تکیه بر ظرفیت‌های بومی در تعاملات علمی قرقیزستان و خراسان‌جنوبی
کد خبر: 4102582
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۷

تکیه بر ظرفیت‌های بومی در تعاملات علمی قرقیزستان و خراسان‌جنوبی

در نشست سفیر قرقیزستان در ایران با رؤسا و اساتید دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی بر ایجاد تعاملات مشترک علمی و دانشگاهی دو کشور با تکیه بر ظرفیت‌های خراسان جنوبی تاکید شد.

دیدار سفیر قرقیزستان با رؤسا و اساتید دانشگاه‌های خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، تورداکن سی دیکف، سفیر قرقیزستان در ایران، امشب ۵ آذرماه در دیدار با رؤسا و اساتید دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی با اشاره به مشاهده پتانسیل‌های دانشی این استان، اظهار کرد: اساتید دانشگاهی ظرفیت‌های دانشگاهی این استان را معرفی کرد و در این معرفی؛ کار قلبی و انگیزه و علاقه و اشتیاق توسط نمایندگان دانشگاهی را به چشم دیدیم.

وی با اشاره به دستاوردهای جدید علمی در کشور ایران، افزود: لازم است همه اطلاعات دانشگاهی این استانا به صورت پروپزال در اختیار ما قرار گیرد تا این اطلاعات را به وزارت علوم منتقل کنیم.

سفیر قرقیزستان در ایران بیان کرد: این سفر تجربه خوبی بود و مساحت و تجهیزات دانشگاهی خراسان جنوبی من را تحت تاثیر قرار داد؛ امروز انگیزه‌های بسیار جدی در مدیریت و پرسنل دانشگاه برای انتقال علم و دانش به دانشجویان مشاهده کردم.

وی با بیان اینکه از تلاش‌های استاندار و معاون اقتصادی برای حمایت از دانشگاه‌ها و ارائه تجهیزات دانشگاهی و  انگیزه جدی مدیریت این دانشگاه قدردانی می‌کنیم، افزود: مطمئن هستم دانشگاه‌ها و سیستم دانشجویی تجربه بسیار زیادی از فعالیت‌های علمی خراسان جنوبی به دست خواهند آورد و این سفر مبدا همکاری‌های خوبی خواهد بود تا به صورت مشترک دانشجو تربیت کنیم.

سفیر قرقیزستان با اشاره به همکاری واقعی بین تولید و دانشگاه در این استان، بیان کرد: با استاندار به توافق رسیدم داریم همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری را افزایش دهیم؛ همچنین در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و توریستی با حمایت علمی، کارها ادامه خواهد یافت.

احمد لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند نیز گفت: در حال حاضر در استان ۴۲ هزار دانشجو و هزار و ۳۸ عضو هیات علمی در رشته‌های مختلف اعم از علوم پایه، فنی و مهندسی، ادبیات، هنر، پزشکی و کشاورزی مشغول تحصیل، تدریس، آموزش و پژوهش هستند.

وی بیان کرد: دانشگاه بیرجند با ۱۷ کشور دنیا تعامل علمی دارد و تاکنون ۲۱ قرارداد پژوهشی با کشورهای مختلف منعقد کرده و  ۲۰ پایان نامه مشترک داشته است.

رئیس دانشگاه بیرجند افزود: دانشگاه‌های خراسان جنوبی و از جمله دانشگاه بیرجند می‌کوشند به عنوان مرکز دیپلماسی علمی، آموزشی و پژوهشی نه تنها در ایران که در سطح جهان ایفای نقش کنند.

