شعر دفاع مقدس نیازمند بازتعریف است
کد خبر: 4118459
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴

شعر دفاع مقدس نیازمند بازتعریف است

در بخشی از پیام رئیس ستادکل نیروهای مسلح به اختتامیه کنگره ملی شعر دفاع مقدس آمده است: «شعر دفاع مقدس، امروز نیازمند بازتعریف است و این تلقی که ما تنها شعری را شعر دفاع مقدس بدانیم که به نحوی به رزمندگان و حماسه‌سازان اشاره کرده باشد، ظلم به فرهنگ شهادت و ایثار است».

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلحبه گزارش ایکنا از فارس، سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح به اختتامیه بیست و چهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس که عصر امروز، 10 بهمن‌ماه در شیراز برگزار شد، پیامی صادر کرد.

در این پیام آمده است: «دفاع مقدس و هشت سال ایثار و عاشقی و حماسه و عرفان، معمار تجدید بنای فرهنگ ایثار و شهادت بود که ریشه در کربلا و عاشورای حسینی(ع) و رسالت زینبی(س) داشت و در فرایند این تجدید بنا، فرهنگ انسان‌ساز و تضمین‌کننده سعادت بشریت، شهادت و ایثار، تعمیق و گسترش چشمگیری یافت و تبدیل به گنجینه لایزالی شد که هرچه زمان می‌گذرد ظرفیت‌های تازه‌ای بر آن افزوده و افق‌های نامکشوف جلوه‌گر می‌شود.

شعر دفاع مقدس خود رزمنده‌ای بود که پا به پای رزمندگان در خط مقدم ایثار و شهادت حضوری پررنگ و تأثیرگذار داشت. کنگره‌های شعر دفاع مقدس از اولین رویدادهای بنیان‌گذار و جریان‌ساز این عرصه فرهنگی و ادبی بود که اکنون تبدیل به جریان غالب شعر معاصر فارسی شده و الهام‌بخش شعر مقاومت در گستره حوزه مقاومت بین‌الملل اسلامی است.

شعر دفاع مقدس، امروز نیازمند بازتعریف است و این تلقی که ما تنها شعری را شعر دفاع مقدس بدانیم که به نحوی به رزمندگان و حماسه‌سازان اشاره کرده باشد، ظلم به فرهنگ شهادت و ایثار است. باید دامنه این تعریف را آنقدر گسترده کنیم که تأثیراتی را که فرهنگ شهادت و ایثار در زندگی فردی و اجتماعی و شیوه زندگی ما گذاشته و بازخورد آن را در این حوزه‌ها می‌بینیم نیز در حوزه ادبیات دفاع مقدس جای گیرد.

امروز در گام دوم انقلاب اسلامی که یکی از مهم‌ترین ارکان آن حوزه فرهنگی است و همچنین گشوده شدن باب نورانی جهاد تبیین، رسالت شعر و شاعران به عنوان پیشگامان این جهاد و زمینه‌سازی برای حضور هرچه پرشورتر، گسترده‌تر و عمیق‌تر نسل جوان در این نهضت فرهنگی بیش از پیش ضرورت آن احساس می‌شود و بر ماست که در راستای پیشبرد منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، زمینه‌های لازم را برای تحقق این نهضت فرهنگی فراهم آوریم.

اینجانب فرصت را مغتنم شمرده و بدین وسیله مراتب تشکر و قدردانی خود را از شاعران، داوران، دست‌اندرکاران و پیشکسوتان این عرصه مهم ابراز کرده و امیدوارم که با عنایت حق‌تعالی شاهد تحول هرچه بیشتر و پیشتر در این حوزه باشیم».

انتهای پیام
captcha