قطار فرهنگ ایرانی در مسیر دمشق
کد خبر: 4088508
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
یادداشت

قطار فرهنگ ایرانی در مسیر دمشق

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه حرکت در مسیر تحکیم هر چه بیشتر روابط راهبردی فرهنگی مشترک را آغاز کرده‌اند و این مسئله در برگزاری هفته فرهنگی ایران در سوریه نمود زیادی خواهد داشت.

به گزارش ایکنا؛ روابط ایران و سوریه را می‌توان کهن‌ترین روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی بین ایران و یکی از کشورهای منطقه خاورمیانه دانست؛ همواره نقاط مشترک زیادی بین اهداف مدنظر رهبران دو کشور بوده‌ که تمایل به حفظ روابط در حد خوب را موجب شده ‌است.

تاریخچه روابط ایران و سوریه را می‌توان از سال ۱۹۴۶ (۱۳۲۵ خورشیدی) برشمرد، زمانی که سوریه به استقلال رسید و ایران بلافاصله این استقلال را پذیرفت و اقدام به تأسیس کنسولگری در این کشور کرد.

هفته فرهنگی ایران در سوریه به همت اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه، وزارت فرهنگ جمهوری عربی سوریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف توسعه مناسبات، تعاملات فرهنگی و گسترش روابط فرهنگی و هنری  و ارائه دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران بر باپه معرفی تمدن نوین اسلامی – ایرانی، از امروز، ششم مهرماه آغاز می‌شود و تا 12 مهر ادامه دارد.

مهدی رضا، کارشناس فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مطلبی کوتاه برای ایکنا به روابط ایران و سوریه و تقویت روزافزون آن با فعالیت‌های متعدد پرداخته و آورده است: روابط کهن و تاریخی دو ملت مسلمان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه، این روزها در حالی به روزهای اوج خود نزدیک می‌شود که سفر خانم «لبانه مّشوَح»، وزیر فرهنگ سوریه به ایران و امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های فرهنگی دو کشور و سفر حجت‌الاسلام محمد مهدی ایمانی پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دمشق، افق‌های روشن این روابط را ترسیم کرده است.

همچنین همکاری‌های نزدیک سیاسی و فرهنگی دو ملت مسلمان، نمونه‌ای مثال‌زدنی برای همکاری‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای عربی و اسلامی خواهد بود.

سفر رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دمشق به منظور افتتاح برنامه‌های گسترده و متنوع‌ هفته فرهنگی ایران در این کشور و دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات ارشد سیاسی و فرهنگی سوریه نیز حکایت از آغاز فصل جدید روابط فرهنگی دو کشور بعد از ثبات و امنیت سیاسی و اجتماعی سوریه و پس از جنگ‌های گسترده و نیابتی تروریستی در این کشور دارد.

اراده راسخ مسئولان عالی‌رتبه دو کشور و تاریخ طولانی تمدنی و قرابت‌های بی‌شمار فرهنگی، مذهبی و سیاسی میان دو ملت، مؤلفه‌های اصلی در ایجاد انگیزه وافر مسئولین فرهنگی برای بسط و گسترش این روابط تفسیر و تبین می‌شود.

هفته فرهنگی ایران در سوریه از تاریخ ‌ششم ‌شهریورماه به مدت 7 روز ‌با حضور جمعی از هنرمندان در حوزه هنرهای  نمایشی و تجسمی، صنایع دستی و اکران فیلم‌های فاخر سینمایی در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه بانوان‌، خانواده‌، سبک زندگی و سینما، برگزاری دو نشست تخصصی در حوزه بانوان با موضوعاتی همچون سبک زندگی اسلامی و کارآفرینی‌ با برنامه‌ریزی اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی فرهنگی ایران در سوریه برگزار می‌شود.

امید است با برگزاری این رویداد، روابط دو کشور بیش از پیش تقویت شده و این برنامه الگویی برای تقویت هر چه بیشتر روابط کشورمان با دیگر کشورهای جهان باشد.

قطار فرهنگ ایرانی در مسیر دمشق

انتهای پیام
captcha