وضعیت مساجد بین راه فاجعه‌بار است
کد خبر: 4117405
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
حجت‌الاسلام حاج علی اکبری:

وضعیت مساجد بین راه فاجعه‌بار است

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور درباره وضعیت مساجد در شهرهای جدیدی که ساخته شده یا در حال ساخت است، گفت: وضعیت اصلا قابل قبول نیست و این شهرها هیچ نسبتی با شهر ساخته شده در کشور اسلامی ندارند و باید در این زمینه تجدید نظر شود.

جایگاه نماز در همه حوزه‌ها در افق فراراهبردی دیده شود

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز، گفت: ما در مجموعه نظام جمهوری اسلامی که این اجلاس به منزله اذان نماز برای کل کشور و همه مجموعه‌ها محسوب می‌شود، باید نگاهمان را مجددا نسبت به نماز عوض کنیم. برخی عرصه‌ها به نظر می‌رسد برای ما عادی شده و این عادی شدن هم در کمیت نماز، در حوزه جماعت و هم در بخش کیفیت، به تدریج اثر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: نیاز به یک نگاه مجدد داریم و در این نگاه مجدد باید توجه کنیم که جایگاه نماز در همه حوزه‌های کشور باید در افق فرا راهبردی دیده شود تا به همه مجموعه‌‌ها مشرف باشد، نه اینکه به صورت یک امر عادی و زینتی در بخش‌های گوناگون دیده شود.

حاج علی اکبری رویکردی که در این اجلاس مطرح شده را الهام بخش همین مسئله دانست که به اعماق یعنی مدرسه، خانواده، دانشگاه و دانشگاه فرهنگیان و ... نگاه می‌کند و گفت: این نگاه بسیار مغتنم است و نشانه نماز باید در همه حوزه‌های کشور به صورت برجسته وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سال آینده سی‌امین اجلاس سراسری نماز برگزار خواهد شد، چند پیشنهاد مطرح کرد و گفت: با توجه به اینکه سال آینده سی‌امین اجلاس نماز است باید تدابیری برای برپایی یک اجلاس متفاوت اندیشیده شود هم در نحوه برگزاری و هم در مقدمات آن.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: از همین حالا چند جمع اندیشه‌ورز و کارگروه در موضوعات مشخص و اساسی مثل خانواده، مدرسه، مسجد، رسانه و ... تشکیل شود تا اجلاس سال آینده جمع‌بندی کار این کارگروه‌ها باشد. همچنین می‌توان امتداد استانی این کار را به صورت متفاوتی طراحی کرد‌ و برای هر کارگروه، بخش نظارت و ارزشیابی نیز اضافه کرد تا نگاه انتقادی باشد و پیشنهادهای روشن همراه با اقدامات ارائه شود.

حقوق بر زمین مانده مسجد

وی در ادامه سخنان خود به مسئله مسجد اشاره و خاطرنشان کرد: مسئله مسجد، مسئله بزرگی است و حقوق بر زمین مانده در مورد مسجد زیاد داریم که در کارگروه‌های اجلاس آینده می‌تواند دیده و تصمیمات بهتری گرفته شود. در زمینه کالبد مسجد نیز در شهرهای جدیدی که ساخته شده یا در حال ساخت است وضعیت اصلا قابل قبول نیست و این شهرها هیچ نسبتی با شهر ساخته شده در کشور اسلامی ندارند و باید در این زمینه تجدید نظر شود.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: وضعیت مساجد بین راه فاجعه بار است که وزارت‌خانه‌های مربوطه باید پاسخ دهند.

کیفی‌سازی و شکوفایی نماز جمعه

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری در خصوص نهاد نماز جمعه و وظیفه‌ای که متوجه وی و همکارانش هست نیز گفت: وظیفه ما در خصوص نماز اصلی و ذاتی است. اقدامی که اکنون در دستور کار نهاد ما قرار دارد کیفی‌سازی و شکوفایی نماز جمعه است و قدم‌هایی برداشته شده و البته باید قدم‌های بزرگ‌تری برداشته شود؛ اما سر من در این مورد پایین است و باید خود من مورد سوال قرار بگیرم.

وی از همه درخواست کرد اهتمام به نماز جمعه را کار خودشان بدانند چون این کار همه است و محدود به یک نهاد نیست و گفت: از ائمه جمعه خواهش کردیم نسبت به احیا و آبادانی مساجد مناطق خود اهتمام داشته باشند و امیدواریم تا سال آینده بتوانیم ارائه روشنی از وضعیت مساجد در همین‌جا مطرح کنیم.

نماز در صدر دستور جلسات شوراهای فرهنگ عمومی

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به نقشی که ائمه جمعه به عنوان مسئول شورای فرهنگ عمومی کشور دارند اشاره کرد و گفت: به نظر من سهم نماز و اقامه کیفی نماز و گسترش کمی آن باید از شورای فرهنگ عمومی کشور به دست بیاید. یعنی باید نماز در صدر دستور جلسات شوراهای فرهنگ عمومی قرار بگیرد و تدبیر تازه‌ای در این زمینه اندیشیده شود که این بر عهده ما است و در این زمینه هم قدمی را برخواهیم داشت و گزارش آن را سال آینده تقدیم خواهم کرد.

وی نکته پایانی خود را به آموزش و پرورش اختصاص داد و گفت: در ارتباط با آموزش و پرورش، شبکه امامت مصمم به نقش‌آفرینی‌های جدی‌تر در بحث ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، شوراهای آموزش و پرورش، اقامه نماز در آموزش و پرورش و ارتباط با دانشگاه فرهنگیان است.  

انتهای پیام
captcha