لامعی بیان کرد: خراسان جنوبی را با توجه به جمعیت آن می‌توان به دانشگاهی‌ترین شهر ایران نامید، این استان دارای قدمت پنج هزار ساله در عرصه علم، اندیشه و تاریخ است و اندیشمندانی که در این استان پرورش یافته‌اند نامشان نه تنها در ایران که در جهان خوش می‌درخشد.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ هزار و ۳۰۰ دانشجو و ۳۵۲ عضو هیات علمی در این دانشگاه مشغول تحصیل، آموزش و پژوهش هستند، تصریح کرد: دانشگاه بیرجند قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشگاه استان خراسان جنوبی است که قدمت آن به ۴۵ سال قبل برمی‌گردد.

لامعی افزود: همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه سه هزار و ۳۵۱ نفر است و در دانشگاه‌های استان ۷۵۵ دانشجوی بین‌الملل وجود دارد که ۵۸۰ نفر از آنها در دانشگاه بیرجند حضور دارند و مانند دیگر دانشجویان از تمامی خدمات رفاهی، آموزشی و پژوهشی بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه در دانشگاه بیرجند ۳۵۲ عضو هیات علمی داریم ۴۰ نفر استاد تمام، ۱۴۵ نفر دانشیار و مابقی استادیار هستند، بیان کرد: برگزاری همایش‌های بین المللی ۲۱ نشریه علمی و آزمایشگاه مرکزی و کتابخانه با ۱۵۰ هزار جلد کتاب و هزار نسخه خطی از جمله فعالیت‌های این دانشگاه است.

سعیدرضا احمدی‌زاده، مسئول بنیاد نخبگان خراسان جنوبی نیز گفت: این بنیاد در سال ۸۸ تاسیس شد و اکنون ۳۸۲ نخبه تحت پوشش این بنیاد هستند.

وی با تاکید بر اثرگذاری نخبگان، افزود: ۲۰ نفر از نخبگان استانی، در سطح بین المللی فعالیت‌های اقتصادی و محصولات خوبی صادر می‌کنند و امیدواریم این سفر موجبات همکاری بیشتر و جذب سرمایه گذار برای پروژه‌های طرفین، همکاری‌های صادراتی و همچنین ارتقای مهندسی محصولات در قالب حمایت‌های معاونت فنی ریاست جمهوری را فراهم آورد و اکنون نخبگان آماده همکاری با کشور قرقیزستان هستند.

سید محمد موسوی میرزایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: این دانشگاه با قدمت ۳۷ ساله دارای شش دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و فوریت‌های اورژانس است.

وی با بیان اینکه این دانشگاه دارای ۴۰۴۶ دانشجو و ۳۲۲ عضو هیات علمی است که ۲۴ نفر استاد و ۵۰ نفر دانشیار و مابقی استادیار و مربی هستند، افزود: این مجموعه دارای ۶۵ کد رشته بوده و اکنون ۱۱۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه در حال تحصیل هستند.

موسوی میرزائی با اشاره به فعالیت ۱۵ مرکز بیمارستانی، ادامه داد: از این تعداد، چهار بیمارستان آموزشی است که در زمینه‌های مختلف در حال ارائه خدمات هستند؛ همچنین دانشگاه در زمینه تربیت رشته‌های تخصصی پزشکی دارای ۹ رشته شامل مغز و اعصاب، جراحی مغز و اعصاب، قلب و عروق، اطفال، بیهوشی  و پزشک خانواده است.

وی با بیان اینکه در زمینه تحقیقات علوم پزشکی این دانشگاه رتبه ۶۷ را داشته و دارای  ۴۷۷ مقاله ISI و  پنج مرکز تحقیقاتی در رشته‌های مختلف بوده که آمادگی دارد در زمینه علمی، پژوهشی و درمانی به صورت بین الملل به ویژه با کشور قرقیزستان همکاری داشته باشد.

تورداکن سی دیکف، سفیر قرقیزستان در ایران امروز شنبه ۵ آذر وارد خراسان جنوبی شد. حضور در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، بازدید از کارخانه کویر تایر و کارخانه تولید کاشی و سرامیک در شهرک صنعتی بیرجند نیز از دیگر  برنامه‌های این سفر یک روزه بود.

 

انتهای پیام
captcha