آغاز جذب داوطلبان جدید هلال احمر
کد خبر: 4088888
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸

آغاز جذب داوطلبان جدید هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به کاهش فوتی‌ها و مصدومان در اربعین سال جاری از انجام دو میلیون و 500 هزار ویزیت در اربعین خبر داد و اعلام کرد: جذب داوطلبان جدید هلال احمر آغاز شده است.

کولیوند

به گزارش خبرنگار ایکنا، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر، امروز شنبه نهم مهر ماه طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح عملکرد این جمعیت در طول برگزار مراسم پیاده‌روی اربعین و پیاده‌روی زائران امام رضا(ع) پرداخت و گفت: برای اربعین سال جاری شش سیاست طراحی و ضمن استفاده از تجارب سال‌های قبل، مشکلات و مسائل رصد و آسیب شناسی شد؛ مسئولیت‌ها را نیز به دو بخش امداد و نجات در ایران و امداد و نجات و بهداشت و سلامت در عراق تقسیم کردیم.

وی از برنامه‌ریزی گسترده برای آموزش زائران سخن گفت و اعلام کرد: اولین کار ما آموزش بود که اقدامات خوبی انجام و کتاب‌هایی از جمله پیشگیری از گرمازدگی تالیف و محتواهای آموزشی در اختیار زائران قرار گرفت.

کولیوند با اشاره به اینکه امسال دو و نیم میلیون نفر در کشور عراق ویزیت شدند، گفت: تمام بیماران بستری به داخل کشور منتقل شد و اکنون هیچ بیماری در عراق نداریم، تمام جانباختگان نیز سریع‌تر به کشور منتقل شدند؛ مثلا کشته‌شدگان انفجار کپسول به سرعت به کشور منتقل و با آزمایش دی ان ای هویت آنها شناسایی شد.

اضافه شدن آموزش تزریقات به آموزش‌های هلال احمر

وی از تدوین کتاب با محوریت سلامت در اربعین خبر داد و گفت: ایجاد پارک تاب‌آوری در کل کشور در دستور کار قرار دارد و با توجه به اینکه نیاز به آموزش کمک‌های اولیه و نیز آموزش تزریقات برای عموم مردم وجود دارد، پس از سال‌ها آموزش تزریقات دوباره به آموزش‌های هلال احمر اضافه شده است.

آغاز جذب داوطلبان هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: اقدام دیگر ما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دادن هم امدادگران هلال احمر بود. همچنین داوطلبان هلال احمر نیز بیمه تکمیلی می‌شوند. قبلاً میزان پرداختی به امدادگران نیز بسیار کم بود که از این ماه برای هر شیفت 400 هزار تومان دریافت خواهند کرد. همچنین جذب داوطلبان با یک برنامه‌ریزی دقیق شروع شده و علاقه‌مندان می‌توانند وارد سایت هلال احمر شوند و درخواست بدهند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر ایران جزو پنج جمعیت برتر جهان است، گفت: هر چه تعداد داوطلبان ما زیادتر باشد بهتر می‌توانیم در داخل و خارج از کشور فعالیت کنیم.

30 جانباخته در تصادفات جاده‌ای اربعین

کولیوند در ادامه به اقدامات صورت گرفته در مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: اربعین امسال ما شش بیمارستان را از عراق تحویل گرفتیم و همکاری خوبی با مسئولان بهداشت کشور عراق داشتیم. امسال 15 پایگاه درمانی و سه بیمارستان با یک بیمارستان سیار داشتیم. همین میزان حضور و فعالیت بود که موجب شد تعداد فوتی‌های ما در اثر تصادف نسبت به سال 98، 10 نفر کمتر باشد و 30 جانباخته در تصادفات داشته باشیم.

وی با اشاره به برگزاری کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین، گفت: این کنگره با حضور تعدادی از کشورها در ایران برگزار شد و نظرات و بحث‌های خوبی نیز در آن مطرح شد. پس از اربعین نیز در عراق این کنگره برگزار شد و مسئولان عراقی از ما خواستند هر سال این کنگره را برگزار کنیم.

کولیوند افزود: امسال 300 تن دارو به عراق ارسال کردیم، اما سرم‌ها از عراق خریداری شد. از آخرین روش‌های درمان گرمازدگی نیز استفاده کردیم. رسانه‌ها نیز در آموزش و پیشگیری به ما کمک زیادی کردند و با این آموزش‌ها کمترین فوتی را داشتیم. همچنین امسال برای اولین بار کمبود دارو نداشتیم. پنج درمانگاه دندانپزشکی و درمانگاه درمان زخم پا و فیزیوتراپی و تونل هوای سرد نیز در اربعین سال جاری برای اولین بار فعال شدند.

