ساده‌انگاری؛ شیوع گسترده موج هشتم کرونا را افزایش می‌دهد
کد خبر: 4116468
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸

ساده‌انگاری؛ شیوع گسترده موج هشتم کرونا را افزایش می‌دهد

زنگ خطر موج هشتم کرونا در کشور با مشاهده مواردی از زیرسویه جدید امیکرون در نقاط مختلف به صدا درآمده اما با وجود سایه‌اندازی دوباره کووید ۱۹، همچنان شاهد ساده‌انگاری هموطنان نسبت به این ویروس و خطرات آن هستیم.

نشست هم‌اندیشی کرونا در کردستان

اگرچه تاکنون 81 روز بدون فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در کردستان به ثبت رسیده اما در کنار این آمارها باید خطر شیوع موج هشتم کرونا و ابتلا به سویه‌های جدید این ویروس را جدی بگیریم چراکه این روزها برخی کشورها که تا مدت‌ها مرگ و میر ناشی از کرونا نداشتند در دام موج‌های جدید شیوع این ویروس قرار گرفته و تعداد مرگ و میرها و مبتلایان در آن‌ها دوباره به اوج رسیده و امروز باردیگر مشغول اعمال محدودیت‌ها و قرنطینه عمومی شده‌اند.

بهرام کندایی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان امروز، دوم بهمن‌ماه در نشست هم‌اندیشی راهکارهای تسریع اطلاع‌رسانی حوزه سلامت گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان نگاه ویژه‌ای به حوزه رسانه دارد و نقش رسانه‌ها را عمیق‌تر می‌بیند.

وی افزود: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی استان هم در برنامه‌ریز‌ها و هم اجرای برنامه‌ها از رسانه‌های گروهی استان کردستان کمک می‌طلبد لذا در تلاش است تا در کنار رسالت اصلی رسانه‌ها، از قابلیت‌ها و پتانسیل آن‌ها بیشتر بهره‌مند شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: مشارکت جامعه برای اجرای بهتر هر برنامه‌ای ضروری است و در زمان شیوع بیماری‌های همه‌گیر، اصحاب رسانه نقش ارتباطی بسیار مهمی دارند.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های حوزه سلامت به دنبال پررنگ‌تر کردن این نقش هستیم، یادآور شد: کووید ۱۹ به فاز هشتم خود وارد شده است و به همین دلیل به دنبال راهکارهای مؤثر و کوتاه‌مدت برای اطلاع‌رسانی هستیم.

سرایت‌پذیری بالای کرونا در موج جدید

فرزام بیدارپور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه این نشست با اشاره به جهش‌های متعدد کرونا از زمان شیوع تاکنون گفت: امیکرون از ویروس‌های جهش یافته‌ کرونا بوده که زیرسویه‌های بسیاری ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه سرعت انتقال بالا امکان جهش‌های این ویروس را در کشورمان قابل انتظار کرده است، افزود: سرایت‌پذیری بالا از ویژگیهایی امیکرون بود و زیرسویه‌های جدید امیکرون در موج هشتم، ۱۴ درصد نسبت به ویروس‌های اولیه سرایت بیشتری دارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه این ویروس به شدت واکسن گریز بوده است، اظهار کرد: در کشور ژاپن با وجود پوشش ۹۰ درصدی، ۲ هزار و ۸۰۰ مورد مرگ و میر در هفته ثبت شد.

وی در ادامه با اشاره به شیوع موج هشتم کرونا در کشور و استان گفت: زیرسویه جدید کرونا از سیستم ایمنی هم فرار می‌کند و قدرت اتصال به سلول در این ویروس بالا و دوره کمون بیماری پایینی دارد که این امر به سرعت انتشار ویروس کمک می‌کند.

بیدارپور با اشاره به اینکه زیرسویه جدید کرونا داری ویژگی‎های مثبتی بوده است، گفت: این زیر سویه کرونا نه تنها وارد ریه نمی‌شود بلکه بافت ریه را هم تخریب نمی‌کند اما هیچگاه نمی‌توان با قاطعیت در مورد مرگ و میر امیکرون قضاوت کرد.

وی افزود: افراد دارای علائم تا پنج روز تماس با دیگران را به حداقل برسانند، استفاده از ماسک در فضای بسته، تهویه فضاهای بسته، افراد دارای بیماری زمینه و بالای ۱۸ سال که شش ماه از تزریق دوز سوم واکسن آنان گذشته باشد، باید نسبت به تزریق واکسن یادآور اقدام کنند.

ثبت 81 روز بدون فوتی کرونا در کردستان

جهانبخش یوسفی، مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه این نشست اظهار کرد: از سه هفته قبل آنفلوآنزا روند نزولی در دنیا گرفته است و در ایران هم چهار درصد تست‌ها مثبت بوده است.

وی با اشاره به اینکه طی هفته گذشته ۱۹ مورد کرونا مثبت در کردستان به ثبت رسید، افزود: این تعداد مورد مثبت کرونا نسبت به هفته قبل از آن که ۲.۵ برابر افزایش داشته است.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: استان کردستان تا به امروز 81 روز بدون مرگ کرونایی را سپری کرده است و در رنگ‌بندی جدید کرونایی بانه، سروآباد و دهگلان جزو شهرستان‌های زرد و مابقی شهرستان‌های استان آبی هستند.

وی با اشاره به اینکه در هفته اخیر 40 مورد کاهش بیماران تنفسی بستری را در سطح استان داشتیم، افزود: در هفته اخیر تعداد تست از بیماران 257 مورد بوده که روند کاهشی است.

یوسفی به تعداد واکسیناسیون دُز سوم و بالاتر کرونا اشاره کرد و گفت: 323 مورد واکسن دُز سوم تزریق شده است که از نظر تزریق واکسن در استان مشکلی نداریم.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از شیوع موج هشتم کرونا دانشگاه علوم پزشکی کردستان اقدام به تشدید مراقبت‌های مرزی، آموزش و اطلاع‌رسانی به عموم مردم، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه زدن ماسک در مراکز عمومی، واکسیناسیون، آماده مراکز جامع خدمات سلامت برای واکسیناسیون، تأمین وسایل حفاظ فردی پرستاران، توجه به تأمین نیروی پرستاری و ... انجام شده است.

انتهای پیام
captcha