روایت مردمی‌ترین مسابقات قرآن کریم در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4117632
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶

روایت مردمی‌ترین مسابقات قرآن کریم در چهارمحال‌وبختیاری

مرحله استانی بیست‌و نهمین دوره مسابقات قرآن و عترت(ع) بسیج چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد و حضور خانوادگی متسابقان به‌ویژه کودکان و نوجوانان قرآنی در این رویداد معنوی از حواشی امیدبخش بود و بار دیگر مردمی بودن شجره طیبه و پرثمر بسیج را یادآور شد که از بدنه مردم و برای خدمت به مردم شکل گرفته است.

مسابقات قرآن بسیج

مرحله استانی بیست‌ونهمین دوره مسابقات قرآن و عترت(ع) بسیج چهارمحال‌وبختیاری در روز پنج‌شنبه ششم بهمن‌ماه با حضور پرشور و خانوادگی ۱۳۰ متسابق بانو و آقا در  دو رده سنی ۹ تا ۱۴ سال و بالای ۱۴ سال در مجتمع لاله شهرکرد برگزار شد.

برگزاری مراسم افتتاحیه این مسابقات با مشارکت تمامی متسابقان و با حضور جانشین فرماندهی سپاه حضرت قمر بنی هاشم(ع) و برخی مسئولان سپاه استان از نقاط قوت این مسابقات بود چرا که در سال‌های اخیر و با شیوع کرونا و محدود شدن مسابقات قرآنی در ادارات و نهادهای مختلف، برپایی آیین افتتاحیه مسابقات با حضور مدیران دستگاه متولی نیز تقریباً منتفی شده بود.

پس از افتتاحیه، متسابقان در ۲ بخش بانوان و آقایان به رقابت پرداختند و اگرچه در بخش بانوان جایگاه قرارگیری متسابقان به زیبایی تعبیه شده بود اما در بخش آقایان این جایگاه پیش‌بینی نشده بود و متسابقان در وضعیتی رو به داوران اما پشت به جمعیت حاضر به اجرای خود پرداختند که عدم تدبیر در تعبیه جایگاه متسابقان در صدر سالن را باید یک کم‌لطفی از سوی متولیان این مسابقات عنوان کرد. حضور خانوادگی متسابقان به‌ویژه کودکان و نوجوانان قرآنی در این رویداد معنوی از حواشی امیدبخش بود و بار دیگر مردمی بودن شجره طیبه و پرثمر بسیج را یادآور شد که از بدنه مردم و برای خدمت به مردم شکل گرفته است. برای آشنایی با فضای مسابقات قرآن کریم بسیج چهارمحال‌وبختیاری، گفت‌وگوهایی با برخی متولیان، داوران و شرکت‌کنندگان انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

سیدمظاهر موسوی، رئیس دارالقرآن بسیج استان در جریان برگزاری مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن کریم بسیج در شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه این مسابقات در چهار مرحله ناحیه، حوزه، استانی و کشوری و در چهار بخش فردی، گروهی، ایده‌پردازی و خانوادگی برگزار می‌شود، اظهار کرد: حدود ۱۳۰ متسابق در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، قرائت تقلیدی، حفظ، طرح صراط (کتبی)، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به مرحله استانی راه یافتند؛ از هر رشته متسابقان در صورت کسب نمره حدنصاب به مرحله کشوری راه می‌یابند و نفرات اول تا سوم استان نیز پس از داوری، تعیین و معرفی خواهند شد.

تقدیر از برگزیدگان در میعادگاه‌های نماز جمعه

موسوی ادامه داد: مرحله کشوری مسابقات قرآن بسیج در هفته آخر بهمن‌ماه در تهران برگزار می‌شود که برگزیدگان استانی حائز حدنصاب پیش از ورود به مرحله کشوری، در پیش‌مسابقات از ۱۰ تا ۱۳ بهمن‌ماه و به‌صورت مجازی شرکت می‌کنند تا افراد برگزیده جواز حضور در مرحله کشوری را کسب کنند.