استقبال اقلیم کردستان عراق از هلال احمر ایران

وی از همکاری گسترده با مسئولان بهداشت و درمان عراق، هلال احمر عراق، بخش بهداشت حشدالشعبی و وزارت صحه عراق سخن گفت و اضافه کرد: در بیمارستان‌های عراق نیز همکاری خوبی بین ما و دوستان عراقی وجود داست و اگر بیمارستان‌های عراق نیاز به متخصص داشتند ما به آنها کمک می‌کردیم. همچنین در اقلیم کردستان عراق از زائران و پایگاه‌های امداد و نجات ما استقبال شد ما نیز در چه در توان داشتیم برای کمک به آنها انجام دادیم و یکی از نقاط قوت اربعین امسال همین همکاری‌های چندجانبه بود.

کولیوند ادامه داد: در مرز مهران دو بیمارستان سیار مستقر کردیم و تعدادی از داوطلبان هم با ویلچر زائران را به آن سوی مرز می‌بردند. اسکان اضطراری هم اگرچه وظیفه ما نبود، اما با توجه به نیاز در مرز خسروی، مهران و شلمچه محل اسکان برای زائران ساخته شد.

وی در خصوص اقدامات هلال احمر در مراسم شهادت امام رضا(ع)، گفت: در چهار محور برای زائران امام رضا(ع) خدمت‌رسانی کردیم. در محور امداد در مسیر، بهداشت و درمان در شهر مشهد، اسکان اضطراری و کمک به زائران کم‌توان به ویلچر در حرم.

وی همچنین گفت: برای اولین بار مجوز ورود بالگرد به خاک عراق را گرفتیم، اما لازم نشد. همچنین یک فروند هواپیما بیمارستان هم داشتیم که یک بار بیماران را به کشور منتقل کرد. یکی از نواقص اربعین امسال این بود که نتوانستیم پزشکان و همکاران را هوایی به عراق ببریم که برخی 40 ساعت در راه بودند و خسته به محل خدمت خود رسیدند اما با تمام توان کار کردند.

دعوت از صلیب سرخ و هلال احمر سایر کشورها برای حضور در اربعین

رئیس جمعیت هلال احمر اعلام کرد: در خصوص اربعین امسال جلسه آسیب شناسی را باید برگزار کنیم و مقرر شده است هر ماه هلال احمر ایران با هلال احمر عراق، وزارت بهداشت عراق و بخش بهداشت حشد الشعبی جلساتی را در خصوص مراسم اربعین داشته باشد. همچنین با توجه به اینکه بسیاری از کشورها در اربعین زائر دارند از صلیب سرخ‌ها و هلال احمرهای سایر کشورها نیز برای حضور در اربعین دعوت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: آموزش‌ها را هم برای مردم و هم برای مسئولان باید برگزار کنیم و مقرر شده ابتدا در چند شهر دوره‌های تاب‌آوری را برگزار کنیم و بعد این آموزش‌ها را به کل کشور گسترش دهیم.

کولیوند در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که پرسید وضعیت شیوع کرونا و سایر بیماری‌های واگیر در مراسم اربعین چطور بود؟ گفت: اکنون هیچ شهر قرمز کرونایی در کشور نداریم و آمار فوتی‌ها دو رقمی است و این عملکرد ما در خصوص بیماری کرونا، وبا و سایر بیماری‌های واگیر را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: امسال برای اولین بار برای امدادگران ایرانی کارت وزارت بهداشت عراقی گرفتیم و آنها با حضور در موکب‌های عراقی اقلام فاسد را امحا کردند و اگر فردی وبا گرفته بود در عراق درمان شد و اجازه ندادیم به ایران بیاید. موکب‌داران ایرانی را هم آموزش دادیم و قرار شده که موکب‌داران عراقی را نیز آموزش دهیم که از این مسئله استقبال شد. همچنین تفاهم شد پست‌های امدادی ما به شکل ساختمان ساخته شوند. امسال تمام خدمات درمانی را به کمک مسئولان عراقی رایگان کردیم که کار بی‌نظیر بود و قرار شده برای سال آینده اتاق عملیات، نرم افزار و فرکانس رادیویی و تلفن برای برقراری ارتباط با مردم داشته باشیم.

کولیوند از پر بودن انبارهای استراتژیکی هلال احمر خبر داد و گفت: هرگز انبارها را خالی نمی‌کنیم به همین دلیل هم بود که سرم از عراق خریداری شد.

انتهای پیام
captcha