یک هیئت مذهبی کار 10 سازمان را انجام می‌دهد
کد خبر: 4105127
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
حجت‌الاسلام علی سرلک:

یک هیئت مذهبی کار 10 سازمان را انجام می‌دهد

یک کارشناس مذهبی به رخوت، سردرگمی، اشتباه در هزینه و ... در سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: سازماندهی این مراکز برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی نیست و بازمانده نگاه سرمایه سالاری هستند اما هیئت‌ منشأ جوشش همدلی است و بدون ادعا و بروکراسی اداری و ... کار 10 سازمان را انجام می‌دهد.

شاخصه‌های هیئت و هیئتی تراز

به گزارش خبرنگار ایکنا، اولین وبینار از مجموعه وبینارهای تخصصی ایام فاطمیه با عنوان «خانه مادری» از سوی سازمان هیئت و تشکل‌های دینی کشور به صورت برخط برگزار شد.  

حجت‌الاسلام علی سرلک، کارشناس دینی در این وبینار که با موضوع «هیئت و همدلی» برگزار شد، ابتدا به تشریح مفهوم هیئت و هیئت تراز پرداخت و گفت: هیئت جمعی از مؤمنین و مؤمنات در قالب جلسات و فعالیت‌های پیرامونی حول محور تولی به اولیای حق و برای تحقق این دعا است که: «أللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیای مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ مَماتی مَماتَ محمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ». پس جمعی از مؤمنین و مؤمنات قالبی از جلسات را شکل می‌دهند و محور جلسه تولی به اولیای حق و آرزوی بزرگ آنها مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ مَماتی مَماتَ محمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ است.

وی در ادامه به تشریح مفاهیم مطرح در این تعریف پرداخت و گفت: منظور از اجتماع هر گروهی است که تعداد آن از دو نفر آغاز می‌شود و به همین دلیل هیئت‌های خانگی که می‌تواند از مادر و فرزند و زن و شوهر تشکیل شود نیز مصداق هیئت هستند. هیئت می‌تواند جنبه محلی، شهری، ملی و بین‌الملی داشته باشند. همچنین می‌تواند جنبه حقیقی و واقعی با حضور افراد به صورت فیزیکی داشته باشد و یا هیئت مجازی و جلساتی باشد که در فضای مجازی شکل می‌گیرد.

نشست‌هایی با روح قیام

این کارشناس دینی با تأکید بر اینکه منظور از جلسات، مجموعه‌ای نیستند که صرفاً دور هم می‌نشینند، مسئولیت‌گریز هستند و مثل دراویش، نسبتی با اجتماع ندارند، بلکه این جلسات نشست‌هایی است که روحش قیام است، گفت: هیئت کانون جهاد و نوعی مسئولیت‌پذیری تمام عیار است و رو به مسائل، مشکلات، اولویت‌ها و ... دارد.

وی ادامه داد: کلمه سومی که در تعریف به کار بردیم این است که آنها حول محور تولی به اولیای الهی جمع می‌شوند. تولی یعنی جنس دوست داشتنی که خود را در صف افرادی قرار می‌دهیم که اولیای الهی و دوستان اولیای الهی را دوست و دشمنان آنها را دشمن می‌دانند. در متن هیئت هم تبری از دشمنان است و هم تبری و فاصله گرفتن از رویه‌های غلط؛ به همین دلیل هیئت فرصت بزرگی برای بازسازی، نوسازی و زدودن انحراف‌ها و تحریف‌هاست.

حجت‌الاسلام سرلک تصریح کرد: جان مایه هیئت پویا بودن و فهم روشن از مسائل داشتن است. واژه دیگر تعریف، واژه اولیای حق است. اولیای حق یعنی کسانی که حق طلب و حقیقت خواه هستند. اولیای الهی حق را سرپرستی می‌کنند و ذره‌ای باطل به ساحت کبریایی آنها راه ندارد.

دوستداران حق

وی اضافه کرد: دومین معنی اولیا به معنای دوستداران حق است. تعریفی که امیرالمؤمنین علی(ع) از دوست می‌کنند این است که دوست دوستم، دوست من است. در مضامین دینی و شیعی ما با تمام وجود اولیای حق را جان نثاری می‌کنیم اما کسانی که از آنها تبعیت می‌کنند و در مسیر اولیا هستند را هم دوست داریم. یعنی نه تنها امیرمؤمنان علی(ع) و حضرت فاطمه(س) بلکه تمام کسانی که در تولی اولیای خدا فکر، وقت، جان، مال و ... خود را فدا می‌کنند نیز دوست داریم.

سرلک در ادامه مثالی از عشق و علاقه به کسانی که دوست اولیای الهی بودند مطرح کرد و گفت: اصحاب سیدالشهدا چه کسانی هستند؟ کسانی که جانشان را برای حضرت فدا کردند. این افراد به حدی عزیز هستند که حتی امام زمان(عج) قربان صدقه افرادی که حول سیدالشهدا آمدند می‌رود. از افرادی که گرد امام حسین(ع) جمع شدند ما بیشتر حر را می‌شناسیم اما افراد دیگری هم بودند که تا قبل از جنگ در سپاه دشمن بودند اما به امام حسین(ع) پیوستند.

بخش آخر تعریف هیئت آرزو برای تحقق تمنای این دعای عرشی «أللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیای مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ مَماتی مَماتَ محمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» بود که سرلک در خصوص آن گفت: در این دعا از خدا می‌خواهیم زندگی ما را شبیه زندگی محمد و آل محمد قرار دهد. ما در هیئت آمده‌ایم که در چنین کانون محوری قرار گیرم. در بحث همدلی اگر کسی چنین زلالیتی پیدا کرده که عضو هیئت شود، قلب او به شرح صدری رسیده که در مقابلش دوست و دشمن از همدلی او بهره‌مند هستند. انسان موحدی که از ظرفیت هیئت بهره‌مند و سرشار می‌شود کاری جز همدلی ندارد و مبنای زندگیش می‌شود پیامبر خدا که غصه همه مردم را می‎‌خوردند و با مؤمنان رئوف و رحیم بودند و اگر افرادی ایشان را آزار می‌دادند هم از سر توحید با آنها ارتباط برقرار می‌کردند. 

وی در ادامه گفت: همدلی یعنی سپر بلا شدن. برای هیئتی سینه زن امام حسین(ع)، همدلی یک زندگی و مرام است. همدلی طبیعی‌ترین اتفاقی است که هیئتی می‌تواند رقم بزند. درست است که ساماندهی مبارزه با داعش توسط سپاه قدس و شهید سلیمانی انجام شد اما کسانی که به سوریه رفتند همه بچه هیئتی بودند. همدلی با مردم به این معنا که هیئتی برود و جان خودش را فدا کند تا این مرز و میهن مورد تعرض انسان نماهای وحشی قرار نگیرد. چنین فردی است که می‌گوید بگذار پشت سر من بگویند برای پول رفته و حتی بدگویی کنند، او برای مردم جانش را می‌دهد.

سرلک به خدمات هیئتی‌ها در سیل و زلزله خوزستان، لرستان و ... نیز اشاره کرد و گفت: آنهایی که برای کمک به مردم آسیب دیده رفتند، سینه‌زنان امام حسین(ع) و گریه‌کنان حضرت زهرا(س) بودند. در کرونا هم دیدید که وقتی حتی پدر از ترس به فرزند بیمارش نزدیک نمی‌شد، هیئتی‌ها و طلبه‌ها لباس می‌پوشیدند، جلو می‌رفتند و کار می‌کردند.

یک هیئت کار 10 سازمان را انجام می‌دهد

وی در ادامه به رخوت، سردرگمی، اشتباه در هزینه و ... سازمان‌های متولی امور اشاره کرد و گفت: چون سازماندهی این سازمان‌ها برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی نیست و بازمانده نگاه سرمایه سالاری است، دچار رخوت و سردرگمی شده‌اند اما هیئت‌های ما منشأ جوشش همدلی هستند؛ البته هیئتی که هیئت تراز باشد و بتواند در جایگاه خود بایستد.

حجت‌الاسلام سرلک تصریح کرد: چون این سازمان‌ها سر جای خود نیستند، می‌بینید یک هیئت بدون ادعا و بروکراسی اداری و ...  کار 10 سازمان را انجام می‌دهد به همین دلیل رهبری حکیم مسئله آتش به اختیار را مطرح می‌کنند. البته آتش به اختیار با کارهای تمیز و درست و حسابی.