وی با تصریح اینکه مرحله مقدماتی تنها ویژه رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل است، گفت: قرعه‌های قرائت تعیین و به اطلاع متسابقان خواهد رسید که تلاوت‌های این افراد ضبط و به ستاد مرکزی مسابقات در تهران ارسال می‌شود و افراد حائز حدنصاب می‌توانند وارد فینال شوند.

موسوی در پاسخ به این پرسش که آیا حمایت آموزشی برای ارتقای سطح متسابقان راه یافته به مرحله کشوری پیش‌بینی شده است، بیان کرد: با توجه به فرصت اندک باقی‌مانده تا مرحله مقدماتی و فینال، برنامه‌ای برای این موضوع نداریم.

رئیس دارالقرآن بسیج استان در پایان گفت: برنامه‌ریزی شده است که از افراد قرآنی برگزیده استانی مسابقات بسیج در نماز جمعه‌های محل سکونت خودشان با اهدای لوح و هدیه تجلیل به‌عمل آید.

داوران مورد تایید اوقاف هستند

در ادامه، صادق احمدی، چهره قرآنی استان و داور راهنما در مسابقات سراسری قرآن کریم بسیح استان گفت: در مجموع، هشت داور عهده‌دار امر داوری هستند لذا داوران در بخش‌های صحت حفظ، تجوید، صوت و لحن و وقف و ابتدا به داوری تلاوت‌ها می‌پردازند.

وی ادامه داد: با توجه به مرجعیت اوقاف و امور خیریه در برگزاری مسابقات قرآن، از آیین‌نامه این نهاد در برگزاری مسابقات استفاده می‌شود، ضمن اینکه در گزینش داوران نیز از داوران مورد تایید اوقاف استفاده شده تا کیفیت داوری در تراز مسابقات سراسری قرآن کریم باشد.

جامعه مخاطب گسترده؛ عامل استقبال خوب از مسابقات بسیج

معصومه یوسفی، حافظ کل قرآن کریم در خصوص مسابقات قرآن بسیج، اظهار کرد: جا داشت که این مسابقات با نظم و انضباط بهتری برگزار شود و با توجه به اینکه برخی متسابقان با فرزند شیرخوار یا از راه‌های دور حضور داشتند، مسابقات با سرعت و شتاب بهتری پیش برود.

وی ادامه داد: البته باید گفت که روند مسابقات از مراحل پایگاه و حوزه تا استانی در مجموع خوب بود و اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی روند برگزاری و فضای مسابقات مطلوب است.

یوسفی با ابراز خرسندی از استقبال خوب مردم از مسابقات قرآن بسیج و در تبیین چرایی آن، گفت: نواحی و پایگاه‌های بسیج در شهرها و روستاهای استان جامعه مخاطب فعال و بسیار عظیمی دارد که طبیعتاً میزان مشارکت را در برنامه‌ها و رویدادهای مختلف از جمله مسابقات قرآن بالا می‌برد لذا طبیعی است که مشارکت فعال اقشار مختلف مردم را در مسابقات این نهاد که از بدنه مردم و متعلق به مردم است، شاهد باشیم.

شرکت دادن حافظان کمتر از ۱۰ جزء در مرحله کشوری

این بانوی فعال قرآنی استان تأکید کرد: همچنین برگزاری مسابقات در ۲ رده سنی زیر ۱۴ سال و بالای ۱۴ سال سبب توسعه دامنه جامعه هدف می‌شود و خانواده‌ها را چون باید فرزندان خود را همراهی کنند‌، بیشتر درگیر می‌کند و این اتفاق خوبی است.

