رشد تأمین مالی اسلامی در نیجریه
کد خبر: 4117272
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷

رشد تأمین مالی اسلامی در نیجریه

آژانس رتبه‌بندی Fitch در گزارش جدیدی اعلام کرد: صنعت تأمین مالی اسلامی نیجریه مسیر رشد خود را در سال‌های 2023-2024 حفظ خواهد کرد که این رشد نتیجه انتشار صکوک و سیاست‌های دولت است.

به گزارش ایکنا به نقل از Fitch، در این گزارش آمده که بانک مرکزی نیجریه نسبت نقدینگی نظارتی(Liquidity Regulations) را برای بانک‌های اسلامی 10 درصد تعیین کرده که بسیار کمتر از بانک‌های معمولی با 30 درصد است. این امر باعث می‌شود که بانک‌های اسلامی فضای بیشتری برای رشد داشته باشند.

نقدینگی نظارتی مقررات نقدینگی مقررات مالی است که برای اطمینان از اینکه مؤسسات مالی (به عنوان مثال بانک‌ها) دارایی‌های لازم را در اختیار دارند تا از اختلالات نقدینگی به دلیل تغییر شرایط بازار جلوگیری کنند، طراحی شده‌اند.

در این گزارش آمده است: بانکداری اسلامی به سرعت از یک جایگاه پایین به پشتوانه فشارهای مالی قوی، پایه سرمایه رو به رشد و درخواست الزامات احتیاطی کمتر از سوی دولت در مقایسه با بانک‌های معمولی رشد می‌کند.

با این حال، Fitch  خاطرنشان کرد که این صنعت احتمالاً و با وجود انگیزه دولت در مورد حمایت همچنان نوپا باقی خواهد ماند.

نیجریه، یکی از بزرگترین بازارهای صکوک در آفریقا، با حجم 755.5 میلیارد نایرا (1.6 میلیارد دلار) است. ارزش صنعت تامین مالی اسلامی نیجریه در پایان سال 2022 حدود 2.9 میلیارد دلار برآورد شده است.

آژانس رتبه‌بندی Fitch  گفت: پتانسیل بلندمدت تأمین مالی اسلامی در نیجریه قابل توجه است، زیرا نیجریه دارای بیشترین جمعیت مسلمان در آفریقا  و این در حالی است که جمعیت زیادی در این کشور بدون بانک هستند.

از سوی دیگر Fitch  هشدار داد که چشم‌انداز کلی بخش بانکداری نیجریه در حال وخیم شدن است.

این گزارش می‌افزاید: ما انتظار داریم رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در سال 2023 قوی باقی بماند، اما به دلیل تورم بالاتر، افزایش نرخ بهره و کمبود ارز تولید ناخالص داخلی به شدت تضعیف خواهد شد.

انتهای پیام
captcha