برنامه «هدهد سفید» از شبکه پویا پخش می‌شود
کد خبر: 4089507
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
در قالب اولین برنامه تلویزیونی نهاد کتابخانه‌های عمومی؛

برنامه «هدهد سفید» از شبکه پویا پخش می‌شود

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تشریح برنامه‌های نهاد به مناسبت هفته ملی کودک، از تولید اولین برنامه تلویزیونی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با عنوان هدهد سفید و پخش آن در آینده نزدیک از طریق شبکه پویا خبر داد.

تشریح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  در هفته ملی کودک

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن بازدید از بخش کودک کتابخانه عمومی باباطاهر واقع در بوستان دانش‌آموز تهران، برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای هفته کتاب را تشریح کرد.

کودکان از مهم‌ترین مخاطبان نهاد کتابخانه‌های عمومی‌اند

هراتی در این بازدید ضمن ارائه گزارش مختصری از اقدامات و برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه کودک تاکنون، عنوان کرد: نهاد یک رسالت عمومی دارد، آن هم ارتقاء فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، هم در کتابخانه و هم در فضای جامعه است. یکی از مخاطب‌های مهم و جدی نهاد کتابخانه‌ها در انجام این رسالت، کودکان‌اند که فعالیت و مهارت ویژه‌ای می‌طلبند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی ضمن اشاره به لزوم نگهداشت کودکان در فضای کتابخوانی تا بزرگسالی، اضافه کرد: قطعا در این مسیر خانواده‌ها یک مأموریت و جامعه و دستگاه‌های مربوطه و همکار هم مأموریت دیگری دارند و اینجا است که نقش نهاد کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان یک دستگاه متولی جدی در حفظ روحیه کتاب‌دوستی و کتابخوانی و مطالعه در فرزندان ایران‌زمین بسیار مهم و جدی است.

فلسفه وجودی بخش کودک کتابخانه‌های عمومی!

وی با تأکید بر اینکه کار با کودک اقتضائات خاص خود را دارد، اضافه کرد: فعالیت و ارتباط با کودکان زبان، رفتار و روانشناسی خاص خود را دارد که همین اقتضا، فلسفه وجودی و ضرورت بخش کودک کتابخانه‌های عمومی کشور است.

تشریح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  در هفته ملی کودک

هراتی ادامه داد: ارتباط با کودک ادبیات و روانشناسی خاص خود را دارد و شاید جالب باشد ما بیش از 800 نکته آموزشی و تربیتی کتاب برای کودکان داریم که در برنامه تلویزیونی در حال ساخت نهاد سعی شده به تعداد کمی از این نکات اشاره شود.

هزار کتابدار متخصص قصه‌گوی کودک در نهاد کتابخانه‌ها

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی ضمن اشاره به شکل‌گیری و پیشرفت نسبی بخش کودک کتابخانه‌های عمومی در بخش ساختاری، اضافه کرد: در کنار بخش ساختاری یک بخش مغزافزاری و نرم‌افزاری داریم که اینجا اهمیت همکاران ما در کتابخانه‌های عمومی کشور مشخص می‌شود. ما بیش از هزار کتابدار متخصص قصه‌گوی کودک در کشور داریم که حضور آنان یک اتفاق خوب برای ارتباط با کودکان و اجرای ایده‌ها و سیاست‌گذاری‌های این حوزه است.

هراتی گفت: در بخش کودک کتابخانه‌های عمومی ساختار را شکل داده و فضا را ایجاد کردیم، در بخش مغزافزار و نرم‌افزار هم از مربی‌های آموزش‌دیده و متخصص استفاده کردیم و در گام بعدی قرار است نکات روانشناسی کودک در بحث کتاب و کتابخوانی را اجرا کنیم. یعنی مقدماتی چیده شده تا بتوانیم به فرزندان ایران‌زمین و خانواده‌ها خدمت کنیم و در فضای کتابخوانی نگه‌ داریم.

وی با اشاره به اینکه کودک به صرف یک برنامه قصه‌گویی جذب کتابخانه نمی‌شود، گفت: همکاران با تجربه و متخصص ما فعالیت‌های گسترده‌ای را شروع کرده و خلاقیت نشان داده‌اند و در کنار قصه‌گویی و کتابخوانی و جمع‌خوانی، فعالیت‌های جنبی فرهنگی و هنری دیگری از جمله نمایش، اوریگامی، نقاشی، محافل شعری کودکان و... را به خدمت گرفته‌اند تا کودکان را بیشتر و بهتر به این فضا جذب، پای آن‌ها را به بخش کودک کتابخانه‌های عمومی باز و نکات آموزشی را با کمک این ابزارهای روانشناسی کودک به آن‌ها منتقل کنند.