این مدرس حفظ قرآن استان با بیان اینکه در مسابقات قرآن اوقاف حتماً از داوران طرح ساماندهی استفاده می‌شود اما در مسابقات عمومی نهادها این الزام وجود ندارد، گفت: البته داوران این دوره از افراد توانمند و قوی هستند. یکی از معایب آیین‌نامه این مسابقات آن است که حفظ ۱۰ جزء و کمتر مرحله کشوری ندارد و حال آنکه پیش‌بینی مرحله کشوری برای جزءهای پایین با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان زیادی در این رشته‌ها شرکت دارند، سبب تشویق و ایجاد انگیزه برای تداوم حفظ و نائل شدن به حفظ کل می‌شود.

لزوم تخصصی شدن داوری‌ها

خورشید عباسی، حافظ کل قرآن کریم که در رشته حفظ ۱۵ جزء شرکت کرده بود به خبرنگار ایکنا گفت: در مسابقات قرآن اوقاف طبعاً سطح متسابقان بالاتر است اما در مسابقات ادارات و نهادها لزوماً سطح افراد بالا نیست اما در سطح استانی این مسابقات شاهد سطح خوبی هستیم و جا داشت که برای هر بخش داور جداگانه گذاشته شود تا هم داوری‌ها دقیق‌تر و تخصصی‌تر شود و هم مدت زمان داوری هر تلاوت کاهش یابد و روند برگزاری تسریع شود.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود که نظم و انضباط مسابقات بیشتر باشد و تعداد داوران بیشتر شود تا مسابقات زودتر به سرانجام برسد و افرادی که از راه‌های دور حضور داشتند، دچار زحمت نشوند.

غفلت از برکات تعامل بسیج با مؤسسات قرآنی

زهره میری، شرکت‌کننده حفظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه سطح مسابقات بسیج در مقایسه با مسابقات دیگر نهادها بالاتر و قوی‌تر است، اظهار کرد: یک عامل این مهم آن است که بسیج از متن جامعه است و تعامل و ارتباط تنگاتنگی با بدنه مردم و قرآنیان دارد لذا مشاهده می‌کنیم هم از متسابقان اوقاف و هم از افراد کمتر حرفه‌ای در زمینه مسابقات قرآن در این محفل شرکت دارند و با هم رقابت می‌کنند.

مدیر مؤسسه مردمی قرآن و عترت(ع) کوثر شهرستان کیار با یادآوری نقش مؤسسات در برگزاری بهتر رویدادها و برنامه‌های قرآنی و ضرورت ورود دادن این تشکل‌ها، توضیح داد: مؤسسات و مراکز قرآنی برخاسته از بدنه مردم هستند و لذا یک جامعه مخاطب وسیع را در اختیار دارند که اگر جدی گرفته و تشویق و ترغیب شوند قطعاً در رونق‌بخشی به برنامه‌های قرآنی نقش‌آفرین هستند.

میری تأکید کرد: به‌ویژه از بسیج انتظار می‌رود که با مؤسسات قرآنی تعامل نزدیکی داشته باشد و در حوزه آموزش قرآن، برپایی محافل و کرسی‌ها و برگزاری هر چه با شکوه‌تر برنامه‌های قرآنی از مؤسسات کمک بگیرد. درواقع، مدیران مؤسسات شناخت و اشراف کاملی از فعالان و فرهیختگان و مدرسان و اساتید قرآنی استان دارند و لذا شایسته‌ترین افراد برای مشاوره و راهنمایی و ارائه کار به نهادهای مختلف در امر آموزش و ترویج قرآن کریم هستند که امیدواریم این ظرفیت مغفول مانده مورد توجه قرار گیرد.

این بانوی قرآنی استان گفت: مؤسسات و مراکز قرآنی همچنین با توجه به در اختیار داشتن شمار بالای قرآن‌آموزان می‌توانند آنان را برای شرکت در مسابقات قرآن بسیج و سایر برنامه‌های عمومی قرآن تشویق و دعوت کنند و بر رونق کمی و کیفی این دست رویدادهای قرآنی کمک شود.

