و جامعه جهانی و حتی فضای داخلی کشور تا حدی اقناع می‌شوند.

فرصت‌سازی برای پیوستن به پیمان‌ها

لاسجردی درباره تأثیر عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بر افزایش امکان حضور ایران در مجامع و پیمان‌های بین‌المللی دیگر در خلال دیدارها و ملاقات‌ها با سران سایر کشورها در این سفر گفت: مجمع عمومی سازمان ملل محل گفت‌وگو ورایزنی است و فرصت کوتاهی برای گفت‌وگو با سایر اعضا در خصوص دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود و دیگران است و لذا پیوستن به مجامع منطقه‌ای ارتباطی به این حضور در سازمان ملل ندارد.

وی با بیان اینکه پیوستن به پیمان‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بستگی به توان یک کشور دارد، گفت: در حقیقت این فرصت‌سازی یک واحد سیاسی است که می‌تواند با پیوستن به پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هنر و توان خود را برای حل مشکلات نشان دهد و پیوستن ایران به شانگهای یا هر پیمان دیگری اگر محاسبه‌شده باشد و منجر به ایجاد فرصت‌های جدید از طریق توسعه ارتباطات شود، به طور حتم دستاوردها و آثار مثبتی خواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: تمام تلاش جمهوری اسلامی ایران باید این باشد که سایر کشورها مجاب شوند که اولا ایران یک بازیگر قدرتمند و بامنطق است و ثانیا باید در این بازیگری ابزارهایی داشته باشیم که روابط خارجی ما را توسعه و تعمیق دهد و در این راستا باید ابزارها و فرصت‌های اقتصادی، مالی، تجاری، فناورانه و ... داشته باشیم.

کد

لاسجردی در پایان اظهار کرد: امروز تنها با ارائه قابلیت‌ها است که می‌توان اقبال عمومی دیگران را کسب کرد و با شعارهای بی‌پشتوانه این امر محقق نمی‌شود و این مجموعه قابلیت‌ها است که موجب می‌شود یک کشور در سازمان‌های بین‌المللی دارای وزن و جایگاه شود و امکان حضور و عضویت آن در سایر پیمان‌ها و توافقنامه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش یابد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha