جریان قرآنی در کشور موفق بوده است
کد خبر: 4118263
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
سرابی:

جریان قرآنی در کشور موفق بوده است

قائم مقام شورای عالی قرآن جریان قرآنی در جمهوری اسلامی را موفق ارزیابی کرد و گفت: اگر فعالیت‌های فرهنگی قرآنی نبود، بسیاری از ارزش‌های اسلامی و قرآنی که امروز در جامعه حاکم است از بین می‌رفت.

سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآنسیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به غایت فعالیت‌های قرآنی، ترویج فرهنگ و سبک زندگی قرآنی پس از پیروزی انقلاب، گفت: ارزیابی حوزه فرهنگ کار ساده‌ای نیست و تعیین شاخص‌های ارزیابی بسیار پیچیده‌ است.

وی با بیان اینکه قطعاً نمی‌توان اظهارنظر دقیق و علمی کنم اما برداشت خود را به عنوان کسی‌که بالغ بر ۴۰ سال در این جریان بوده‌ام بیان می‌کنم، افزود: اگر عرصه اثرگذاری را جهانی ببینیم، جمهوری اسلامی به‌طور کلی و جریان قرآنی نیز به عنوان یکی از جریانات اثرگذار نظام در سطح بین‌المللی، جریان موفقی بوده است.

سرابی با اشاره به چالش‌های فرهنگی در داخل کشور گفت: اگر این فعالیت‌های فرهنگی قرآنی نبود، بسیاری از ارزش‌های اسلامی و قرآنی که امروز در جامعه حاکم است و ممکن است در ظاهر مشاهده نشود از بین می‌رفت.

وی همچنین با اشاره به مطالبه فعالان قرآنی در راستای ایجاد سازمان یا وزارت قرآن ذیل دولت، گفت: این بحث از گذشته بوده است و شاید قدمت آن به ۲۰ سال می‌رسد. به‌طور کلی برای تقویت جریان و ساختار قرآنی کشور دو راهکار مطرح بوده است؛ یکی پیشنهاد تأسیس سازمان يا وزارتخانه‌ برای امور قرآنی و دیگری، تشکیل شورای سیاست‌گذار، برنامه‌ریز و ناظر بود که به نوعی نقطه هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی دولتی و مردمی شود.

سرابی با یادآوری اینکه بر اساس مطالعاتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت و دلایل و استدلال‌هایی که مطرح شد الگو و طرح دوم به تصویب رسید، افزود: بر اساس این مصوبه، شورای توسعه فرهنگ قرآنی شکل گرفت.

وی با اشاره به مهم‌ترین استدلال اجرای راهکار دوم و تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: مهم‌ترین استدلال این بود که ما از ادغام سازمان‌ها و نهادها در یک موضوع، خاطره خوشی در کشور نداریم، ضمن اینکه به هر حال دستگاه‌ها و نهادهای متعددی داریم که در امر قرآن، نیروی انسانی، امکانات و بودجه‌هایی دارند. پیش‌بینی می‌شود اگر همه این‌ها تعطیل شود و یک سازمان به وجود آید که در برخی از حوزه‌ها این اتفاق افتاده است، در کل توانمندی‌ها و قدرت آن کمتر از این سازمان‌هایی است که اکنون وجود دارند و نمونه‌هایی از آن را نیز در دولت و ساختار اداری کشور داریم؛ لذا در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این جمع‌بندی رسیدند که یک شورای سیاست‌گذار، برنامه‌ریز و نظارت‌کننده که بتواند نهادها و دستگاه‌های قرآنی را هماهنگ و هم‌افزا کند و همچنین تقسیم کار منطقی انجام دهد، تشکیل شود و الگوی تأسیس یک سازمان واحد را نپذیرفتند.

انتهای پیام
captcha