لزوم آشنایی هنرمندان قرآنی ایران با نیازها و سلایق بازارهای جهانی
کد خبر: 4117624
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۶
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران مطرح کرد:

لزوم آشنایی هنرمندان قرآنی ایران با نیازها و سلایق بازارهای جهانی

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران و نماینده ایران در شبکه تبادل فناوری هشت کشور اسلامی در حال توسعه بر لزوم گسترش ارتباطات بین‌المللی و در نظر گرفتن ذائقه کشورهای مختلف در تولید محتوای هنری و علمی تاکید کرد.

جشنواره جهانی هنرهای قرآنی رستو از ۳۰ دی در مرکز چاپ و نشر قرآن پوتراجایا در مالزی آغاز شده است و عموم مردم می‌توانند تا ۹ بهمن‌ماه در روزهای هفته بین ساعت ۹ تا ۱۸ و در روزهای آخر هفته بین ساعت ۹ تا ۲۱ از این رویداد بازدید کنند.

برپایی نمایشگاه آثار باستانی مربوط به پیامبر(ص) و صحابه، نمایشگاه پرده‌ کعبه، نمایشگاه محصولات بنیاد رستو و نمایشگاه بزرگ‌ترین کتاب سیره در جهان از جمله برنامه‌های این جشنواره است. همچنین بخشی از جشنواره به حراج آثار هنری، بازار محصولات حلال، جشنواره پویانمایی و فعالیت‌های مخصوص کودکان مانند رنگ‌‎آمیزی اختصاص یافته است.

رایزنی فرهنگی ایران در مالزی به نمایندگی از ایران در این رویداد قرآنی حضور دارد و گروهی از هنرمندان ایرانی با هماهنگی رایزنی، به معرفی برنامه‌ها و فعالیت‌های خود در آن پرداخته‌اند.

«محمد صالح خالقی» دبیر شبکه فن بازار ملی ایران و نماینده ایران در شبکه تبادل فناوری هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به DAT10 در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا درباره نمایشگاه بین‌المللی قرآن مالزی گفت: این نمایشگاه بسیار خوب است و از برگزارکنندگان این رویداد قدردانی می‌کنم که چنین نمایشگاهی با کیفیت بالا و غرفه‌های خوبی را تدارک دیدند و بازدیدکنندگان زیادی را پذیرا هستند.

تولید محتوا با ذائقه بین‌المللی 

خالقی افزود: از دیدن غرفه ایران بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و از هنر اسلامی که هنرمندان ایرانی در اینجا عرضه کردند بسیار لذت بردم. با صحبتی که با چند تن از غرفه‌داران کردم فکر می‌کنم در موضوع تولید محتوا باید بیشتر کار بشود و نکته دوم اینکه باید تولید محتوای بین‌المللی را در دستور کار خود قرار دهند. امیدوارم در حوزه بین‌المللی هم تولید محتوا  رشد بیشتری داشته باشد.

وی درباره تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاه‌های داخلی گفت: در نمایشگاه‌های داخلی بازدیدکننده‌ها و غرفه‌داران معمولاً ایرانی هستند. در کشور خودمان نمایشگاه قرآن، نمایشگاه بسیار بزرگی است که ابعاد بزرگتری دارد و تعداد غرفه‌ها و بازدیدکنندگان زیادی دارد.

وی ادامه داد: تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاه‌های داخلی، اندازه آن است و با توجه به اینکه مالزی یک کشور مسلمان است می‌تواند این نمایشگاه را در آینده در فضای بزرگتری برگزار کند و این پتانسیل را دارد که تعداد بازدیدکنندگان بیشتری را پذیرا باشد.  

لزوم تقویت ارتباطات جهانی

خالقی درباره برنامه‌های معاونت فناوری ریاست‌جمهوری در زمینه دیپلماسی فناوری گفت: یکی از بخش‌های مهم زیست‌بوم نوآوری، بازار فناوری است و از بخش‌های بسیار مهم بازار فناوری بازار فناوری داخلی و خارجی است. با توجه به اینکه می‌خواهیم از بازیگران مطرح عرصه فناوری باشیم باید مراودات خود با جهان را بیش از پیش تقویت کنیم و توجه بیشتری به این حوزه داشته باشیم و با نیازهای کشورهای دیگر از بعد فناوری آشنا شویم تا بتوانیم محصولات خود را در داخل توسعه دهیم و صادر کنیم.

وی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم بدون ارتباطات و اطلاع از خواسته کشورهای دیگر در بازار جهانی نقش‌آفرینی بکینم. شاید راه حل و قدم اول این است که ارتباطات خود را گسترش دهیم و بازار را رصد کنیم تا در مراحل بعدی موفق شویم.

اهمیت حضور در رویدادهای بین‌المللی

خالقی درباره تاثیر حضور در چنین رویدادهایی افزود: یکی از کاتالیزورها و تسریع‌کننده‌های ارتباطات بین‌المللی حضور در رویدادهای جهانی است. وقتی بخواهیم که اطلاعات و ارتباطات ما از یک موضوع بیشتر شود  به دو صورت می‌توان این کار را انجام داد. اول با مطالعه و تحقیق و یک حالت دیگر حضور در برنامه‌ها و رویدادها است. وقتی در رویدادها شرکت می‌کنیم ارتباطات بیشتری شکل می‌گیرد. مثلا در یک نمایشگاه با ده‌ها غرفه روبرو می‌شوید و می‌توانید با صدها فعال و صاحب‌نظر و کارشناس آشنا شوید. این رویدادها رشد توسعه اطلاعات و ارتباطات را بسیار تسریع می‌کند.    

توجه به تخصص در عرصه فناوری

وی درباره اقداماتی که برای معرفی دستاورهای ایران در حوزه فناوری می‌توان انجام داد گفت: یک راه این است که از افراد فعال از هر حوزه را دعوت کنیم که بیایند و تولید محتوا کنند و روش دیگر این است که به معرفی خدمات و دستاوردها بپردازیم. مثلا با استفاده از خبرگزاری‌های تخصصی و کارگزاران و بروکرهای فناوری می‌توان به طور موثرتری اطلاع‌رسانی کرد.

یک فناور باید تمام توجه خود را به فناوری معطوف کند و فردی که کار رسانه‌ای می‌کند تمام توجهش به کار خودش باشد و فعالان تجارت و بازرگانی بر روی حوزه کاری خود متمرکز باشند که در این صورت سرعت رشد بیشتر می‌شود.

برنامه‌های جذب ایرانیان خارج از کشور

وی درباره اقدامات انجام شده برای جذب ایرانیان فعال در زمینه فناوری مقیم خارج از کشور گفت: در داخل کشور اقدامات زیادی انجام شده است. در حوزه مسئولیتی که من دارم تا دو سال پیش به توسعه بازار فناوری در داخل کشور توجه می‌شد؛ از سال گذشته برنامه بین‌المللی را آغاز کردیم و هدف اصلی ما در حال حاضر ارتباطات بیشتر، کسب تجربه جهانی، معرفی فرصت‌های صادراتی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران است که امیدواریم در سال‌های آینده با قوت بیشتری این مسیر را ادامه دهیم.

انتهای پیام
captcha