وی ادامه داد: یک هیئتی برای اینکه بتواند در میدان جامعه وظیفه خود را درست انجام دهد اهل اشک، توسل و گریه است و از این مرکز قدسی و رابطه عمیق و قلبی با خدا و ارتباط فکری و روشن با معارف، به این مسئله می‌رسد که در جامعه چه رفتاری باید انجام دهد.  

رابطه هیئتی، تفکر و همدلی

سرلک با تأکید بر اینکه همدلی برای رفع نیاز فرد و مشکل دم دستی فعلی نیست، بلکه قرار است انسان را به جای دیگری وصل کند، گفت: هیئتی تراز اهل تفکر است و همدلی او با یک ایده بزرگ او را به این نقطه رسانده است. سایر مردم نیز وقتی خوبی صادقانه و زلال ببینند حتماً در برابر آن کرنش خواهند کرد. به همین دلیل آدم‌های جدید به هیئت‌ها می‌پیوندند نه به خاطر جاذبه‌های حاشیه‌ای بلکه به خاطر تفکری که در هیئت‌هاست.

هیئت‌ها را نباید خرج مسائل جناحی و انتخابات کرد

وی نسبت به روی آوردن هیئت‌ها به رفتارهایی که هیئتی نیست و خواسته هیئت نیست هشدار داد و گفت: آفتی که برخی از هیئت‌ها دچار آن می‌شوند این است که به نوعی از همدلی‌ها می‌پردازند و به رفتارهای اجتماعی روی می‌آورند که خواسته هیئت نیست. هیئت‌ها را نباید خرج مسائل جناحی و انتخابات کرد. کار کردن برای افراد مبتلا به کرونا و آسیب دیده از سیل و زلزله با خط اصلی هیئت سازگار است و نباید این خط را فراموش کرد.

حجت‌الاسلام سرلک افزود: برخی از هیئت‌ها این اشتباه را کرده‌اند و در برخی رخدادها و حوادث دست پاچه وارد میدان شده و فکر کرده‌اند همه کارهای خوب را باید آنها انجام دهند؛ خیر یک هیئت باید همیشه هیئت باشد و نام اهل بیت(ع) در آن اصلیت داشته باشد و در جامعه هم از حاشیه‌هایی که برخی ایجاد می‌کنند پرهیز کند. همدلی اقتضا می‌کند رفتار هیئت در میدانی که نیاز به او وجود دارد با حفظ هویت هیئتی انجام شود و نکند غفلت کنیم از وظایف اصلی خودمان و فکر کنیم سینه بزنیم و بی‌توجه به مسائل جامعه باشیم.

وی این مسئله را نیز متذکر شد که همدلی هیئت‌‌ها فقط در حوادث ناگوار و مشکلات نباید باشد بلکه در موفقیت‌ها نیز هیئت‌‌ها باید با مردم همدلی کنند. مثلاً اگر کسی موفقیت ورزشی داشت با هم همدلی کنند.

در پایان این وبینار سرلک در پاسخ به این سؤال که چگونه جوانانی که نسبت به همه چیز معترض هستند را به هیئت‌ها جذب کنیم؟ گفت: تنها راه این است که آنها را وسط میدان بیاوریم و هیئت را تجربه کنند. برای این مهم می‌توان از ظرفیت اردوهای تفریحی، علمی و ... استفاده کرد.

مسئولیت اصلی در برابر خانواده

وی به هیئتی‌ها توصیه اکید کرد که مسئولیت اصلی آنها در قبال خانواده خودشان است و افزود: خانواده‌‌ها باید احساس کنند هیئت جایی است که ما را نسبت به خانواده علاقه‌مندتر می‌کند. همدلی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که ما در کنار خانواده، به دنبال کارهای اعضای خانواده و کمک به آنها باشیم و حتی اگر خط فکری اعضای خانواده با ما متفاوت باشد هم باید تلاش کنیم همدلی در خانواده ایجاد و رابطه محبت‌آمیز و قوی وجود داشته باشد.  

انتهای پیام
captcha