اولویت‌های حمایتی صندوق کارآفرینی امید و علت تغییر نام در سال آینده
کد خبر: 4116580
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
رضایی در نشست خبری تشریح کرد:

اولویت‌های حمایتی صندوق کارآفرینی امید و علت تغییر نام در سال آینده

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در نشستی خبری با تشریح اولویت‌های حمایتی این صندوق، درباره تغییر نام آن از سال آینده به «صندوق پیشرفت و عدالت» و نحوه فعالیت آن توضیحاتی ارائه کرد.

نعمت‌الله رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید

به گزارش خبرنگار ایکنا، نعمت‌الله رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید صبح امروز ۳ بهمن در نشستی خبری با اشاره به سابقه ۳۰ ساله و تشکیل صندوق از صندوق‌های اشتغال روستایی، جوانان و فرصت‌های شغلی، مناطق روستایی و محروم را اولویت حمایتی این صندوق بیان کرد و گفت: عمده حمایت ما در این مناطق از طرح‌های خرد، کوچک و متوسط معیشت‌محور است.

وی با بیان اینکه جهت حرکت ما به سمت حمایت از طرح‌های اشتغالزای پایدار است، تصریح کرد: در همین راستا رنجیره تولید و خوشه‌های کسب و کار مورد توجه است و به تبع آن صندوق‌های خرد محلی در اولویت حمایتی قرار دارند.

رضایی در ادامه به روند حمایت این صندوق از طرح‌ها اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما این است که تسهیلات به صورت نظارت‌شده پرداخت شود و همانطور که گفته شد پایدار بودن طرح از شاخص‌های ما در این زمینه است. براین اساس ۲ سال طرح‌ را از طریق سامانه ثامن نظارت می‌کنیم تا از پایداری آن اطمینان حاصل شود. هر طرحی که بهره‌برداری رسید، وقتی تعداد اشتغال آن مشخص شد در سامانه «رصد» ثبت می‌شود تا از موازی‌کاری جلوگیری شود و آمار شفافی از سوی دولت اعلام شود.

حمایت صندوق از بانوان کارآفرین

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید به حمایت این صندوق از بانوان اشاره کرد و گفت: از حیث کارآفرینی، ۳۲ درصد کارآفرینان از بانوان و از حیث اشتغال نیز ۴۷ درصد شاغلان از بانوان هستند. به طور مثال در استان سیستان و بلوچستان بالای ۶۵ درصد کارآفرینان از بانوان هستند.

وی با بیان اینکه برای افزایش آ‌مار اشتغال باید به سمت طرح‌های خرد و کوچک برویم، اظهار کرد: طبق آمار در فصل تابستان ۸۰/۶ درصد شاغلان کشور در طرح‌های خرد، کوچک و متوسط در حال فعالیت هستند. از سویی در زمینه ارزش افزوده هم در کشورهای پیشرفته بالای ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی آنها از طریق این طرح‌هاست. این آمار نشان می‌دهد طرح‌های خرد و کوچک باید نقطه هدف ما باشد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در ادامه گزارشی از عملکرد این صندوق ارائه کرد و یادآورشد: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون از ۷۲ هزار طرح با مقیاسی که توضیح داده شد‌، حمایت کرده‌ایم  و بیش از ۸۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به کارآفرینان پرداخت شده است که عمدتا در مناطق روستایی و محروم بوده است.

۹۸ درصد تسهیلات در خدمت اشتغال

رضایی با بیان اینکه منابع را به سمت تسهیلات اشتغالزا برده‌ایم، اظهار کرد: قبلا پرداخت وام‌های ضروری در صندوق بحث جدی بود ولی امروز بیش از ۹۸ درصد منابع صندوق به طرح‌های اشتغالزا اختصاص یافته است. 

وی درباره روند پرداخت تسهیلات توضیح دارد: ما مرجع تشخیص طرح نیستیم بلکه برای اینکه طرح‌ها متناسب با سیاست‌های دولت باشد و شاهد دوگانگی نباشیم، همه این اقدامات برای پذیرش طرح از مسیر دستگا‌ه‌های اجرایی انجام می‌گیرد.

رضایی، فعالیت‌های صندوق کارآفرینی امید را بر اساس اسناد بالادستی از جمله سند تحولی دولت سیزدهم بیان کرد و گفت: منابعی را که توزیع می‌کنیم براساس شاخص‌های عدالت توزیعی در استان‌هاست؛ در واقع نه براساس درخواست استان‌ها، بلکه براساس آزمون وسع، سهم هر استان مشخص می‌شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، سرعت انجام کار و افزایش اختیارات استان‌ها در این راستا را یادآور شد و گفت: در دولت سیزدهم اختیارات دولت ۶ برابر شده و سرعت پرداخت تسهیلات بالارفته است تا جایی که در عملکرد تبصره ۱۸ براساس بررسی وزارت اقتصاد، صندوق کارآفرینی امید رتبه اول را کسب کرده است.

تسهیل تضامن

وی تسهیل تضامین را از دیگر اقدامات صندوق کارآفرینی امید بیان کرد و افزود: براین اساس دریافت تسهیلات برای طرح‌های اشتغالزا تا ۱۵۰ میلیون تومان با یک ضامن امکان‌پذیر است.

رضایی در ادامه با بیان اینکه از این مسیر ۲۱۴ هزار شغل ایجاد شده است، افزود: در راستای طرح نهضت احیا، طرح‌های نیمه‌فعال، غیرفعال یا راکد و نیمه‌تمام شناسایی شدند و صندوق پذیرفت که هزار طرح را حمایت کند که از این تعداد ۳۵۷ طرح احیا شده و ۶۲۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخته شده که ۲۷۰۰ میلیارد تومان با ایجاد ۸ هزار شغل برگشت سرمایه داشته‌ایم.

رضایی در بخش دیگری از گزارش خود با بیان اینکه طی ۱۷ تا ۱۸ ماه گذشته، بیش از ۳ هزار صندوق خرد محلی تشکیل شده و امروز مجمع این صندوق‌ها به بیش از ۵۵۰۰ رسیده است، درباره ویژگی این صندوق‌ها توضیح داد: معادل با بیشتر از سرمایه‌ای که افراد در این صندوق‌های خرد سرمایه‌گذاری می‌کنند، صندوق کارآفرینی سرمایه‌گذاری می‌کند و این صندوق‌های خرد با مدیریت خود تسهیلات پرداخت می‌کنند که این اقدام به ویژه در شرایط خاص اقتصادی بسیار مهم است.

جزئیات طرح روستای طرح نوفن

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، حمایت از طرح «روستای نوفن» را از جمله برنامه‌های این صندوق بیان کرد و گفت: طبق پیش‌بینی دولت باید در سال جاری ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم که از این عدد، قرار بود ۴/۵ درصد از محل سرمایه‌گذاری جدید و ۳/۵ درصد از محل افزایش بهره‌وری صورت گیرد. «روستای نوفن» بر بحث بهره‌وری کار می‌کند و با تلفیق فعالیت‌های دانش‌بنیان با فعالیت‌های مستمر در روستاها،‌ بهره‌وری افزایش می‌یابد و در این طرح تا امروز ۱۰ استان تحت پوشش قرار دارد.

وی تامین مالی از طریق بازار سرمایه به جای تکیه بر منابع و تسهیلات بانکی برای طرح‌های خرد و کوچک را از دیگر اقدامات صندوق کارآفرینی امید بیان و ابعاد آن را تشریح کرد.

رضایی پرداخت تسهیلات خرد نسبت به کلان را سخت توصیف کرد و گفت: با این وجود امروز نسبت مانده مطالبات غیرجاری ما به مانده تسهیلات ۱/۹ درصد است و کمترین مشکل را در بازپرداخت تسهیلات داریم.

وی آماری از تسهیلات ارائه شده به بخش‌های مختلف ارائه کرد که براساس آن ۳۴ درصد به بخش کشاورزی، ۲۶ درصد به بخش صنعت و معدن و ۵۰ درصد حوزه خدمات پرداخت شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اشاره‌ای به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲  داشت و گفت: آقای رئيس‌جمهور از ابتدای سفرهای استانی، ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها به عنوان مرجع پرداخت تسهیلات خرد در کشور را به مردم وعده داده‌اند. امروز ما در حال انجام این فعالیت هستند. سال گذشته نظام بانکی ۳ هزار همت تسهیلات پراخته کرده و صندوق امید ۵ همت پرداخت کرده است. در مجموع سال قبل نظام بانکی ۱۳۵ همت تسهیلات به طرح‌های خرد و کوچک پرداخت کرده است؛ یعنی ۴/۵ درصد تسهیلات نظام بانکی که این عدد در کره جنوبی ۸۱ درصد است. اگر در کشور صندوقی وجود داشته باشد که متولی این طرح‌ها باشد و هر منبعی که قرار است از طریق دولت پرداخت شود، در این صندوق واریز شود و براساس نگاه عدالت‌محور و مدیریت محلی توزیع شود، امور مدیریت منابع سامان می‌یابد که در تبصره ۱۸ لایحه بودجه خوشبختانه این اتفاق افتاده است.

تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت با تصویب مجلس

رضایی ادامه داد: در همین راستا هماهنگی خوبی بین صندوق و شورای عالی اشتغال که به ریاست رئيس‌جمهور تشکیل می‌شود، دیده شده است و ان‌شاالله ما از سال آینده با تصویب مجلس تحت عنوان صندوق «پیشرفت و عدالت» فعالیت خواهیم کرد. بر همین اساس ۳۱ همت برای طرح‌های خرد و کوچک استان‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افتتاح ۱۲۰۰ طرح در دهه فجر با ظرفیت ایجاد ۴۵۰۰ شغل با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان را از برنامه‌های آتی صندوق کارآفرینی امید بیان کرد.

رضایی در ادامه این نشست خبری به سوالات تعدادی از خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا درباره سهم صندوق کارآفرینی امید در ایجاد یک میلیون شغل در سال آ‌ینده و نیز سرنوشت لایحه دولت برای ایجاد صندوق‌های تابعه استانی، گفت: در سال جاری سهم ما از ۹۵۰ هزار شغل ۱۷۵ هزار بود. ما امسال ۵ همت تسهیلات اشتغالزایی پرداخته کرده‌ایم و با توجه به اینکه کل نظام بانکی ۳ هزار همت پرداخت کرده، بنابراین سهم ما ۱۶ صدم درصد می‌شود در حالی که اشتغال ایجادشده از سوی ما نزدیک به ۱۸ درصد است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود‌: در سال آینده با توجه به شرایط اقتصادی و نیز با توجه به اینکه کل تسهیلات در صندوق پیشرفت و عدالت تمرکز می‌یابد و تنها طرح‌های خرد و کوچک مشمول نیستند بلکه طرح‌های متوسط هم حمایت می‌شوند، این نسبت متفاوت می‌شود.

رضایی در پایان بحث تغییر صندوق کارآفرینی امید به صندوق پیشرفت و عدالت اظهار کرد: سال قبل در قالب لایحه بودجه دولت به مجلس این درخواست را ارائه کرد که مجلس نپذیرفت و در لایحه بودجه سال آینده، مجدد دولت در قالب تبصره ۱۸ آن را مطرح کرده است که منتظر تصویب نهایی در مجلس هستیم.

مجتبی برزگری

انتهای پیام
captcha