بررسی اعتبارات حوزه رسانه در لایحه بودجه + متن کامل
کد خبر: 4118838
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی منتشر کرد

بررسی اعتبارات حوزه رسانه در لایحه بودجه + متن کامل

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی وضعیت اعتبارات حوزه رسانه در لایحه بودجه سال 1402 کل کشور را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است.   

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

به گزارش ایکنا، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی وضعیت اعتبارات حوزه رسانه و ارتباطات جمعی در لایحه بودجه سال 1402 کل کشور پرداخته است.   

در بخشی از این گزارش آمده است: در لایحه بودجه سال 1402، حدود 8.701 میلیارد تومان برای فصل رسانه در نظر گرفته شده است. این مبلغ حدود 27/81 درصد از اعتبارات امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری است. کل اعتبارات برنامه‌های فصل رسانه نسبت به مصوب سال 1401، 12.2 درصد و اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی برنامه‌های حوزه رسانه در این لایحه نیز نسبت به مصوب سال 1۴۰۱ به ترتیب 21/24 و 7/8 درصد افزایش داشته است.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: اعتبارات پیش‌بینی شده برای دستگاه‌های مختلف مرتبط با حوزه رسانه و ارتباطات جمعی در لایحه بودجه سال 1402 به شرح زیر است:
1. حدود ۱۱.۱۷۸ میلیارد تومان برای صدا و سیما (جاری، عمرانی و متفرقه)
2. حدود 407 میلیارد تومان برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
3. حدود ۲۷۱ میلیارد تومان برای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)
4. حدود ۵۸.۵ میلیارد تومان برای سازمان تبلیغات اسلامی
5. حدود 16.5 میلیارد تومان برای شورای نظارت بر صدا و سیما (از محل برنامه حکمرانی و راهبری امور فراقوه‌ای)
6. حدود ۱۴.۵ میلیارد تومان برای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
7. حدود ۱۲ میلیارد تومان برای خبرگزاری خانه ملت.

در بخشی از این گزارش پیرامون بودجه رسانه‌های جهاددانشگاهی آمده است: در لایحه بودجه سال 1402 کل کشور عنوان خبرگزاری‌های «دانشجویان ایران» و «بین‌المللی قرآن» (ایکنا) که در بودجه‌های سنواتی گذشته ذیل سازمان جهاددانشگاهی دارای بودجه مشخص بوده‌اند حذف شده است.

این گزارش در ادامه به آسیب‌شناسی این اقدام پرداخته و بیان می‌دارد: اگر چه احتمال می‌رود اعتبارات این دو خبرگزاری از محل منابع اصلی جهاددانشگاهی به شماره طبقه‌بندی 113620 تأمین شود اما این روش دو آسیب جدی در پی خواهد داشت؛ اول اینکه شفافیت بودجه‌ای کاهش پیدا خواهد کرد و بودجه اختصاص‌یافته به آنها را نمی‌توان نسبت به سالیان گذشته مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد چرا که عدد پایه‌ای برای این خبرگزاری‌ها در بودجه پیش‌بینی نشده است. دومین آسیب اینکه عملا استقلال مالی این دو رسانه تحت‌الشعاع سایر عوامل قرار خواهد گرفت.       

گزارش در پایان به ارائه مهم‌ترین پیشنهادهای کارشناسی خود می‌پردازد که عبارتند از:

ـ پیشنهاد اختصاص یک دهم درصد از اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی برای پیشگیری و مقابله با اخبار جعلی.

ـ تکلیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه فهرست اشخاص دارای بیش از 500 هزار دنبال‌کننده در فضای مجازی به سازمان امور مالیاتی و نیز آموزش، رتبه‌بندی و ارزیابی خبرنگاران بحران به منظور حمایت و توسعه خبرنگاری بحران.

ـ تعیین دقیق درصد مصارف اعتبارات افزایش‌یافته صدا و سیما از محل ماده (93) قانون برنامه ششم توسعه.

متن کامل گزارش را اینجا ببینید. 

انتهای پیام
captcha