شیوه‌ امر به معروف و نهی از منکر سیره ائمه است
کد خبر: 4099950
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
امام جمعه ایوان:

شیوه‌ امر به معروف و نهی از منکر سیره ائمه است

امام جمعه ایوان گفت: با اشاره به فرمایش ائمه(ع) هیچگاه نمی‌توان با تندی مردم را هدایت کرد چون جاذبه از آن کسی است که با خوش اخلاقی و نرم خویی رفتار کند و اگر با این روش برخورد کنیم جذب حداکثری محقق می‌شود.

علی حیدریحجت‌الاسلام والمسلمین علی حیدری، امام جمعه ایوان، در گفت‌وگو با ایکنا از ایلام اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر جزو مسائل مهم  دین و تکالیف شرعی ماست که در حقیقت برای اصلاح جامعه است بنابراین شیوه و روش مناسب در اجرای آن بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم واجبی را انجام دهیم روش خاص خود را دارد، برای نمونه خداوند روش نماز خواندن و شرایط آن را مطرح کرده، افزود: امر به معروف و نهی از منکر در واقع ارتباطی هدایتی، ارشادی و راهنمایی با دیگران است که شیوه دارد و شیوه آن سیره ائمه است.

امام جمعه ایوان تصریح کرد: ائمه به ما می‌گویند هیچگاه با تندی نمی‌توان هدایت کرد و جاذبه از آن کسی است که با خوش اخلاقی و نرم خویی با مردم برخورد کند. اگر با این روش برخورد کنیم جذب حداکثری محقق خواهد شد.

حیدری ادامه داد: گاهی فقط یک ارتباط و دوستی و یک سلام صمیمانه می‌تواند تأثیر اصلاحی داشته باشد که شهید اندرزگو در این زمینه خاطره جالبی دارد و می‌گوید سلام کردن به جوانانی که در اطراف مسجد بازی می‌کردند موجب جذب آنان به مسجد شد.

وی گفت: در بحث حجاب، هم نمی‌شود گفت چون برخی روسری‌ها را برداشته‌اند نمی‌شود امر به معروف و نهی از منکر کرد، بلکه باید با بسترسازی قبلی، زمینه‌ها را آماده کرد و وقتی مقام معظم رهبری از جهاد تبیین صحبت می‌کنند یعنی تبیین در همه‌ موارد؛ متأسفانه ما در زمینه تبیین حجاب کم کاری کرده‌ایم و باید گفت‌وگو کنیم و برنامه‌های مختلفی از جمله بحث و مناظره و پرسش و پاسخ برای جوامع هدف مختلف موضوع را تبیین کنیم و اگر درست تبیین کنیم، مخاطب هم اقناع خواهد شد.

امام جمعه ایوان با تأکید بر اینکه تبیین و اقناع مرتبه‌ای از امر به معروف و نهی از منکر است، ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر باید همراه با محبت باشد و نمونه آن را یک بانوی محجبه در مترو انجام داده که با استقبال افراد بدحجاب هم روبرو می‌شود چون افراد را تکریم می‌کند، اما اگر این کار با توهین انجام می‌شد هیچگاه به نتیجه نمی‌رسید، بلکه به درگیری هم منجر می‌شد.

حیدری گفت: نباید طوری امر به معروف و نهی از منکر کرد که لج دیگران را درآورد و اگر کسی با آمر به معروف و ناهی از منکر لج کرد، مشخص است روش، روش درست و جذابی نبوده است.

وی با طرح اینکه مقام معظم رهبری هیچگاه مطلب تندی علیه بدحجاب‌ها نفرموده‌اند، گفت: معظم‌له در سفر به بجنورد وقتی می‌شنوند برخی بی‌حجاب‌اند، می‌فرمایند، «این افراد مسائل اعتقادیشان درست است اما ممکن است یک عیب ظاهری داشته باشند، اما خیلی از ما عیبمان پوشیده است.» که این نحوه برخورد و نوع نگاه مؤثر است و اصلاح را تسریع می‌کند.

انتهای پیام
captcha