امت اسلام درباره اختلافات نباید احساسی برخورد کند
کد خبر: 4091762
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
امام جماعت دانشگاه علیگره هند:

امت اسلام درباره اختلافات نباید احساسی برخورد کند

امام جماعت دانشگاه علیگره هندوستان گفت: متاسفانه در امت اسلام شاهد احساسی برخورد کردن پیرامون اختلافات هستیم، اینکه اختلافات را دستخوش خشونت قرار داده و بزرگ جلوه بدهیم بسیار خطرناک است و به عبارتی این همان خواسته استکبار است.

مولانا سیدمحمد تقی، امام جماعت دانشگاه علیگره هند

مولانا سیدمحمد تقی، امام جماعت دانشگاه علیگره هند به مناسبت ولادت خاتم پیامبران حضرت محمد(ص) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، اظهار کرد: وحدت امت اسلام یکی از ضروریات و تأکیدات دین و شریعت است که در قرآن کریم تاکید زیادی بر وحدت و منع از تفرقه شده است.

این فعال فرهنگی منطقه علیگره با اشاره به نقشه و دسیسه دشمنان برای انشقاق درون امت اسلام، افزود: باید نسبت به موضوع وحدت بصیرت داشته باشیم، بزرگ جلوه ندادن اختلافات، تاکید بر امور مشترک از جمله توحید، نبوت، قبله، قرآن، اهل‌بیت(ع)، مسائل مهمی که دشمن نمی‌خواهد حول این مسائل تمرکز و اتحاد داشته باشیم. در برخی موارد ما احساسی می‌شویم و اختلاف کوچک را بزرگ جلوه می‌دهیم، این بسیار خطرناک است. اگر ما بر مشترکات خودمان تاکید نداشته و آن‌ها را همیشه جلوی چشم خودمان قرار ندهیم، تردیدی نیست که بسیار ضرر خواهیم کرد.

سیدمحمد تقی با بیان اینکه نزدیکی و قرابت امت اسلام مسأله و موضوع پیچیده‌ای نیست، اظهار کرد: شرکت در برنامه‌های یکدیگر، دعوت از یکدیگر برای حضور در برنامه‌های مناسبتی و فرهنگی، اگر هم مشکلی پیش بیاید و نسبت به یکدیگر بدبین شوند باید با گفت‌وگو و با نشست‌های مشترک آن را حل کنیم. این‌ها راه‌های بسیار ساده برای رسیدن به وحدت و اتحاد است.

عالم منطقه علیگره ایالت اوتارپرادش هند تصریح کرد: بر هیچ انسان آزاده و با بصیرت پوشیده نیست که اختلاف و تفرقه در هر دین و آیینی آثار بدی به دنبال خواهد داشت، تاثیر بزرگ آن این است که با ملتی متفرق نمی‌توانیم به موفقیت و پیشرفت دست پیدا کنیم. هر ملتی یک قوت و انرژی دارد و یک انرژی را نمی‌توان جا‌های متعددی استفاده کرد. اگر این انرژی را برای اختلاف و تفرقه استفاده کنیم دیگر انرژی‌ای برای پیشرفت باقی نمی‌ماند، لذا عقب می‌مانیم.

امام جماعت دانشگاه علیگره هند، اختلافات میان امت اسلام را نتیجه توطئه دشمنان دانست و گفت: در تاریخ هرجا را نگاه کنیم می‌بینیم که دشمن از اختلاف بین مسلمانان خوشحال می‌شود، علت اصلی آن همین است که آن‌ها نمی‌خواهند امت اسلامی پیشرفت کند و همیشه به دنبال عقب‌ماندگی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی است. دشمن برای امت اسلام توطئه‌های گوناگونی را برنامه‌ریزی می‌کنند و وقتی اختلاف را می‌بینند، احساس می‌کنند توطئه آن‌ها موفق شده است.

مولانا سیدمحمد تقی، بر نقش نخبگان و عالمان دینی تأکید کرد و افزود: نقش عالمان و فرهیختگان دینی در بین ملت‌های مسلمان بسیار حائز اهمیت است، اگر به درستی مسلمانان را نمایندگی و سرپرستی کنند، عامل عزت و عظمت اسلام و مسلمانان شده و شکوفایی آن را در سطح بین‌الملل شاهد خواهیم بود.

لازم به ذکر است، مولانا سیدمحمد تقی بیش از ۴۰ سال است که امامت دانشگاه علیگره را عهده‌دار است.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha