آیین سنتی شب یلدا در بیش از 150 اقامتگاه بوم‌گردی گیلان برگزار می‌شود
کد خبر: 4108598
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۹

آیین سنتی شب یلدا در بیش از 150 اقامتگاه بوم‌گردی گیلان برگزار می‌شود

استاندار گیلان با بیان اینکه شب یلدا نماد نشاط اجتماعی مردم ایران و نیز چله شو سنبل عشق و احترام گیلانیان حول محور خانواده است، گفت: آیین سنتی شب یلدا(چله شو) در بیش از 150 اقامتگاه‌های بوم‌گردی، سنتی و تأسیسات گردشگری استان گیلان برگزار می‌شود.

آیین شب یلدا

به گزارش ایکنا از گیلان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری، اسدالله عباسی عصر امروز، 29 آذرماه در حاشیه آیین رونمایی از جشن شب یلدا (چله شو) گیلان با حضور معاون پارلمانی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مسئولان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به مناسبت پاسداشت ثبت جهانی شب یلدا به عنوان میراث ناملموس چند ملیتی ایران و افغانستان در فهرست آثار یونسکو، آیین سنتی چله شو در بیش از 150 اقامتگاه‌های بوم‌گردی، سنتی و تأسیسات گردشگری استان گیلان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دوست داریم لبخند و رضایت مردم را شاهد باشیم و افزایش نشاط اجتماعی در جامعه مشهود باشد، افزود: مردم در کنار ایام عید باستانی نوروز، در شب یلدا با صله رحم، دید و بازدید از بزرگان خانواده و به‌جا آوردن آداب و رسوم گذشتگان شور و نشاط خود را حول محور خانواده و عشق و احترام به هم، به نمایش می‌گذارند.

استاندار گیلان با بیان اینکه پاسداشت شب یلدا به عنوان میراث ناملموس چندملیتی و انتقال آداب و رسوم آن به نسل حال و آینده ارزشمند است، گفت: شب یلدا نماد نشاط اجتماعی مردم ایران و نیز چله شو سنبل عشق و احترام گیلانیان حول محور خانواده است.

وی تصریح کرد: گیلان مهد فرهنگ و هنر است و در تلاشیم در حوزه‌های مختلف و در مناطق و شهرستان‌های استان، چله شو به عنوان آئینی ارزشمند نسل به نسل به خوبی منتقل شود. امیدواریم یک دقیقه طولانی‌تر بودن شب یلدا، بهانه‌ای برای خلق خاطرات ماندگار و خوب در ایران اسلامی و گیلان عزیز برای مردم باشد.

انتهای پیام
captcha