مدیریت بحران شاخص‌ترین ویژگی حضرت زینب(س) است
کد خبر: 4103776
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶

مدیریت بحران شاخص‌ترین ویژگی حضرت زینب(س) است

عضو هیئت‌ علمی جامعةالمصطفی با بیان اینکه حضرت زینب(س) با جمله «ما رایت الا جمیلا»، کربلا را در سه کلمه تحلیل کرده است، گفت: مدیریت بحران را می‌توان شاخص‌ترین ویژگی حضرت نامید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته  9 آذرماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت زینب کبری(س)، با بیان این که در رابطه‌ با این شخصیت بزرگوار کتاب‌های بسیاری نگاشته شده که کتاب «خصائص الزینبیة» اثر آیت‌الله سید نورالدین جزایری و کتاب «زینب قهرمان کربلا» اثر دکتر عایشه بنت شاطی اندیشمند مصری از برجسته‌ترین آنها است، گفت: این کتاب حدود ۴۰ ویژگی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها را موردبحث قرار داده است.

وی با بیان این که بیشترین شخصیت حضرت زینب(س) در کربلا تجلی‌یافته است، ادامه داد: چهار جمله «اللهم تقبل منا هذا القربان»، «ما رایت الا جمیلا»، «فَکِد کَیْدک وَاسْعَ سَعْیک و ناصِبْ جُهْدَک فوالله لا تمحُو ذکرنا»، «إِنِّی لاَسْتَصْغِرُ قَدْرَکَ»؛ تابلویی از کلیدی‌ترین جملات حضرت زینب(س) و نشان‌دهنده، اوج شجاعت، عظمت، صبر و مقام والای ایشان است.

رفیعی افزود: این که حضرت زینب(س) با این که در یک روز داغ ۶ برادر، ۲ فرزند، ۵ برادرزاده و ۵ نفر از بستگان نزدیک را می‌بیند و در گودی قتلگاه می‌فرمایند؛ «اللهم تقبل منا هذا القربان» این مهم اهتمام حضرت در اوج بلا و مصیبت به قبولی اعمال و خشنودی ذات اقدس الهی را نشان می‌دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که کثرت عمل ارزشی ندارد و آنچه مهم است قبولی عمل است، ابراز کرد: انسان تا می‌تواند باید در مسیر قبولی اعمال گام بردارد؛ امام صادق(ع) می‌فرمایند: اگر انسان بداند چه اندازه از اعمالش نزد خداوند متعال مردود می‌شود، ناامید خواهد شد.

رفیعی با اشاره به این که زینب کبری(س) با جمله «ما رایت الا جمیلا»، کربلا را در سه کلمه تحلیل کرده است، یادآور شد: حوادث، اتفاقات، مرگ‌ومیر و بیماری‌ها جزء فراز و نشیب‌های زندگی است؛ «ما رایت الا جمیلا» یعنی ما عبد خدایی هستیم که حادثه را مقدر می‌کند.

عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی اخلاص، فداکاری، التماس برای شهادت، جان‌فشانی، خطبه‌های الهی و رجزهای نورانی را اوج تجلی زیبایی صحنه کربلا توصیف کرد و گفت: حوادث را نباید زشت تحلیل کرد، این دنیا، دار بلاست و رویدادهایی که خارج از اختیار انسان است، حتماً مصلحتی در آن است.

وی جمله «فَکِد کَیْدک وَاسْعَ سَعْیک و ناصِبْ جُهْدَک فوالله لا تمحُو ذکرنا»، را شجاعانه‌ترین سخن زینب کبری(س) در دربار یزید توصیف کرد و ابراز داشت: حضرت زینب کبری(س) تابلو شجاعت و عدم کوتاهی در مقابل دشمن است؛ جمله «إِنِّی لاَسْتَصْغِرُ قَدْرَکَ» و اشاره به کوچکی یزید در کاخ دمشق، نشان‌دهنده بزرگی و عظمت خداوند در نگاه عقیله بنی‌هاشم است.

رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود به صفات بارز زینب کبری(س) اشاره کرد، یادآور شد: مدیریت بحران را می‌توان شاخص‌ترین ویژگی حضرت نامید؛ حضرت زینب(س) شریکةالشهدا، صدیقه الصغری، خردمندی مدیر و مدبر، شجاعت، فصاحت و بلاغت، عقلانیت، خدامحوری، رضا به رضای الهی، صبر، استقامت و بردباری بر مصائب، صبار شکور از شاخص‌ترین ویژگی‌های زینب کبری(س) است.

وی ضمن اشاره به مسئله حجاب و اوضاع اجتماعی کشور، یادآور شد: اولین سخن زینب کبری(س) در حضور یزید، تأکید بر مسئله حجاب است، زینب(س) در اولین سخن به یزید نهیب می‌زنند؛ آيا اين عدالت است كه زنان و كنيزان تو پشت پرده‌ها باشند و زنان و دختران خاندان رسول‌الله با اين وضع نامطلوب در حضور مردان نامحرم در جايگاه اسيران؟!

سخنران حرم بانوی کرامت با تأکید بر این که حجاب ارزشی متعالی برای صیانت از گوهر وجودی زن در مقابل نگاه‌های ناپاک است، یادآور شد: پوشش مناسب بانوان و رعایت ارزش‌ها نشان‌دهنده شخصیت فرد است؛ حجاب تکریم حضرت زهرا(س) و توجه به دین و اهمیت به ارزش‌های الهی است.

انتهای پیام
captcha