طرح ساماندهی داوران قرآن فضای انتقال تجربیات را فراهم کرد
کد خبر: 4117629
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
نگاهی به طرح ساماندهی داوران قرآن/ ۸

طرح ساماندهی داوران قرآن فضای انتقال تجربیات را فراهم کرد

سمیرا عباسی، شرکت‌کننده رشته تجوید آزمون شبیه‌سازی طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن اجرای این طرح را در انتقال تجربیات شرکت‌کنندگان تأثیرگذار دانست و گفت: این طرح باعث شد تا فعالان قرآنی دانش خود را محک زده و ارزیابی از توان فردی و استعدادشان داشته باشند.

سمیرا عباسی

سمیرا عباسی، شرکت‌کننده رشته تجوید آزمون شبیه‌سازی سومین دوره از طرح ساماندهی و ارزشیابی داوران مسابقات قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اطلاع‌رسانی خوب اوقاف برای ثبت‌نام این طرح در سومین دوره، گفت: چند سالی است که در کسوت مربی یا شرکت‌کننده در مسابقات متعدد قرآنی مشغول به فعالیت در این حوزه هستم و هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم شرایط داوری برایم فراهم شود.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی و ارزشیابی داوران فرصتی برابر برای تمام علاقه‌مندان به داوری را فراهم کرده است، ادامه داد: این طرح باعث شد تا فعالان قرآنی دانش خود را محک زده و ارزیابی از توان فردی، استعداد و مهارت داشته باشند. برگزاری طرح داوری مسابقات را به عدالت نزدیک‌تر کرده است؛ چراکه قبلاً داوری‌ها برحسب دوستی و آشنایی انجام می‌شد، اما پس از برگزاری این دوره‌ها داورانی برای قضاوت انتخاب می‌شوند که مراحل متعدد کتبی و شفاهی را پشت سر گذاشته باشند.


بیشتر بخوانید: 


عباسی با بیان اینکه این طرح برای هیچ‌ یک از فعالان حوزه قرآن که واجدالشرایط بودند محدودیتی ایجاد نکرده است و همه حق شرکت داشتند، اضافه کرد: حضور در این طرح زمینه آشنایی با نقاط ضعف و قوت را فراهم کرد و باعث شد تا سطح علمی خود را در داوری سنجیده و بدانیم در کدام حوزه باید خود را ارتقا دهیم، در واقع طرح میدانی برای سنجش دانسته‌هاست.

وی برگزاری دوره‌های آمادگی قبل از شبیه‌سازی با حضور اساتید تهران و سایر استان‌ها را عالی توصیف کرد و افزود: از این دوره و راهنمایی‌های اساتید بسیار بهره بردم، اما متأسفانه زمان کم بود. اساتید در نظر گرفته شده نکات آموزشی را توضیح داده و نقطه نظرات شرکت‌کنندگان را دریافت می‌کردند. تبادل نظر و تجربیات به ارتقای دانش داورانی که به تازگی قصد ورود به این عرصه را دارند بسیار کمک کرد.

عباسی در تکمیل سخنان خود خواستار ادامه‌دار بودن دوره‌های آموزشی با حضور اساتید کشوری شد و گفت: راهنمایی اساتید در رفع اشکالات اساتید بسیار اثرگذار بود و حتی در حین آموزش به اشکالاتی که تا به حال داشته‌ایم پی می‌بردیم و نقاط ضعف را برطرف می‌کردیم. امید است این دوره‌ها به صورت حضوری و حتی به صورت مجازی تداوم داشته باشد.

وی بیان کرد: تبلیغ، تشویق و اطلاع‌رسانی بیشتر راهکارهایی برای حضور تعداد بیشتری از جامعه قرآنی به ویژه فعالان شهرستانی در طرح‌هایی همچون ارزشیابی و ساماندهی داوران هستند؛ چراکه با ایجاد انگیزه تعداد بیشتری حاضر به شرکت در طرح‌ها و در نهایت آگاهی از سطح علمی خود هستند و حتی اگر داوری هم نکنند به اشکالات و نقاط ضعف خود واقف می‌شوند.

عباسی تأکید کرد: فعالان قرآنی در شهرستان‌ها جسارت حضور در میادین مختلف را از خود نگیرند، نتیجه کار اهمیت چندانی ندارد و اطلاع از سطح علمی و ارتقای دانش بیشتر از نتیجه نهایی حائز اهمیت است. به‌طور مثال خودم به نیت پذیرفته شدن در طرح شرکت نکردم، اما علاقه‌مند بودم بدانم در چه سطحی از توان و مهارت قرار دارم و با اطلاع از نقاط ضعفم آنان را برطرف کنم.

وی با بیان این نکته که تمام افراد توانمند در حیطه داوری متناسب با توان، مهارت و استعداد خودش می‌تواند در طرح ساماندهی و هر طرح دیگری شرکت کند، ادامه داد: درست که تا مرحله شبیه‌سازی پیش رفتم، اما اگر در این مرحله متوقف شوم، قطعاً برای دوره بعد قوی‌تر شرکت خواهم کرد. اصل خادم قرآن بودن است و توقف در این مسیر معنایی ندارد.

عباسی در پایان خواستار اطلاع‌رسانی بیشتر طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی شد و افزود: اطلاع‌رسانی باید گسترده‌تر باشد، گاه فعالان اطلاعی از زمان ثبت‌نام ندارند و این فرصت از دست می‌رود؛ چراکه ثبت‌نام در این دوره‌ها دارای ابعاد مختلفی است که آشنایی با داوران تراز اول کشور و راهنمایی گرفتن یکی از آنان است. اگر سهم ما از این دوره آشنایی با اساتید تراز اول هم باشد کافی است.

انتهای پیام
captcha