پیگیری از سازمان امور مالیاتی برای بخشودگی مؤسسات قرآنی تا 1400 + صوت
کد خبر: 4115592
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹
انجم‌‌شعاع خبر داد:

پیگیری از سازمان امور مالیاتی برای بخشودگی مؤسسات قرآنی تا 1400 + صوت

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌‌های قرآن و عترت گفت: پس از مذاکرات با سازمان امور مالیاتی، این سازمان مکلف شده تا نسبت به اعمال معافیت با نرخ صفر برای مؤسساتی که از سال 1390 تا سال 1399 فعالیت قرآنی داشتند، اقدام کند.

محمد انجم شعاع

در پی انتشار خبری با عنوان «بخشودگی مالیات مؤسسات قرآنی فاقد اظهارنامه از سال ۹۰ تا 99» درصدد دریافت جزئیات بیشتری برآمدیم. طی این سال‌ها مهم‌‌ترین دغدغه مؤسسات قرآنی، تنظيم دفاتر قانونی مالی و تهیه اظهارنامه‌های مالياتی بوده است، چرا که قبل از درخواست معافيت مالياتی، باید دفاتر قانونی تنظيم شود، موضوعی که تعدادی از مدیران قرآنی با دلایلی چون نداشتن گردش مالی زیاد، به آن توجه نکرده و آن را رها کردند و اغلب مدیران مؤسسات قرآنی از این نگاه بنگاه تجاری به مؤسسات قرآنی گلایه‌مند بودند. در ادامه پاسخ‌های محمد انجم‌‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌‌های قرآن و عترت به پرسش‌های خبرنگار ایکنا را می‌خوانید؛


بیشتر بخوانید:


ایکنا ـ لطفا بفرمایید با وجود قانون معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی، چرا مؤسسات همچنان با مقوله مالیات و ادارات مالیات مواجهه داشتند و در راستای پایان این دغدغه چه پیگیری‌هایی انجام شد؟

یکی از فعالیت‌هایی که مؤسسات هرساله ملزم به انجام آن هستند، تنظیم دفاتر مالی یا اصطلاحاً دفاتر پلمب‌شده‌‌ای است که هر ساله باید تهیه شود و مستند با آن اظهارنامه مالیاتی ارائه شود اما متأسفانه به دلیل عدم توجیه مؤسسات در زمینه امور مالیاتی یا مشکلات مالی مؤسسات برای استخدام نیروی انسانی به منظور انجام این امور، تنظیم این دفاتر سال‌‌ها از سوی برخی از مؤسسات انجام نشده است. تقریباً بیش از 70 درصد از مؤسسات قرآنی در سنوات گذشته این دفاتر را تنظیم نکردند که این موضوع دغدغه جدی برای مؤسسات ایجاد کرده است.

چنانچه در سال گذشته مذاکراتی با سازمان امور مالیاتی داشتیم و در اردیبهشت‌‌ماه امسال نیز نتیجه آن از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام و به عنوان راهکار درون‌سازمانی نسبت به سنوات گذشته اعلام شد «با توجه به اینکه مؤسسات قرآنی از معافیت مالیاتی استفاده می‌‌کنند، مأموران سازمان نسبت به سنوات گذشته نگاه اغماض‌‌آمیزی خواهند داشت».

بدون تردید لازمه این نگاه تسهیل‌‌گرانه و امیدبخش سازمان امور مالیاتی، ابلاغ به استان‌‌ها برای حل قانونمند دغدغه مؤسسات قرآنی بود تا از رفتارهای سلیقه‌‌ای پرهیز شود یا موضوع نیز تبدیل به قانون ‌‌شود که الحمدلله این خبر خوب دولت به بخش قرآنی ـ مردمی است که در اعتبارات سال 1402 در بند حاء جداول پیوست، سازمان امور مالیاتی کشور را مکلف کرده است تا نسبت به اعمال معافیت با نرخ صفر برای مؤسساتی که از سال 1390 تا سال 1399 فعالیت قرآنی داشتند، ـ در صورت نداشتن دفاتر امور مالیاتی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی ـ بخشودگی مالیاتی قرار دهد.

مؤسسات قرآنی در صورت تصویب این لایحه (پیش‌‌بینی ما این است که این لایحه به جهت اینکه از سوی دولت ارائه شده است، تصویب شود و به صورت طرح و الحاق از سوی نمایندگان مجلس نیست، بنابراین امید به تصویب آن زیاد است)، باید در اقدامی سریع در بهمن و اسفندماه نسبت به تهیه دفاتر امور مالیاتی سال 1401 اقدام کنند.

بنابراین گذشته را بر مبنای این لایحه عمل می‌‌کنیم تا دغدغه مؤسسات در این بخش مرتفع شود و از این پس با توجه به مصوبه نرخ صفر امور مالیات مؤسسات قرآنی در سنوات گذشته، عمل می‌‌کنیم.

کد

ایکنا ـ در زمینه عدم تنظیم تهیه دفاتر امور مالیاتی چه اندازه می‌‌توان امید داشت؟

تلاش ما همچنان برای معافیت از تنظیم دفاتر امور مالیاتی ادامه دارد، فعلاً گذشته‌‌ای که دغدغه مؤسسات بوده است با این موضوع رفع می‌‌شود البته از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار داریم ضمن تصویب این بند، سال پایانی مندرج در لایحه را از سال 1399 به سال 1400 اصلاح کنند تا یک سال خلأ نیز مرتفع شود.

ایکنا ـ در زمینه اصلاح سال به 1400 چه اقداماتی انجام شده است؟

اتحادیه کشوری طی مکاتبات عدیده با نمایندگان مجلس این موضوع را خواستار شده‌اند و تمام مدیران استانی نیز با نمایندگان استانی مکاتباتی انجام داده‌‌اند تا این امر نیز تصویب و محقق شود.

ایکنا ـ آیا قانون معافیت مالیاتی مؤسسات قرآنی طی این سال‌ها در برخی از استان‌ها و از سوی برخی از ادارات مالیات به صورت سلیقه‌‌ای عمل می‌‌شد؟

مشکل مالیاتی مؤسسات براساس اصل قانون مالیاتی مؤسسات با نرخ صفر در سنوات گذشته، الحاق به بند لام ماده ۱۳۹ حل شده بود که در این رابطه مشکلی از لحاظ انجام این قانون تا این لحظه نداشتیم. البته در حوزه هزینه‌‌های تکلیفی و مالیات‌های تکلیفی، قانون کلی است و پرداخت مالیات به هزینه‌‌های تکلیفی تعلق می‌‌گرفته که موضوعی خارج از معافیت‌‌های جاری سازمان امور مالیاتی درباره مؤسسات قرآنی است.

ایکنا ـ مراد از مالیات تکلیفی در حیطه فعالیت مؤسسات قرآنی چیست؟

مالیات تکلیفی بیشتر شامل هزینه‌‌های دستمزد مربیان و افراد خاص، مثلا تعمیرات و... می‌شود؛ به عبارت دیگر مالیات تکلیفی مشمول هزینه‌‌هایی است که به صورت قرارداد تنظیم می‌‌شود، مانند هزینه اجاره‌‌بهای مکان مؤسسات قرآنی که ذی‌نفع شخص دیگری است و به آن مالیات تعلق می‌‌گیرد.

انتهای پیام
captcha