نبود مربی قرآن در برخی مناطق استان

در ادامه، خانم منصوری، مادر یکی از شرکت‌کنندگان خردسال در رشته قرائت ترتیل در خصوص شیوه قرارگیری دخترش در وادی قرآن به خبرنگار ایکنا گفت: زهرا از کودکی علاقه ویژه‌ای به نوای قرآن داشت و از طریق گوشی قرائت‌های ترتیل را برای او پخش می‌کردم که خوشبختانه این علاقه روزافزون شد و ادامه دارد.

وی با ذکر اینکه زهرا در مهد قرآن خاله‌اش در سورشجان روخوانی قرآن را آموخته است، تصریح کرد: این علاقه به کمک خواهرم در مهد قرآن تقویت شد و در منزل نیز حتی‌الامکان او را تشویق می‌کنیم و آرزو دارم که دخترم که حفظ قرآن را آغاز کرده بتواند با تلاش و علاقه خودش به حفظ کل نائل شود.

منصوری بیان کرد: توسعه و افزایش برگزاری محافل و مسابقات قرآن نیاز ضروری خانواده‌هاست و فضایی را ایجاد می‌کند که افراد ساعاتی را در محضر قرآن باشند و به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان اگر به‌صورت اصولی و جذاب باشد، می‌تواند خاطرات خوبی را در ذهن آنان ماندگار کند.

وی بر ضرورت افزایش کلاس‌های قرآنی برای نوجوانان و جوانان تأکید کرد و توضیح داد: پسر بنده ۱۹ سال دارد و قبلاً فعالیت‌هایی در زمینه حفظ داشت اما چون کلاس قرآن برای پسران در سورشجان وجود ندارد، از ادامه حفظ بازماند.

آرزوی مرتل خردسال استان

در ادامه، زهرا منصوری، مرتل خردسال سورشجانی بیان کرد: من قرآن را از دیگر رشته‌ها بیشتر دوست دارم زیرا وقتی قرآن را تلاوت می‌کنم، حس خوبی دارم. همچنین معلمم را که مرا بسیار تشویق می‌کند و اجازه می‌دهد با لحن عربی در کلاس قرآن بتوانم، دوست دارم و قصد دارم در آینده معلم قرآن شوم.

وی ادامه داد: تلاوت قرآن را با کمک خاله‌ام یاد گرفتم و همه همکلاسی‌هایم را نیز تشویق می‌کنم که قرآن را یاد بگیرند و چند نفر از دوستانم را به مهد قرآن آوردم تا آنها نیز بتوانند قرآن را تلاوت کنند.

رقابت مادر و فرزند در حفظ قرآن کریم

در پایان. حمیدرضا لله‌گانی، نوجوان ۱۵ ساله حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه با تشویق و کمک مادرم که حافظ کل و داور مسابقات قرآن کریم است به حفظ نائل شدم، اظهار کرد: بنده در کلاسی حضور نداشتم و با کمک پدر و همراهی مادر توانستم از هفت سالگی حفظ را آغاز کنم و در ۱۴ سالگی حافظ کل قرآن کریم شوم.

وی با ذکر اینکه علاقه وافری به حفظ داشتم، ادامه داد: اول بنده حفظ را شروع کردم و مادر نیز همراهی کرد و با هم توانستیم به حفظ کل نائل شویم؛ عجله‌ای برای حفظ نداشتیم و حفظ پایدار برایمان مهم‌تر بود لذا به‌صورت کیفی و با تکرار و تمرین فراوان حفظ را پیش بردیم.

لله‌گانی گفت: حفظ قرآن کریم باعث آرامش انسان می‌شود و هم در مسائل درسی و هم سایر امور زندگی به انسان کمک می‌کند؛ در زمینه قرآنی دوست دارم که یک استاد حفظ فعال شوم و حافظان زیادی را تربیت کنم چرا که در استانمان با کمبود استاد تخصصی حفظ، تجوید و صوت و لحن مواجه هستیم.

انتهای پیام
captcha