نگاهی به جزئیات فینال نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4105550
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰

نگاهی به جزئیات فینال نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن

رقابت‌های فینال بخش نغمات دینی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از 19 آذرماه آغاز می‌شود و به مدت پنج روز در قزوین ادامه خواهد یافت. در این بخش 57 نفر و 30 گروه مدیحه‌سرایی در دو گروه بانوان و آقایان حضور خواهند داشت.

نگاهی به تمام جزئیات فینال نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، از فردا، شنبه 19 آذرماه، 57 دعاخوان و مؤذن و 30 گروه مدیحه‌سرایی در مرحله فینال چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش نغمات دینی به میزبانی استان قزوین به رقابت با یکدیگر می‌پردازند تا پس از پنج روز رقابت برترین مؤذنین، دعاخوانان و گروه‌های تواشیح کشور در سال 1401 معرفی شود.

مرحله نهایی یا فینال چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از فردا با برگزاری رقابت‌ها در بخش نغمات دینی آغاز می‌شود و این رویداد در همین بخش تا روزهای پایانی هفته پیش رو ادامه خواهد داشت.

مسابقات سراسری قرآن کریم امسال برای اولین بار در سه بخش که در فاصله زمانی و مکانی مجزا برگزار می‌شود طراحی شده و بر همین اساس اولین بخشی که مرحله فینال آن برگزار می‌شود بخش نغمات دینی خواهد بود. فینال دو بخش دیگر شامل بخش آوایی و معارفی نیز طی بازه زمانی دی و بهمن به میزبانی استان‌های خوزستان و قم برگزار می‌شود.

اما بخش نغمات دینی که جذابیت‌های خاص خود را دارد و در صورت برنامه‌ریزی مناسب از سوی استان میزبان می‌تواند جمعیت قابل توجهی را به سالن محل برگزاری مسابقات نیز بکشاند، در دو گروه بانوان و آقایان و در سه رشته دعاخوانی، اذان و مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم برگزار می‌شود. در این بین رشته اذان صرفاً در بخش آقایان اجرا خواهد شد. همچنین رشته مدیحه‌سرایی بانوان نیز امسال برای اولین بار طی چند سال اخیر به مسابقات افزوده شده است.

بر اساس برنامه اعلام شده از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مرحله نهایی این بخش از مسابقات از صبح 19 آذرماه در سالن شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان قزوین و در بخش بانوان آغاز می‌شود و طی روزهای شنبه و یکشنبه 19 و 20 آذرماه در گروه بانوان ادامه خواهد یافت.

افتتاحیه این مسابقات در نوبت صبح برگزار می‌شود و از بعدازظهر نیز رقابت‌ها در رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم آغاز خواهد شد، بر همین اساس این مرحله از مسابقات با اجرای گروه مدیحه‌سرایی تسنیم استان البرز آغاز می‌شود و رقابت‌های این رشته با اجرای 10 گروه دیگر در روز 19 آذرماه پایان می‌یابد.

در صبح روز یکشنبه نیز رقابت‌های رشته دعاخوانی برگزار می‌شود و در نوبت بعدازظهر نیز اختتامیه بخش بانوان و افتتاحیه بخش آقایان را شاهد خواهیم بود. رقابت‌های آقایان نیز تا روز 23 آذرماه ادامه خواهد یافت.

در این مرحله از مسابقات در رشته دعاخوانی بانوان ۱۷ نفر، در رشته دعاخوانی آقایان ۲۱ نفر، در رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن بانوان ۱۱ گروه، در رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم آقایان ۱۹ گروه و در رشته اذان که ویژه آقایان است نیز ۱۹ نفر به مرحله نهایی مسابقات سراسری راه یافته‌اند.

از جمله نکات قابل توجه در این بخش از مسابقات می‌توان به بدون نماینده بودن استان میزبان اشاره کرد. استان قزوین به عنوان میزبان این مرحله از مسابقات در هیچ کدام از رشته‌های دعاخوانی، اذان و مدیحه‌سرایی در دو گروه بانوان و آقایان نماینده‌ای نداشته است؛ اما مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در یک اقدام قابل توجه و با توجه به نزدیکی نمرات کسب شده، یک سهمیه در رشته مدیحه‌سرایی آقایان را به استان میزبان اختصاص داده است تا به این ترتیب گروه عترت النبی قزوین شانس رقابت با گروه‌های برتر کشور را پیدا کند و استان قزوین نیز بدون نماینده نماند.

اسامی داوران این دوره از مسابقات نیز هفته گذشته از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد. در فهرست هیئت داوران در دو گروه بانوان و آقایان شاهد قرار گرفتن چهره‌های جوان در کنار اساتید پیشکسوت هستیم. رئیس هیئت داوران در بخش بانوان را فرخنده کریم‌زاده بر عهده دارد و این وظیفه در بخش آقایان را غلامرضا شاه‌میوه عهده‌دار شده است. همچنین هادی آرزم از اساتید شناخته شده موسیقی آئینی و مذهبی نیز به عنوان ناظر عالی مسابقات معرفی شده است.

پوستر این بخش از مسابقات سراسری قرآن کریم نیز 13 آذرماه با حضور نماینده مقام معظم رهبری در استان قزوین رونمایی شد تا به فاصله یک هفته به شروع این مسابقات همه اقدامات برای برگزاری مهم‌ترین رویداد نغماتی کشور فراهم شده باشد.

انتهای پیام
captcha