13 کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در کشور است

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی با تأکید بر اینکه بخش کودک کتابخانه‌های نهاد بر مبنای یک زیرساخت اندیشه‌ای اتفاق افتاده است، اضافه کرد: در حال حاضر دو هزار و 700 کتابخانه از کتابخانه‌های نهاد، دارای بخش کودک است که سطح و کیفیت آن‌ها متفاوت است. در کنار آن 13 کتابخانه کودک و نوجوان داریم که صفر تا 100 آن مختص کودک و نوجوان است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت 34 کتابخانه سیار نهاد کتابخانه‌های عمومی در کشور، افزود: کتابخانه‌های سیار اساساً برای مخاطب کودک و نوجوان شکل گرفته و در آینده 10 کتابخانه سیار دیگر به این تعداد اضافه می‌شود.

تشریح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  در هفته ملی کودک

هراتی با اعلام خبر ایجاد ساختکده و اتاق علم برای نوجوانان در کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها در آینده نزدیک، تصریح کرد: این اتاق‌ها امکانی فراهم می‌کند تا مخاطبان ما در کتابخانه‌های عمومی ضمن مطالعه کتاب، آزمایش‌های مربوط به آن کتاب و برخی فعالیت‌های عملی دیگر را انجام دهند که حضور در کتابخانه‌های عمومی را برای آن‌ها جذاب‌تر و مؤثرتر می‌کند. ایجاد این بخش برای کودکان نیز در دستور کار نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

وی، انتشار مجله هدهد سفید برای نوجوانان را از دیگر فعالیت‌های ترویجی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور میان نوجوانان کشور خواند و گفت: پرورش خلاقیت‌ و استعداد در کودکان باید در سنین پایین پیگیری شود، نهاد کتابخانه‌های عمومی در تلاش است روحیه نویسندگی را در کودکان از طریق بخش کودک کتابخانه‌ها پیگیری کنند و انتشار مجله هدهد سفید نیز در همین راستا و استفاده از توان و ظرفیت مخاطب کودک و نوجوان در نوشتن و نقاشی و معرفی کتاب است.

برنامه تلویزیونی «هدهد سفید»؛ از خروجی‌های فرهنگی و هنری نهاد

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی ضمن اشاره به ساخت یک برنامه تلویزیونی با عنوان «هدهد سفید» به‌عنوان یکی از خروجی‌های فرهنگی و هنری نهاد کتابخانه‌ها، عنوان کرد: فصل اول این برنامه در 26 قسمت طراحی و 80 درصد مراحل تولید خود را پشت سر گذاشته است.

وی در توضیح این برنامه گفت: این برنامه ماجرای یک کتابدار(مجری) و خواهرزاده او است که هر دو از اعضای متخصص نهاد هستند. علاوه بر این قسمت‌های مختلف معرفی کتاب، کتابخوانی، کتابخانه‌گردی برنامه هم توسط متخصصان و کتابداران نهاد انجام می‌شود. مصاحبه با مجریان و ناشران حوزه کودک از دیگر بخش‌های برنامه تلویزیونی «هدهد سفید» است که احتمالا تا دو ماه دیگر از شبکه پویا پخش می‌شود.

برنامه‌های هفته ملی کودک نهاد کتابخانه‌های عمومی

هراتی در بخش دیگر صحبت‌های خود و در تشریح برنامه‌های هفته ملی کودک در کتابخانه‌های عمومی، گفت: یکی از فعالیت‌های مهم در این هفته، شروع زیباسازی و بازطراحی بخش کودک کتابخانه‌های عمومی توسط خود کتابداران است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های روانشناسی کتاب، تبدیل وضعیت پنج کتابخانه تخصصی مادر و کوک، معرفی و مصاحبه با برترین کتابداران کودک و فعالان کتابخوانی فضای مجازی، برپایی جلسات گفت‌وگو با برگزیدگان کودک دوره‌های مختلف جشنواره کتابخوانی رضوی، بازنشر کلیپ فعالیت‌های بخش کودک و نوجوان نهاد کتابخانه‌های عمومی و انتشار پادکست‌های کتاب کودک شامل قصه‌گویی و کتابخوانی از دیگر برنامه‌های مناسبتی نهاد در هفته ملی کودک است؛ همچنین برگزاری نشست‌هایی با تصویرگران و نویسندگان کتاب‌های کودک و نمایشگاهای کتاب با حضور ناشران فعال حوزه کودک برای هفته ملی کودک برنامه‌ریزی شده است.

عضویت رایگان کودکان 4 سال به بالا در کتابخانه‌های عمومی

هراتی در ادامه آغاز رقابت استانی دومین جشنواره قصه‌گویی کتابداران را از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی به مناسبت هفته ملی کودک خواند و افزود: قصه‌گویی عروسک‌های آقا و خانم کتابدار، نشست تربیتی ویژه مادران، دعوت از مهدکودک‌ها و مدارس برای بازدید از کتابخانه‌های عمومی و عضویت رایگان کودکان چهار سال به بالا از دیگر برنامه‌های مهم نهاد در هفته ملی کودک است.

انتهای پیام
captcha