سهم اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی اندک است
کد خبر: 4119058
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸

سهم اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی اندک است

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تنها به میزان 3/. درصد در GDP کشور تاثیر دارد، در حالیکه این میزان در GDP آمریکا ۱۰ درصد است

مسعود میرزائی رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مسعود میرزائی رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی، صبح امروز ۱۲ بهمن در آیین افتتاح پردیس فناوری‌های نرم و صنایع خلاق جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ‌که در مجتمع شریعتی برگزار شد، با تبریک فرارسیدن دهه فجر، اظهار کرد: یکی از ایرادات ما این است که متاسفانه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تنها به میزان 0.3 درصد در GDP کشور تاثیر دارد، در حالیکه این میزان در GDP آمریکا ۱۰درصد است. ما در استانی زندگی می‌کنیم که صنایع معدنی، غذایی و خلاق فرهنگی در حد اعلا وجود دارد و نیاید این سه عرصه رها شوند.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری خراسان رضوی در عرصه ICT در کشور دارای جایگاه دوم قرار دارد، افزود: ICT بال قوی ما شده و به این سه عرصه ورود جدی کرده‌ایم. آمریکا و غرب اتاق فکرهای خوبی دارد. آمریکا در افغانستان هم به خاطر وجود چهار عنصر معدنی جنگید. باید بشر به سمت فناوری معدنی حرکت کند. امروز برای ساخت یک توربین یک‌ مگابایتی، به ۷ تن مس خالص احتیاج است. بنابراین کار در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به شعار امسال، ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری بر بحث دانش‌بنیان در شعار امسال، دستورات زیادی را برای ما به همراه داشت. وقتی رهبری چنین فرمایشی داشتند، یعنی این روزها فناوری در دنیا کارکرد فرهنگی، امنیتی و اجتماعی هم دارد.

میرزایی با اشاره به اینکه سندهای زیادی در کشور مرتبط با صنایع خلاق فرهنگی وجود دارد، بیان کرد: این اسناد را افراد دانشمند با یک رصد دقیق نوشته‌اند. از طرفی به برکت حضور امام رضا، ۳۰ میلیون زائر در سال وارد مشهد می‌شوند. این یک‌ پتانسیل قوی است و این را می‌طلبد که ما با هم همراه شویم و اقتصاد را به فرهنگ گره زنیم تا ضمن درآمدزایی، اخلاقیات را تحت عنوان فرهنگ به جوانان منتقل کنیم تا ملعبه رسانه‌های غرب نشوند.

وی اضافه کرد: به همین خاطر ما طرحی را تحت عنوان طرح منش (مردمی‌سازی، نقطه‌زنی، شبکه‌سازی) طراحی کردیم. اگر این سه مولفه تامین شود، ما برنده‌ایم. ما مزیت‌های استانی را نقطه‌زنی نکردیم و روی پروژه‌های ایده‌محور کار کردیم که بازاری نداشته‌ و تجاری سازی هم نشده است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به برگزاری رویدادهای تانا (توسعه و ارتقای نوآوری استان) از سمت این مرکز، گفت: ما تا کنون چهار تانا برگزار کرده‌ایم که یکی از موفق‌ترین آن‌ها، صنایع خلاق فرهنگی و تربیت بود. ۶۰۰ سرشاخه فعال فرهنگی در استان در این رویداد حضور داشتند. یکی از مشکلات ما در استان، عدم وجود ارتباط بین عرضه و تقاضاست. دلیل بروز این مشکلات، عدم استفاده شرکت‌ها از پتانسیل جوانان استان است.

میرزایی ادامه داد: رویداد تانا در پی حل این مشکل است و می‌خواهد فعالان حوزه‌های مختلف را از وجود ظرفیت‌ها و نیروی انسانی خوب استان مطلع کند. در نمایشگاه هم‌افزا پرسنل پارک علم و فناوری ۱۰۰ شرکت‌ تاثیرگذار که فعالیت‌هایی در سطح ملی و جهانی دارند، شناسایی کردند. این شرکت‌ها در سال‌های گذشته وارد فضای فناوری نشده بودند.

وی با انتقاد از اینکه در برخی از عرصه‌های فناوری هیچ شرکتی در استان فعالیت نداشته است، عنوان کرد: ما در این عرصه‌ها در حال افزایش جذب و پذیرش هستیم. اکنون ما در حال تاسیس سرزمینی تحت عنوان سرزمین علم و فناوری نوجوانان هستیم که هفته گذشته هم در شورای فرهنگ عمومی استان طرح آن را گزارش کردیم. تا کنون بیش از ۴ هزار دانش‌آموز از پارک علم و فناوری خراسان رضوی بازدید کرده‌اند. در نتیجه این بازدیدها علاوه بر اینکه ما از توانایی‌های دانش‌آموزان استان اطلاع پیدا کردیم، متوجه شدیم برخی از فناوری‌های موجود در محل پارک، در حد توان تحلیلی دانش‌آموزان نیست، لذا بازدید آنان از پارک عمقی نداشت.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: در نتیجه ما تصمیم گرفتیم فضایی را در سه‌راه ادبیات از شهرداری بگیریم و در آنجا در حدود ۲۰ عرصه، فناوری‌هایی که برای دانش‌آموزان پایه نهم تا دوازدهم قابل درک است را ارائه دهیم. ما نباید دانش‌آموزان را با فضای مجازی رها کنیم. کارکرد سرزمین علم و فناوری نوجوانان، آشنا کردن آنان با فناوری‌های استان و کشور و همچنین تاسیس تعدادی شرکت‌ فناور توسط دانش‌آموزان است، در این شرکت‌ها یک یا دو متخصص در حوزه مربوطه را قرار می‌دهیم تا شرکت شروع به کار کند و نهایتا منجر به ایجاد حس اعتماد به نفس در دانش‌آموزان شود. ان‌شاءالله با کمک جهاددانشگاهی، تا انتهای سال این سرزمین به بهره‌برداری خواهد رسید.

میرزایی با تاکید بر اینکه باید دانشجویان باید پس از اخذ مدرک کارشناسی وارد فضای فناوری شوند، افزود: این باعث می‌شود هم منابع خدادادی کشور و استان شکوفا شوند و هم برای کشور ثروت‌آفرینی صورت گیرد و دغدغه‌های جوانان و نوجوانان را حل شود تا مورد سوءاستفاده غربی‌ها قرار نگیرند‌. ما دغدغه‌های نوجوانان را احصا کردیم و به ۳۶ مورد رسید‌. ما باید در جلسات‌مان به بررسی و حل این مسائل بپردازیم.

وی تاکید کرد: صنایع خلاق فرهنگی تنها عرصه‌ای است که ما با کار کردن در آن، هم دنیا را به دست می‌آوریم و هم آخرت را. در استان بستر همدلانه خوبی وجود دارد و ان‌شاءالله این مدلی که ما و جهاددانشگاهی آغاز کرده‌ایم، به یک مدل کشوری تبدیل شود.

علاوه بر اینکه میراث فرهنگی کشور را پاس می‌داریم و از هنر ایرانی و اسلامی پاسداری می‌کنیم، آن را به اقتصاد نیز تبدیل کنیم، همچنین در عرصه فرهنگ و هنر نیازمند خلاقیت ایرانی-اسلامی است که این خلاقیت هم در عرصه نوآوری و هم در عرصه محتوا صورت گیرد که البته می‌توان از چارچوب و تجربیات بین‌المللی نیز استفاده کرد، اکنون در استان شاهد یک مردم‌سازی در حوزه فعالیت‌های نوآورانه هستیم.

انتهای پیام
captcha