وضعیت بورس کالا مصداق سوءاستفاده از قیمت و اعتماد مردم است + صوت
کد خبر: 4116895
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
سیاهکلی:

وضعیت بورس کالا مصداق سوءاستفاده از قیمت و اعتماد مردم است + صوت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آنچه که در بورس کالا اتفاق می‌افتد سوءاستفاده از قیمت، وضعیت اقتصادی و سوءاستفاده از اعتماد مردم است، گفت: بورس کالا محل عمده‌فروشی است نه خرده فروشی. اگر قرار باشد در بورس کالا به خرده فروشی بپردازیم پس باید نان و پنیر را هم در بورس کالا فروخت.

لطف الله سیاهکلی

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه بورس کالا بستر مناسبی برای تنظیم قیمت‌ها و عرضه و تقاضا نیست، اظهار کرد: متأسفانه امروز آنچه که در بورس کالا اتفاق می‌افتد سوءاستفاده از قیمت، وضعیت اقتصادی و سوءاستفاده از اعتماد مردم است.

وی افزود: هنوز ما سازوکار تنظیم بازار را به خوبی درک نکرده‌ایم و برخی به اشتباه بورس کالا را ابزار تنظیم بازار تلقی می‌کنند. در اصل سازوکار تنظیم بازار ریشه در عرضه و تقاضا دارد و هرگاه عرضه اندک و تقاضا از عرضه پیشی گرفته، قطعاً قیمت‌ها روند صعودی به خود می‌گیرند و این را تجربه ثابت کرده است، بنابراین باید عرضه افزایش پیدا کند.

ضرورت فراگیری علم عرضه و تقاضا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به عنوان مثال برای تنظیم قیمت برخی کالاها مانند خودرو، سیستم قرعه‌کشی را راه‌اندازی کرده‌اند یا از طریق بورس کالا عمل شده ولی واقعاً هیچ‌یک از اینها اثرگذاری مثبتی نداشته است. وقتی نوع و شیوه عرضه را نمی‌دانیم و با علم عرضه و تقاضا آشنایی نداریم شیوه‌هایی مانند قرعه‌کشی و بورس کالا اثربخش نخواهند بود.

سیاهکلی با بیان اینکه نحوه و شیوه عرضه هیچ جایگاهی در بازار ایران ندارد، عنوان کرد: در منطق علم اقتصاد همواره تنظیم قیمت‌ها تنها از دو شیوه تولید و واردات امکان‌پذیر است. در کشور ما رفتارها و تصمیمات افراطی سبب شده تا یکی از این دو فدای دیگری شود، یعنی چون در کشور تولید محصولی انجام می‌شود، واردات را به کل رها می‌کنیم، اما باید در نظر داشت این دو مکمل هم هستند و هرگاه تولید کاهش پیدا کرد باید کمبود و خلأ از طریق واردات تأمین شود و هرگاه کمبودی وجود نداشت و تولید داخلی جوابگو بود باید مانع واردات شد.

وی ادامه داد: وقتی این دو عکس هم عمل می‌کنند، بگویید شیوه صحیح عرضه در کجای کار قرار دارد؟ قطعاً عرضه برخی محصولات مانند خودرو در بورس کالا راه‌حل انحرافی، مافیایی و افراد دلال و سودجوست. خودروسازان برای اینکه تولیداتشان را گران بفروشند از بورس کالا اقدام می‌کنند و با این رویه اصلاً مشکل اقتصاد و عرضه و تقاضا حل نمی‌شود.

بورس کالا؛ مکانی برای عمده‌فروشی نه خرده فروشی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: در هیچ کشوری مرسوم نیست خودرو از طریق بورس کالا عرضه شود، بلکه بورس کالا محل عمده‌فروشی است نه خرده فروشی. اگر قرار باشد در بورس کالا به خرده فروشی بپردازیم پس باید نان و پنیر را هم در بورس کالا فروخت، پس چرا همه کالاها در بورس عرضه نمی‌شود؟ خاصیت بورس کالا، مزایده و عمده‌فروشی است.

سیاهکلی گفت: بورس کالا اصلاً به عدالت منجر نمی‌شود و کاری به عدالت ندارد. در مکانی که دلالان حضور دارند مگر می‌شود از عدالت سخن گفت. اینکه شرکت‌ها از بورس کالا استقبال می‌کنند به خاطر سودشان است ولی آیا باید این سود را از جیب مردم ببرند یا باید مبتنی بر منطق و واقعیت‌ها باشد؟

وی تأکید کرد: قیمت تمام‌شده به اضافه سود، قیمت کالا را تشکیل می‌دهد، آیا بورس کالا می‌تواند این شیوه را رعایت کند؟ قطعاً خیر. ابتدا کالا را به بورس کالا عرضه می‌کنند و سپس از سوی دلالان قیمت‌گذاری می‌شود.

کد

به گفته این نماینده مجلس یازدهم، عرضه خودرو در بورس کالا به معنای دور زدن قانون است و کسانی که ظلم می‌کنند از طریق بورس کالا به ظاهر صدای مظلومیتشان را بلند می‌‌کنند.

سیاهکلی از دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور خواست به تخلفات رخ‌داده در بورس کالا ورود پیدا کنند و با متخلفان برخورد کنند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha