محافل نقد اشعار حوزه ایثار و مقاومت برپا شوند
کد خبر: 4118443
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۹
آیت‌الله دژکام:

محافل نقد اشعار حوزه ایثار و مقاومت برپا شوند

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه شعر گفتن فقط طبع نیست بلکه علمیت و توانمندی و فنون و بلاغت هم نیاز دارد، بر ضرورت نقد اشعار سروده شده در حوزه دفاع مقدس و مقاومت تأکید کرد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر امروز، 10 بهمن در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس که در شیراز برگزار شد، با اشاره به در پیش رو بودن دهه فجر، فجر را آغاز گسترش نور دانست و گفت: قاعدتاً باید شعرهای نورانی جدیدی از ایران برای دنیا تولید شود و امیدواری ما از دهه فجر این است که دوباره شاهد چهره‌های جهانی در عرصه ادب و شعر باشیم.

وی با بیان اینکه باید پیام شهدای دفاع مقدس مضمون شعر ما باشد، گفت: حرف شهدا باید با زبان ادب و هنر بیان شود و طبیعتاً برای این کار باید از ظرفیت شاعران بزرگ استفاده کرد.

آیت‌الله دژکام از شاعران خواست تا حرف شهدا را منتقل کنند و سپس افزود: شاعرانی که می‌خواهند پیام دفاع مقدس را منتقل کنند، در برهه‌ای بیشتر در اشعارشان نام برخی از شهدا را می‌آوردند و پیام شهدا را در قالب هنری منتقل می‌کردند و بخش دیگری هم از شعرهای شاعران مربوط به مویه برای شهدا بود که این بیشتر مربوط به شاعرانی بود که رفیقان خود را از دست داده بودند لذا شاید گاهی اوقات لازم است شهید دهیم تا انگیزه لازم ایجاد شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه شب گذشته از نیروی انتظامی در شیراز شهید دادیم، گفت: مسیر شهادت و ایثار، مسیری نیست که بگوییم تمام شده است لذا باید در میان نسل بعدی انگیزه تداوم این مسیر ایجاد کنیم و در این مسیر هم بهترین‌ها را انتخاب کرده و تشویق کنیم.

وی همچنین بر ضرورت نقد اشعار سروده شده در حوزه دفاع مقدس و مقاومت نیز تأکید کرد و افزود: سؤال این است که آیا محافل نقد شعر برپا می‌شود یا اینکه شاعران فقط شعر می‌سرایند. باید محافلی در نقد اینگونه اشعار برپا شوند.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه شعر گفتن فقط طبع نیست بلکه علمیت و توانمندی و فنون و بلاغت هم نیاز دارد، گفت: برخی‌ها احساس می‌کنند که فنون ادب تنها در انحصار خودشان است در صورتی که فنون ادب باید در همه رشته‌های شعر بیاید. شنیده می‌شود که محافلی برای نقد آثار ادبی برپا می‌شود اما در آن محافل شعر دفاع مقدس خوانده نمی‌شود و در محافلی که شعر دفاع مقدس خوانده می‌شود، کار فنی انجام نمی‌شود و این‌ها یعنی کم کاری ما نسبت به ایران زیرا ایران باید همیشه سربلند باشد و اگر بناست ایران سربلند باشد باید در قله ادب جهان ایستاده باشیم و این مسئله مانند گذشته باید تکرار شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: شعر مربوط به دفاع مقدس و انقلاب و مقاومت باید رشد کند و به حدی برسد که جهانیان خودشان را از مراجعه به این فصل از ادبیات ایران بی نیاز ندانند.

وی با بیان اینکه در دهه فجر باید این آغاز دوباره را برای اوج‌رسانی ادبیات ایران داشته باشیم و به آن نقطه برسیم و قاعدتاً در این مسیر باید تلاش‌ها، آموزش‌ها و نقادی‌ها با هم هماهنگ کنیم تا به آن حد مطلوب برسیم، گفت: امیدواریم که در شیراز این کار ارزشمند هم به جدیت شروع شود و اساتیدی که در این زمینه میدان‌دار هستند به نقادی این شعرها بپردازند و فن و حرفه را آموزش دهند.

انتهای پیام
captcha